Zonder thermostaat gaat het nooit goed werken, want die thermostaat heeft een tweevoudige werking: tegelijkertijd opent hij de route naar de radiator en sluit het korte circuit af. Als je er geen thermostaat in hebt zal het water de weg van de minste weerstand kiezen en zal er geen evenwicht onstaan tussen de koeltemperatuur en de koelende werking van het hele systeem (meer of minder water langs de radiator afhankelijk van de temperatuur).
Toch gek dat die temperatuur zo laag is. Zou je dus theoretisch zeggen dat er teveel gekoeld wordt, dus toch teveel water door de radiator (=thermostaat probleem).
Is de sensor wel goed? Mijn garagist kon een infrarood thermometer lenen, die richt je met een laserstraaltje op het aansluitpunt van de temperatuursensor in het blok (lijkt een extra gloeiplug, zit boven de gloeiers in het blok, zichtbaar tussen de metalen diesel-inspuitleidingen door - bij de 300D) en dan kan je zien of die temperatuur overeenkomst met die op je dasboard, dan weet je iig of dat klopt.
Maarreh... de mijne wordt te warm, dus zeg me ff welke magische extra-krachtige koelvloeistof je erin gekieperd hebt, dan ga ik dat ook proberen