Vandaag een diesel specialist gesproken. Heeft jarenlang aan de W123 diesels gewerkt in een garage. Hij vertelde dat hij vroeger ook met de hand het inspuit tijdstip afstelde. Daar gebruikte hij geen overloop op de pomp voor: hij keek gewoon, tijdens het draaien van de pomp, wanneer er geen brandstof meer uit element 1 lekte. Volgens hem heeft een te vroeg tijdstip roetvorming tot gevolg, net als een te laat tijdstip overigens. Beide hebben een niet ideale verbranding tot gevolg.
Nog even gesproken over slijtage van de ketting. Hij vertelde dat ze vroeger, in zijn werkplaats, de ketting vervingen als de slijtage meer dan drie graden was. Niet voor roetmeting natuurlijk want die was er nog niet, maar alleen om breuk te voorkomen.
Voor de geïnteresseerden heb ik de volgende site gevonden, geeft een helder beeld omtrent diesel techniek en het optreden van storingen.
http://www.katho.be/VHTI/automechanica/ ... eseldi.htm
Gr.
Camiel