MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:45

DC-DC Converter goedkoop op Ebay

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:DC-DC Converter goedkoop op Ebay

Berichtdoor MBvO » 05 okt 2009, 18:23

Inderdaad, petje af! Totale en algehele abracadabra voor mij. Hoe je het voor elkaar krijgt om je auto zonder boordcomputer toch via een stekker te diagnosticeren moet wel een uitdaging zijn!

De meesten van ons kunnen rijen charmes van de W123 opnoemen, maar het praktisch ontbreken van gecompliceerde electronica is voor mij toch een topper ;-)
MBvO

Berichtdoor henklith » 05 okt 2009, 19:08

Electronica is ook een ander vak dan auto techniek, alhoewel het steeds meer met elkaar verweven is, een moderne auto, barst van de simpele microcontrolers, die over bus systemen met de hoof computer communiceren.
De zogenaam de CAN bus (wie weet wat dat voor staat mag het zeggen :o) de A zal wel voor automitive staan?
Als de bestuurder besluit om rechts af te gaan, zet hijd e richting aanwijzer uit, dat moet dan nog net wel :o)
Vervolgens komen er een arsenaal micro computers tot leven , de ontvanger van de rechter knipperlichten worden aangesproken, die hebben een bepaald adres.
Dan zet de micro computer in het achterlicht op het lamje (lees LED), een blokgolf,
Alles getimed met micoseconde nauwkeurigheid.
Wat is een moderne auto technicus nu eigenlijk he :o)
Je snapt dat die vent zonder PC ook geen diagnose meer kian plegen.

Oh ja Roel ik had 32 verschillende mogelijkheden om te bewaken of zichtbaar te maken in de Heckflosse,
Maar heb niet voor alles ook een voordehand ligend iets gevonden,
Maar je kan, omdat je vier regels hebt vier zaken die met elkaar te maken hebben zichtbaar maken.
BV. water temp, olie temp, buiten temp,en binnen temp, alles n een oogopslag.
Verder een "frame met daarin contacthoek, eventueel voorontsteking, en nog wat zaken.
En een frame om div. spanningen en stromen in de gaten te houden, boordspanning was daar een van.

Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/10/05 19:14
henklith

Berichtdoor SgtPeppers » 05 okt 2009, 19:25

Leuk zeg dit soort projectjes, zou best zo'n 'controlecentrum' willen hebben in mijn auto, is het veel werk zoiets te maken als je de schema's hebt?
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor henklith » 05 okt 2009, 19:37

Eerlijk gezegd praat je wel over een mega klus, je moet alles zelf ontwerpen, maken, testen en inbouwen.
Tegenwoordig zijn er wel micro controlers op de markt die wat handiger in gebruik zijn, makelijker om de software te ontwikkelen, door dat nog meer onderdelen geintegreerd zitten op de chip, denk aan directe aansluiting voor een LCD scherm, directre aansluitngen voor toetsenbord ed.
Ik ben met dit projecte je een jaar of 12 geleden is begonne, en ben er wel anderhalf jaar mee bezig geweest, leuke is dat het nooi t af is, je bedenkt iedere keer weer iets dat je ook nog kan bewaken he.

Als ik het nu weer zou doen zou ik me eerst uitgebreid orienteren op de nieuwste generaties microcontrolers, die ontwikkeling gaat als een razende, ook de software ontwikkel tools uiteraard.

Groet, Henk, (die nog net niet te stijf is om lekker aan de auto te knutselen, als dat niet meer lukt haal ik de soldeerbout weer te voorschijn, en val weer terug op mijn oude vak :o))
henklith

Vorige

Keer terug naar Techniek