[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:39

300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 05 okt 2009, 15:00

Hallo lui

Ik ben in het bezit van een 300D sedan USA ( Florida ) uit 02-1981.

Er is door de vorige eigenaar(en) flink gerommeld in de motorruimte, met name in het vacuum gedeelte.
De wagen is uitgerust met o.a. cruise-control en centrale vergrendeling en deze werken beide niet! niet zo verwonderlijk want er is van alles weggehaald en af gestopt....ook motor uitzetten werkt alleen handmatig met de mechanische stop onder de kap!
Het eerste wat ik wil doen is alles weer aansluiten zoals het oorspronkelijk gezeten heeft en daarna gaan zoeken wat er zoal lek is, want daar ga ik wel van uit, anders ploeg je de boel niet zo om...toch!!!
Ik heb al wat rond gezworven over de topics maar ben eigenlijk opzoek naar foto's of schema's van het zelfde type als ik heb...misschien dat er mensen zijn die mij hier mee willen helpen!
Dus is er iemand die zo'n zelfde type heeft waar alles wel origineel is en goed werkt graag foto's, schema'tjes advies alles is welkom.
Ik heb er inmiddels al grijze haren van gekregen.
Het hele interieur ligt er bij mij uit op het dashboard na dus ik kan er verder wel goed bij!
Ik heb wel twee cd'rommetjes van de W123 maar deze foto's zijn dermate grijs dat ik daar weinig uit kan halen...en schema's kom ik nog niet uit.
Wie kan mij verder helpen...alle reacties zijn welkom!!!
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 06 okt 2009, 13:47

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:21
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Ronald300D » 06 okt 2009, 15:31

Hoi Paulie,
Ik heb ook een 300D uit Amerika gehad met vacuumproblemen.
Bij mij zat het uiteindelijk in de airco-unit, een wirwar van vacuumslangen.
Ik kwam erachter dat als ik de airco-unit helemaal uit zette, de vergrendeling weer werkte en dat ik ook de auto uit kon zetten. Zie foto, onderste en rechterknop op "off".
Maar het kan net zo goed een lek ergens anders zij (koplampverstelling ofzo)

Avatar gebruiker
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 25 aug 2007, 23:39
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 06 okt 2009, 23:31

Hallo Govert

Ja klopt ik heb ook een automaat, en daar loopt ook een vacuumleiding naartoe, ik vond de automaat ook fors inkomen dus dat komt ook wel door de vacuum problemen denk ik.

Ik ga morgen even een foto maken en proberen deze er bij te zetten, word de eerste keer dus zal wel ff proberen worden, ik ben nog niet zo thuis op de site...

Stopzetten heeft inderdaad de hoogste prioriteit, is gewoon vervelend eerst de kap open om je wagen uit te zetten, zo'n beetje terug naar de flinstones!

Ik ben inmiddels wel al wat aan het speuren geweest en veel naar foto's gekeken van collega's op de site en dus wel al een beetje een idee gekregen hoe het er ongeveer uit moet zien, met dank aan alle mooie foto's van mede gedupeerden!?

Ook de foto's van jou Ronald waren heel duidelijk en hebben me op het goede spoor gezet...al is mijn airco toch weer iets anders.

Toen ik de wagen kocht, zo'n week of 5 geleden, stopte de motor vaak wel met de sleutel en af en toe niet...dit veranderde snel, en nu gaat hij helemaal niet meer met de sleutel uit.
Dus dan ga je zoeken....het vreemde was dat de doos op de brandstofpomp helemaal niet aangesloten stond??? dan ga je toch echt aan je zelf twijfelen....hoe kan het dan dat hij eerst toch met de sleutel uitgezet kon worden??? heb ik weer, spookpomp?!

Ik heb van middag een vacuumpomp setje gehaald en ben er al wat mee aan het klooien geweest...inmiddels wel al wat wijzer geworden.

Het vacuum circuit van en naar het contactslot is Oké, en ook het deel dat van de hoofdleiding naar het cruisecontrol unit loopt op het kleppendeksel is lekvrij, ook de leiding naar de cruisecontrol unit is lekvrij, deze verloor wel wat druk maar dat lag aan het rubbertje, was te ruim geworden en is nu dus Oké, de twee leidingen die naar binnen lopen, Geel/grijs en Geel/groen hebben goed vacuum, de gele die ook naar binnen loopt is zo lek als een mandje, daar kun je echt geen druk opbouwen dus daar moet ik binnen mee gaan zoeken.

De doos op de brandstofpomp ( de eigenlijke motor stop volgens mij )is ook lek...je kan iets druk op pompen maar loopt meteen weer terug.
Verklaard alleen niet dat ik de motor eerst wel met de sleutel kon stoppen terwijl deze niet eens aangesloten stond? maar goed!

Ik zal een foto van dit doosje maken kunnen jullie zien of dat inderdaad de motor stop is, ik denk het wel.

Dus ik ben inmiddels wel al wat verder.

Zou dit doosje van zo'n amerikaanse uitvoering hier wel te bestellen zijn of misschien tips waar ik daarvoor terecht kan, deze moet zowiezo vervangen worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 06 okt 2009, 23:57

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:27
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 07 okt 2009, 09:21

Hallo

Ik heb een foto van zoals de situatie was toen ik de wagen kocht.
Ik zal hem proberen te plaatsen, hoop dat dat lukt...ik heb (select image file to attach) gebruikt.

Je kunt de doos zonder aansluiting onder de leidingen zien! en als je bij het schutbord kijkt zie je Twee gele leidingen af gestopt met een staafje ijzer.

Ik zal later op de dag wanneer ik even tijd heb nog wat verdere controlles uitvoeren en een foto maken zoals het er nu voor staat, maar eerst maar even kijken hoe dit lukt?

Wat de bak betreft ik rijd nu niet met de wagen tot dat het vacuum probleem onder controlle is!

Voor de motor stop, gaat zoals ik nu weet een bruine leiding naar het contactslot waar vacuum op moet staan en daarvan gaat er één terug, bruin met blauwe streep, deze hoort dan weer op de vacuum doos op de brandstofpomp aangesloten te zijn...dit systeem heb ik gisteren getest en is lekvrij en werkt zoals het hoort.

Ik hoop vandaag weer verder te komen...

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor drieske » 07 okt 2009, 12:28

Als je 2de hands spul zoekt voor je Benz kan je goed terecht bij Mercedes-Only in Hapert, die heeft veel uit de USA.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 07 okt 2009, 21:52

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:27
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Ronald300D » 08 okt 2009, 00:06

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier de situatie van mijn oude "Amerikaan"

Avatar gebruiker
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 25 aug 2007, 23:39
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Ronald300D » 08 okt 2009, 00:07

Toen ik dit afgedopt had, kon ik hem weer met de sleutel uitzetten:
(de drie kleine pijlen gaan naar de airco)

Avatar gebruiker
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 25 aug 2007, 23:39
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Ronald300D » 08 okt 2009, 00:09

Hier nog ff een schema wat ik kon vinden:

Avatar gebruiker
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 25 aug 2007, 23:39
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 08 okt 2009, 22:20

Hallo

Vandaag weer even tijd gehad en even gekeken, ik zal eerst even een paar vragen beantwoorden.

Govert je noemd een bepaald type pomp op maar dat was moeilijk te zien op de foto, ik heb vandaag 2 nieuwe foto's gemaakt, moet je die maar ff bekijken, één van bovenaf genomen en één van voren, voor wat die doos bovenop betreft heb ik toch ook m'n twijfels, ook omdat daar een stelmogelijkheid op zit, kun je ook op de foto zien, er zit niet echt een doos aan de achterkant van de pomp zoals ik op een foto van Ronald wel zie, wel zit er bij mij een soort huis waar 3 vacuum slangen op zitten, 1 daarvan die bruine komt van het contact, de andere twee van de cruisecontrol unit die op het kleppendeksel zit!

Ik ga morgen die meter ff op de vacuum pomp zetten om dat verschil waar jij over spreekt te meten, ik heb hem er wel op gehad en hij bouwd geleidelijk vacuum op, dus werkt de vacuum pomp wel.

Ik ben ook nog even wezen zoeken in de vacuum leidingen voor de centrale vergrendeling en ben er achter dat hij lekt op de rechter voordeur, de rest van het systeem is dicht!
Links achter heb ik het rubbertje vernieuwd, hier zat zelfs de originele nog op ( gescheurd ), rechter voor en achter deur zitten andere op deze zijn rood van kleur, dus ook al eens vernieuwd denk ik, achter bij de koffer heb ik ook een nieuw rubbertje geplaatst deze was erg poreus.
Bij de rechter voordeur lekt hij op de leidingen en niet op het vacuum-doosje, ik heb hem gecontrolleerd tussen de vloer aansluiting en einde leiding bij het doosje, daar verliest hij vacuum op, ff kijken of daar nog een koppelstuk tussen zit, morgen dan maar weer!

Trouwens de aansluiting op de automaatbak is ook perfect dicht deze heb ik nu ook gecontrolleerd...ben benieuwd hoe het er voor staat als ik die lekkage uit de rechter deur heb :-)) er is hoop!?

Ronald jou schema is wel heel mooi, bedankt, tot op de kleuren aan toe, helemaal goed, super duidelijk.

Drieske bedankt voor je onderdelen tip!

Ik hoop dat jullie me nog wat over die pomp kunnen vertellen...en de werking van dit type,

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 08 okt 2009, 22:22

Hier nog even de foto van zij-aanzicht!

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 12 okt 2009, 22:44

Vandaag weer goed bezig geweest!

Rechter voordeur 2 nieuwe leidingen getrokken en aangesloten na testen, weer helemaal dicht, ( leidingen hadden beschadiging bij de deurrand, het rubbertje zat niet goed meer ).
Systeem is nu wat betreft de centrale vergrendeling weer helemaal dicht!

Motor stop met sleutel werkt weer, ik heb de vacuum leiding nu aangesloten op de eerste aftak van de hoofd leiding inplaats van de tweede, met de vacuum meter getest en de eerste vanaf de pomp gezien bouwd sneller vacuum op als de tweede?
is dit misschien ook iemand bekend of dit klopt...! zou dit met de opening/doorgang te maken hebben...?
Motor stopt nu meteen met de sleutel, ook als hij maar net draaid.
Overigens is de aansluiting achterop de pomp bij een kunstof unit waar nog 2 vacuum leiding in zitten de motorstop bij deze pomp, de doos bovenop de pomp heeft daar inderdaad niets mee te maken.


Oh ja....met de centrale vergrendeling heb ik ook nog getest en wanneer ik met de vacuum-handpomp een vacuum creëer dan kan ik de centrale vergrendeling een keer of 2 a 3 bedienen....daarna zou er weer vacuum getrokken moeten worden....weet iemand misschien of dit goed is?!

Verder ook nog gezocht in de airco bediening die ook op vacuum loopt, kleppen openen en sluiten, hier verlies ik nog vacuum, deze word vanuit de motorruimte gevoed door de geel/groene leiding.
Ik heb de middenconsole uitgebouwd en ben de ( 5 ) verschillende aansluitingen gaan testen met de vacuum meter, op 4 van de 5 lekkage, geen slechte scoore toch!!!
Bij 2 van de 4 bleken er breuken in de leidingen te zitten en nadat ik daar sokjes tussen heb gezet op de breuken waren die weer lekvrij.
De andere twee kan ik dus niet bij, deze zitten helemaal onder het dashboard, dus jawel....ik moet het dashboard ook uitbouwen, er blijft me in dit vacuum verhaal niet veel bespaard vrees ik.....maar ja je leerd wel je auto kennen, en je bent van de straat...zoveel is zeker.

Govert, de leiding naar de automaatbak is dicht dus dat is Oké, alleen vraag ik me af of hij wel juist is aangesloten?....hij zit op de unit op het klependeksel aangesloten van de cruisecontrol, maar ter hoogte van de brandstofpomp zit een sok in de leiding, dus misschien dat hij ook wel via die unit moet lopen....daar ben ik nog niet uit....ff nog wat schema's nakijken, hopen dat ik daar ook uit kom....hij blijft namelijk ruw schakelen.

D'r zit inderdaad ook geen hoogte verstelling op de koplampen, de originele lampen zitten er nog in.

Het is ondertussen wel een leg-puzzel geworden, maaaaar we houden de moed erin!

Als er nog Adviezen of tips zijn....dan hou ik me aanbevolen.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 12 okt 2009, 23:05

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:30
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 12 okt 2009, 23:42

Bedankt Govert

Dat met die aansluiting klopt dus inderdaad niet, dat ga ik wel controlleren en aanpassen, maar zal even moeten wachten want alles ligt nu uit elkaar voor dat vacuum van de airco.

Ik laat je nog weten hoe dat uitpakt.

De links zijn top!! veel info waar ik zeker wat mee kan.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 13 okt 2009, 18:16

Vandaag weer even verder gekeken naar de airco unit.

Na wat uit proberen en zoeken blijkt dat de bovenste vacuum-doos die precies onder de dash-top zit lek te zijn, de andere waarvan ik dacht dat deze ook lek was is wel heel, deze heeft 2 vacuum aansluitingen waarvan 1 doorgelust was naar de bovenste (lekke) doos vandaar dit vertekende beeld.
De leidingen die slecht waren en waar breuken in zitten ( broos geworden, ik denk door het hete climaat in Californie ) heb ik vandaag vernieuwd.
Het vacuum doosje is besteld bij de Mercedes dealer en komt als het goed is morgen binnen, dan kan ik daarna alles aansluiten en testen.
Ben benieuwd!!!

Hier nog even een foto van mijn W123 leg-puzzel.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 13 okt 2009, 18:30

Opnieuw...foto!

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 15 okt 2009, 14:47

Vandaag de nieuwe vacuum-doos ingebouwd en aangesloten.
Daarna vacuum-pomp op het systeen gezet in de motor-ruimte.
Met contact uit, bleef het vacuum in stand maar zodra ik het contact aan zet ben ik het vacuum meteen kwijt, met de pomp het systeem geprobeerd op vacuum te krijgen maar er moet toch nog ergens een lek zitten, terwijl de vacuum-doosjes allemaal heel zijn en alle leidingen gecontrolleerd?! en waar nodig vervangen.
Het enige wat er nog tussen zit in het systeem, zijn de vacuum kleppen, deze besturen het systeem en worden electrisch open en dicht geschakeld!
Met uittesten bleken er 2 van de 5 lek te zijn, 1 minimaal maar laat toch iets druk los, en de ander loopt fors terug.
Bij de Dealer 2 nieuwe besteld.

Hieronder een foto van de vacuum-doos en de electrische vacuum-klep.

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor benedendijker » 20 okt 2009, 20:32

Hoi Pauli,
Heb je ook nummers van de vacuumdoos die je hebt vervangen en wat kosten die bij de Benzdealer.
Hoe gaat het schakelen van de automaat, en de grote regelaar van climatcontrole doet die het goed dat is de zwarte doos aan de linkerkant daar waar alle vacuumleidingen naar toe gaan(de zogenaamde koekoeksklok).

Ad !
benedendijker
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten