[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Materiaal rem- en hydrauliekleidingen? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:34

Materiaal rem- en hydrauliekleidingen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Materiaal rem- en hydrauliekleidingen?

Berichtdoor Camiel300TDT » 24 okt 2010, 16:35

Dag heren W123 rijders,

Afgelopen week heb ik mijn hydrauliekleiding (niveauregeling) gedemonteerd in verband met corrosieschade. Ik heb besloten de nieuwe leiding zelf te felsen en te buigen en daarvoor gebruik ik liefst het materiaal dat origineel vanuit Mercedes Benz werd gebruikt.

Dat is dus niet het zachtgegloeide koper op rol dat bij iedere automateriaalzaak en/of groothandel te koop is.

Mijn vraag is deze:

1) Wie weet van welk materiaal de orginele hydrauliek en remleidingen gemaakt zijn?

2) Welke leverancier dit?

Bedankt!

Gr. Camiel
Camiel300TDT
 


Re:Materiaal rem- en hydrauliekleidingen?

Berichtdoor Bob » 24 okt 2010, 22:36

Heb dit kortgeleden zelf aan de hand gehad. Bij de Mercedes dealer was dit normaal te verkrijgen op maat en in vorm, kant en klaar.
Uiteindelijk heb ik het van de zachtkoperen gemaakt (had ik gelijk voorhanden) .
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Materiaal rem- en hydrauliekleidingen?

Berichtdoor JantjeV8 » 25 okt 2010, 07:35

Origineel is staal. Een heel zachte staalsoort die eenvoudig koud te vervormen is, iets van C22 of zo, en dan naadloos getrokken buis.

Maar waarom geen koper? Roest het NOOIT meer. Bewerkt lekker eenvoudig. En kan de druk makkelijk hebben.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Materiaal rem- en hydrauliekleidingen?

Berichtdoor Camiel300TDT » 25 okt 2010, 23:28

Hoi Jantje,

Exact acht maanden geleden mijn remleiding voor vervangen.... daarvoor toen koper gebruikt. Als ik nu onder mijn auto kijk zie ik dat het koper gecorrodeerd is (geen roest uiteraard, maar groen/wit uitgeslagen).

De orginele remleiding - volgens jou van zacht staal - ziet er nog stukken beter uit. Maar ondertussen, viavia het ideale materiaal gevonden: "Cunifer": koper, nikkel en ferro. Zie artikelen:

http://www.hamel.nl/Files/File/document ... fer_NL.pdf

http://www.brakequip.com/pdf/ezibend_2.pdf

Gr. Camiel
Camiel300TDT
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten