[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
dynamo nummers? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:31

dynamo nummers?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

dynamo nummers?

Berichtdoor Pieter » 10 okt 2009, 13:33

hallo allemaal,

voor onze 240D uit '82 heb ik een nieuwe dynamo nodig (denk ik), heb namelijk al 2 nieuwe regulators geprobeerd maar hij laadt niet of nauwelijks (ligt eraan welke regulator ik erin doe, bij de ene laadt ie zo'n beetje 13 volt (met moeite), de andere totaal niets.
dus, ik naar de sloop...die man heeft een startmotor uit een 280 benzine... het nummer daarvan is: 0120400722 /723 (bosch referentie of OEM nummer, ik weet dat soort dingen nooit)

kan ik die gebruiken in mijn diesel?

dank alvast

Pieter (nog steeds in Frankrijk)<br><br>Post edited by: Pieter, at: 2009/10/10 20:12
Pieter

Re:startmotor nummers?

Berichtdoor Semrick » 10 okt 2009, 17:06

Hoi Pieter volgens mij gaat dat niet passen. Een startmotor uit een benzine op een diesel.
Een startmotor uit een 200D of 300D zou wel kunnen passen.
Kijk anders maar eens op http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1 voor onderdeelsnummers en de verschillen.
Het plaatje hieronder komt daar ook vandaan en toont de startmotor die jij denk ik nodig hebt.

Overigens begrijp ik niet goed wat de startmotor met opladen heeft te maken.
Ben je niet in de war met de Dynamo?

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Semrick » 10 okt 2009, 17:09

Dit is de Dynamo voor een 240D
Met als nr. 56 de regulator
<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/10/10 17:11

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Pieter » 10 okt 2009, 20:14

yup, ik bedoel natuurlijk een dynamo....duh
vergissing komt denk ik door het frans: demarreur en alternateur zijn van die woorden die je zo door elkaar haalt, vandaar da'k dat in het nederlands ook maar doe ;)

dus, past een 'benzine dynamo' in een diesel?
Pieter

Berichtdoor JaapW114 » 10 okt 2009, 23:42

Volgens mij heeft een dieseldynamo een hogere laadstroom, omdat de diesel in het algemeen zwaardere akku's hebben.
Maar het past wel volgens mij.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 11 okt 2009, 00:15

Volgens mij zijn de dynamo's in beide gevallen (benzine en diesel) 55 ampere.

Diesel:
http://home.kpn.nl/schi0520/handleiding ... ina81.html

Benzine:
http://www.xs4all.nl/~ipenburg/Mercedes ... nual/?p094

Als de bevestiging in orde is, moet het passen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Pieter » 11 okt 2009, 15:42

mjah, ik weet niet hoe de bevestiging voor een benzine motor is, maar ik neem aan dat dat ding zo'n beetje op dezelde plek hangt, vanwege dat de rotor enzo altijd op dezelfde plek zit :)
ik zal es checken.
Pieter

Re:dynamo nummers?

Berichtdoor Jaap123 » 13 okt 2009, 22:21

de bevestiging is hetzelfde en volgens mij is ook de laadstroom hetzelfde (55A).
Ik rijd al enige tijd rond met een dynamo uit een diesel op m'n benzine (230TE).
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb er nog wel een liggen die je kunt proberen.
Jaap
Jaap123

Berichtdoor Semrick » 14 okt 2009, 07:20

Aardig aanbod Jaap maar Pieter woont zoals hij in de eerste posting vertelt (nog steeds) in Frankrijk. Dan wordt even op halen denk ik net zo duur als daar een nieuwe kopen ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Pieter » 17 okt 2009, 00:58

joh!

ik weet niet wat die auto verbruikt, maar het zal een goeie één op 10á11 zijn....reken maar uit: 2 keer 800 km+ tolwegen (anders duurt het helemaal te lang)...dat wordt zo rond de 200 euro....inderdaad een dure grap :D
Pieter

Keer terug naar Techniek