MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:42

afslaan na starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

afslaan na starten

Berichtdoor gjspan » 05 okt 2009, 21:09

Als newbee op dit forum, net in bezit van MB 230E 1983, en zonder mij in een ander draadje voor te stellen (stond op planning maar heb nu flinke behoefte aan info want auto staat stil) heb ik een vraagje over het aan de praat houden van mijn MB
Situatie als volgt, MB goed lopend gekocht, aantoonbaar onderhoud. Tijdje mee gereden om te leren kennen, perfect, geen problemen. Vervolgens gasinstallatie gekocht en ingebouwd. Gisteren als laatste de bedrading aangesloten (auto gewoon rijdend op benzine) en vervolgens de boel gestart om te kijken of alle kleppen werken, benzine uitgeschakeld wordt etc.
Wat blijkt de auto start, loopt 2 seconden en valt vervolgens uit. Na korte testjes de elektra van gassysteem afgekoppeld om eerst de standaard situatie te herstellen en de auto op benzine lopend te krijgen.
Resultaat....nul. Dat wil zeggen, auto start direkt, loopt 2 seconden en valt weer uit.
Aangebrachte wijzigingen in de bedrading:
- kabel naar brandstofpomp doorgeknipt en relais tussengeschakeld gehad (nu dus weer rechtstreeks verbonden)
- draden naar + en - van de bobine tbv gassysteem (nu dus weer afgekoppeld)

Wat ik zie is het volgende, sleutel op contact ==> brandstofpomp loopt niet (geen 12V naar pomp)
draai je de sleutel tot starten dan wel 12V en dus even lopen maar zogauw sleutel dus terugschiet naar normale contact valt ook de spanning van brandstofpomp weer af. Verder als ik polen onder brandstofrelais doorverbind dan loopt brandstofpomp gewoon, bekabeling is dus goed.
Hoe kom ik er nu achter of het in het relais zit of dat er nog andere voorwaarden ontbreken die op contact er voor moeten zorgen dat 12V naar brandstofpomp gaat? Nieuwe kost 180,- ex btw dus effe testen is een dure aangelegenheid.
Ik heb reeds zoekfunctie gebruikt maar kom daar vooralsnog niet verder mee.

Iemand die leuke testen weet,oid?

Lang verhaal hopenlijk is het probleem helder.
Gert-Jaap
gjspan

Re:afslaan na starten

Berichtdoor Okkie » 05 okt 2009, 21:34

Hoi,
ik ben geen expert, maar ik heb onlangs het zelfde gehad. Bij mij was in het luchtfilterhuis de stuwschijf krom geslagen (waarschijnlijk door een backfire). Gelukkig had ik er nog eentje liggen, dus die kon er zo in (is niet zo heel moeilijk).
Als je zoekt op 'stuwschijf' dan kom je wel wat interessante topics tegen.

Succes!

Gr.,

Okkie
Okkie
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor gjspan » 06 okt 2009, 17:21

@Okkie, heb het voor de zekerheid gechecked maar alles in orde. Die kant is het dus niet. Dank voor de reactie.

Anders evt iemand in de buurt van Harkstede (omgeving Groningen) bij wie ik mijn brandstofrelais eens in mag pluggen (of vice versa) om te kunnen beoordelen of het aan het brandstofrelais ligt? Betreft dus MB 230E 1983.

Gert-Jaap<br><br>Post edited by: gjspan, at: 2009/10/06 17:22
gjspan

Berichtdoor gjspan » 11 okt 2009, 09:20

En soms blijkt het dan weer eenvoudiger dan je je in je hoofd hebt gehaald.....
Aangezien de aansturing van de LPG onderdelen ook niet goed was ben ik toch nog maar weer eens de weerstanden van aansluitingen gaan meten. Wat blijkt uiteindelijk....alle massadraden van het lpgssysteem had ik aan de + gehangen.....Achter de bobine zit op het spatbord een blokje waar een paar groen/gele draden met ringen op aankomen. Deze heb ik voor massa aangezien. Toen ik de massadraden op de goede plek had aangesloten liep de auto in 1 keer op LPG en ineens deed de auto het ook weer op benzine en is het probleem met het brandstofrelais ook over.
Kennelijk kreeg het relais spanning binnen op een plek waar het niet hoorde. Ben ik nog blij dat er niets is uitgevlogen....

Gert-Jaap
gjspan

Berichtdoor Limpsalot » 11 okt 2009, 14:31

Tsja, Gispan in de huis installatietechniek is groen/geel aarde, maar bij auto's ligt dat anders...;-)
Limpsalot

Berichtdoor gjspan » 11 okt 2009, 18:48

idd, dat krijg je met die thuisklussers....<br><br>Post edited by: gjspan, at: 2009/10/11 22:38
gjspan

Keer terug naar Techniek