[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Wat voor type olie gebruiken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:48

Wat voor type olie gebruiken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wat voor type olie gebruiken

Berichtdoor Herman250 » 25 okt 2010, 20:44

Hoi,

Ik heb een Mercedes 250 uit 1980. Binnenkort zal ik bij deze auto voor het eerst de olie verversen. Echter weet ik niet of er nu mineraal, syntetisch of half-syntetisch inzit. Wat voor olie kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt voor de reactie!

Gr Herman
Herman250

Re:Wat voor type olie gebruiken

Berichtdoor drieske » 25 okt 2010, 20:48

Hier is al ontzettend veel over geschreven! O.K., even in 't kort dan; 10W40 of 15W50 en ALLEEN mineraal !!
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor WJ15129 » 25 okt 2010, 20:56

Hallo Herman,

In mijn 250 uit 1979 gooi ik al 10 jaar shell helix ultra 5w40, en dit bevalt uitstekend. Het olieverbruik is nihil, d.w.z. in 10.000 km zakt het niveau van max naar min en ik vul nooit bij tussendoor. De motor blijft prachtig schoon van binnen, of eigenlijk moet ik schrijven: is schoon geworden.
Er zullen velen zijn die zeggen dat onze auto's niet gemaakt zijn voor deze synthetische olie, maar dat komt omdat die olie toen nog niet bestond.
Ik zeg altijd: nieuwe auto's hebben dit soort olie nodig, maar die van mij verdient het.....
Hij heeft inmiddels ruim 260.000 km op de teller en zoals ik al opmerkte vrijwel geen olieverbruik, dus ik blijf dit gebruiken.

Groeten,
Willem
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Herman250 » 26 okt 2010, 09:07

@Drieske; er is inderdaad genoeg geschreven, maar een heleboel verschillende dingen. Ik heb twee reacties op mijn vraag gekregen en allebei verschillend.... Jij schrijft bv alleen minerale olie. Maar stel dat er nu (half) syntetisch in zit, kan ik dan wel weer terug naar mineraal?

@Willem; ik heb mij laten vertellen dat wanneer je syntetische olie gaat gebruiken, er aangekoekte rommel loskomt omdat de motor dan gereinigd wordt. En die rommel gaat de problemen veroorzaken. Ook zou je problemen met pakkingen e.d. kunnen krijgen. Maar als ik jouw reactie lees, valt dat allemaal wel mee. Heb je de motor ook laten reinigen voordat je voor het eerst syntetische olie ging gebruiken?

Gr Herman
Herman250

Keer terug naar Techniek