Hoi Wim, ik denk ook in de richting van Citrobenz: je motortemperatuur en de kachel hebben weliswaar met elkaar te maken (zelfde circuit) maar de oplossing van het ene probleem heeft weinig met het andere te maken.
1. Motortemperatuur
Is hierboven allemaal al behandeld:
- temperatuur in de file is goed, dus de temperatuur bij lage belasting is in orde. Hierdoor hoef je in ieder geval je ventilator niet te direct verdenken (anders zou er bij weinig rijwind ook een hogere temperatuur zijn).
- temperatuur bij redelijke belasting (110-120 km/u) is aan de hoge kant en wordt verklaard door een onvoldoende koelende radiator (zelfs bij die rijwind). Dat kan ofwel komen door een slechte (intern vervuilde/verkalkte) radiator, een incorrect werkende thermostaat of een incorrect werkende waterpomp - of een combinatie, maar dat zou denk ik tot grotere problemen leiden.
2. Kacheltemperatuur:
- Je blower werkt wel, dus komt er geen of te weinig koelvloeistof door je kachelradiator. Dat komt omdat je kachelkraantjes niet opengaan, de slangen geen vloeistof doorlaten, de radiator vervuild is of de kleppen van de verwarming dichtstaan.
Op
www.dieselgiant.com (Engels) is uitgelegd welke slangen je kunt afkoppelen om het verwarmingscircuit door te spoelen.
Als de koelvloeistof onvoldoende is vervangen kan de kachelradiator makkelijk vervuild zijn geraakt. Ook wordt de rechter verwarmingsknop vaak minder gebruikt dan de linker, en kan het zijn dat aan die kant het kachelkraantje minder goed werkt (was bij mij zo).
Het kachelkraantje zit in de motorruimte, bovenaan het schutboard, middenin. Er komt 1 tuutje door het schutboard heen en daar zit een T-vormig plastic stuk op met 2 draaiknoppen aan de zijkant. Aan die draaiknoppen zit een kabeltje wat naar de verwarmingsknoppen op het dashboard leidt. Als je die knoppen aan het kachelkraantje niet met de hand kunt verstellen zit de boel dus vast. Bij mij was WD40 en een beetje friebelen voldoende... voorzichtig want oud plastic breekt makkelijk.
Let op: door de lucht openingen midden in het dashboard komt altijd koude lucht! Deze zitten niet in het verwarmingscircuit! En juist omdat de lucht die daar doorheen stroomt de minste weerstand ondervindt, blazen die harder dan de andere openingen aan de zijden van het dasboard en bij de voeten.
edit: je schrijft dat de luchtstroom wel warm wordt als je rijdt, en dat de blower ook werkt. Dit kan alleen maar komen doordat er bij stilstand te weinig koelvloeistof door de kachelradiator wordt gepompt. Ik zou dus denken richting kachelkraantje/ kachelradiateur en als laatste slechte waterpomp, dat zou je wel meer in de motortemperatuur merken denk ik.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/10/13 13:58