[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kachel niet warm 300D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:52

Kachel niet warm 300D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 13 okt 2009, 09:09

Beste W123 rijders,


Vanochtend merkte ik dat mijn kachel van de 300D niet goed werkt.
Als ik stil sta in de file komt er bijna geen warme lucht uit ( de blower werkt wel)
Als ik ga rijden wordt de luchtstroom wel warm en in de hoogste stand echt warm.

Voorlopige analyse en omstandigeheden:
1) Het koelvoeistof niveau is correct. (warm en koud)
2) De temperatuur staat in de file net onder de 80ºC
3) Als ik rijd 110 KM / 120 stijgt de temperatuur tot 90/95º.
4) sta ik weer stil of rijd ik 60km zakt de temp gelijk weer naar de 80º

Van het weekend ga ik eerst de koelvloeistof vervangen (weet niet hoe oud deze is) en de thermostaat.


Van de zomer liep de temperatuur elke rit op tot de 95/100ºC al er 120km gereden werd,(vindt ik wel hoog) ook dan zakte de temperatuur snel als er 60-80km gereden werd tot 80ºC.

Zijn er nog andere zaken waar ik naar moet kijken of herkent iemand het probleem van het niet warmte blazen bij stiltstand?

Gr wim
Wim Matsinger
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor ??? » 13 okt 2009, 10:11

Is je radiateur nog wel goed ?
Anders schoon blazen en dan ook blazen van uit de motor naar buiten dus niet er voor staan en dan schoon blazen spuit je al het vuil alleen maar de koel ribben in.
Is je waterpomp nog wel goed ?
De temperaturen die je aangeeft bij 100 km per uur zijn in ieder geval te hoog.
Succes met de zoektocht.
???
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor ??? » 13 okt 2009, 10:12

P.S waar woon je in Zuid Holland ?
???
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Trouwkoets » 13 okt 2009, 10:27

Wim,

Temperatuur van het systeem hoort behoorlijk constant te zijn. Je verwachten dat bij een defecte thermostaat de temoeratuur in de file oploopt (laag toerental, weinig doorstroming van koelwater, geen rijwind langs de radiator).
Het lijky er dat zodra de temperatuur zakt de weg naar de radiator open gaat, en zodra de temperatuur oploopt meer water via de bypass wordt gestuurd.

Dit eerst oplossen, dan kijken of er nog kachelproblemen zijn

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 13 okt 2009, 10:28

Beste Eric,

Ik woon in het dorpje lexmond ( tussen vianen en utrecht)
Ik zal inderdaad ook de radiateur schoonmaken, als dat niet helpt wellicht de waterpomp?

Deze pompt natuurlijk de vloeistof rond, wellicht doet deze dit niet voldoende..
zat ik aan te denken. (bij stilstand te weining flow waardoor er te weinig circulatie is)
Waardoor tevens de temperatuur hoog is bij een hoge snelheid. De 123 heeft al 230.000 gelopen.
kwa kilometerstand is het een reele mogelijkheid.

bedankt voor je tip !
Wim Matsinger
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor ??? » 13 okt 2009, 10:43

Om te kijken of je waterpomp het doet rij je de auto warm dan rond de 80 gr doe je de radiateur dop open en kijk je of de koel vloeistof stroomt.
Wel uit kijken he dat je geen hete koelvloeistof over je heen krijgt !!!!
Als het niet stroomt kan het je thermostaat wezen of je pomp.
Ja weet waar Lexmond ligt, dacht als je in de buurt van de Bollenstreek woont had je ff langs kunnen komen.
???
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Trouwkoets » 13 okt 2009, 11:21

Volgens mij is het bijna onmogelijk dat de pomp geen water rondpompt. Pers lot van rekening worden de schoepen rechtstreeks aangedreven door de poelie, die weer door de v-snaar wordt meegenomen. Dus als de polie draait, werkt ook de pomp en wordt er water rondgepompt.
Als je geen water ziet stromen onder je radiatordop dan kan dat ook betekenen dat de thermostaat dicht staat, dus al het water routeerd via de bypass. Of dat de thermostaat zodanig kapot is (of verkeerd gemonteerd, verkeerd model) dat de inlaatzijde van het thermostaathuis geheel wordt afgesloten.


Caspar
Trouwkoets
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 13 okt 2009, 11:59

Beste Caspar,

Het lijkt me ook sterk, als de waterpomp volledig defect zou zijn..zou de temperatuur sky high zijn.

Ik ga eerste de thermostaat en de koelvloeistof vervangen en de radiateur schoonmaken.
Aangezien de koelvloeistof eruit moet kan ik dit gelijk meenemen. Als dan de problemen niet over zijn naar de waterpomp kijken.

De kachel gebruikt de warmte van de koelvloeistof dus het niet goed werken van de kachel is een volgens mij gevolg van een "defect" in de basis ( vloeistof,thermostaat, radiateur,waterpomp. Zaterdagochtend gelijk aanpakken met een kleinebeurt (spullen had ik al in huis)

bedankt voor al het meedenken..

Groeten Wim
Wim Matsinger
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Govert » 13 okt 2009, 12:17

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:32
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Citrobenz » 13 okt 2009, 13:28

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar gehaald worden.

Het probleem is dat de kachel niet warm wordt in de file.
De koelvloeistof is dan net onder de 80 graden.
Dus zou normaal gesproken de kachel wel warm moeten worden.

Kijk eerst of de kachelbediening wel goed werkt.
gaat b.v. je kachelkraan wel goed open?
zit er een waterslang van de kachel verstopt/afgekneld?

succes
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor ??? » 13 okt 2009, 13:40

@ Henk z'n temperatuur loopt ook op tot 100gr is niet goed dus zit het toch in de koeling denk ik.
???
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor MBvO » 13 okt 2009, 13:55

Hoi Wim, ik denk ook in de richting van Citrobenz: je motortemperatuur en de kachel hebben weliswaar met elkaar te maken (zelfde circuit) maar de oplossing van het ene probleem heeft weinig met het andere te maken.

1. Motortemperatuur
Is hierboven allemaal al behandeld:
- temperatuur in de file is goed, dus de temperatuur bij lage belasting is in orde. Hierdoor hoef je in ieder geval je ventilator niet te direct verdenken (anders zou er bij weinig rijwind ook een hogere temperatuur zijn).
- temperatuur bij redelijke belasting (110-120 km/u) is aan de hoge kant en wordt verklaard door een onvoldoende koelende radiator (zelfs bij die rijwind). Dat kan ofwel komen door een slechte (intern vervuilde/verkalkte) radiator, een incorrect werkende thermostaat of een incorrect werkende waterpomp - of een combinatie, maar dat zou denk ik tot grotere problemen leiden.

2. Kacheltemperatuur:
- Je blower werkt wel, dus komt er geen of te weinig koelvloeistof door je kachelradiator. Dat komt omdat je kachelkraantjes niet opengaan, de slangen geen vloeistof doorlaten, de radiator vervuild is of de kleppen van de verwarming dichtstaan.
Op www.dieselgiant.com (Engels) is uitgelegd welke slangen je kunt afkoppelen om het verwarmingscircuit door te spoelen.
Als de koelvloeistof onvoldoende is vervangen kan de kachelradiator makkelijk vervuild zijn geraakt. Ook wordt de rechter verwarmingsknop vaak minder gebruikt dan de linker, en kan het zijn dat aan die kant het kachelkraantje minder goed werkt (was bij mij zo).
Het kachelkraantje zit in de motorruimte, bovenaan het schutboard, middenin. Er komt 1 tuutje door het schutboard heen en daar zit een T-vormig plastic stuk op met 2 draaiknoppen aan de zijkant. Aan die draaiknoppen zit een kabeltje wat naar de verwarmingsknoppen op het dashboard leidt. Als je die knoppen aan het kachelkraantje niet met de hand kunt verstellen zit de boel dus vast. Bij mij was WD40 en een beetje friebelen voldoende... voorzichtig want oud plastic breekt makkelijk.

Let op: door de lucht openingen midden in het dashboard komt altijd koude lucht! Deze zitten niet in het verwarmingscircuit! En juist omdat de lucht die daar doorheen stroomt de minste weerstand ondervindt, blazen die harder dan de andere openingen aan de zijden van het dasboard en bij de voeten.

edit: je schrijft dat de luchtstroom wel warm wordt als je rijdt, en dat de blower ook werkt. Dit kan alleen maar komen doordat er bij stilstand te weinig koelvloeistof door de kachelradiator wordt gepompt. Ik zou dus denken richting kachelkraantje/ kachelradiateur en als laatste slechte waterpomp, dat zou je wel meer in de motortemperatuur merken denk ik.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/10/13 13:58
MBvO
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Citrobenz » 13 okt 2009, 13:57

Nou gebeurt dat wel meer Eric, daar lig ik op zich niet wakker van. (Goed 90 graden)

Maar dan zou juist de kachel heel warm moeten zijn.

Het 1 kan wel met het ander in verband staan, maar kan ook los van elkaar staan.

Het lijkt mij goed dat hij eerst eens bij de kachel kijkt/voelt wat er wel en niet goed warm wordt.

Het blijft altijd moeilijk zo op afstand.
Kan zelfs een kwestie van lucht zijn
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 13 okt 2009, 14:16

Oke ik zal ook de kachel kraan etc..controleren.
vorige winter had de kachel ook al moeite om het warm te stoken in de wagen.
(Ik weet dat de middelste blower niet mee doet in het verwarmingsgebeuren)

Dus wellicht zijn het twee problemen in een ! koeling en apart de verwarming.

Bedankt voor alle tips en suggeties !

Ik laat de oplossing wel even horen..een topic starten betekent ook een topic sluiten.
Wim Matsinger
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor drieske » 14 okt 2009, 11:03

Als het erg lang duurt(+8min.) voordat de motor op temperatuur komt blijft de termostaat open staan en is dus stuk, ff een nieuwe erin en opgelost.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Kachel niet warm 300D- UPDATE !

Berichtdoor Wim Matsinger » 18 okt 2009, 10:34

Zaterdag de stoute schoen aan getrokken en de kleine beurt willen uitvoeren.
Dus zaterdagochtend stond ik om 9 uur op de stoep bij mijn broer.
De garage even uitgeruimd zodat er ruimte genoeg was.

Aangezien de koelproblemen opgelost moesten worden eerst daar mee begonnen. Voordat ik weg reed. er een reinigingsmiddel is het systeeem, Toen de wagen op temperatuur was, was ik inmiddels bij mijn brother gearriveerd.

1) slang onder bij de radiateur verwijderd, (Bak eronder op het optevangen)
2) De bout aan zijkant van het motorblok losgemaakt (onder het uitlaatspruistuk)om de overige vloeistof te verwijderen.
3) oeiii daar kwam nog even een paar liter uit (moet in totaal +/- 11 liter zijn.
4) daarna de radiateur goed doorgespoeld met water( kwam best nog wat rommel uit)
5) de thermostaat verwijderen. daar zat een zeer oude pakking tussen, en veel kalk leek het wel (wellicht vorige eigenaar een keer water bijgevuld.
Toen de nieuwe thermostaat erion..shit verkeerde pakking..(dejavu met de W126 300TD) weer miste de pakking een oogje aan de zijkant..dat gaat niet werken.

Pordon gebeld ..magazijn gesloten.
Rutger gorichem ..magazijn gesloten..en u bent geen klant etc..
Kees de Leeuw Culemborg ..geen voorraad.

Shit ik moet er maandag mee rijden..wacht "Maarsen" Klasse Klassiek is te doen (20min rijden)
Even bellen.. ja hoor zat op voorraad.
Dus met de BMW (ja.. u leest het goed het is vloeken) 525 samen met mijn broer naar Klasse Klassiek)
Pakking betaald en weer terug.....

Weer in de garage de pakking vervangen en daarna alles weer gevuld (in stappen) paar liter..even starten..daarna weer een paar liter.. tot de 10 liter verder kwam ik niet. (voor de zekerheid de rest eveven in de kofferbak gehouden)

Het was inmiddels al weer 1 uur dus de rest van de beurt komt volgende week wel.
Resultaat:
1) motor komt nu na 5 minuten goed op termperatuur (veel sneller en normaler dan eerst)
2) de motortemperatuur blijft nu bij stationair keurig ronde de 85ºc en zakt dus niet meer terug.
3) bij 80 / 100 km blijft voorlopig de temperatuur rond de 90º (het pijltje valt net over de bovenkant van de 80 cijfer.

Voorlopig lijken volgens mij de resultaten goed.
PS: de kachel wordt nu ook goed warm in de volopen stand.<br><br>Post edited by: Wim Matsinger, at: 2009/10/18 10:48
Wim Matsinger
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor ??? » 18 okt 2009, 10:56

Top dat het weer werkt.
Je ziet dat je een eind komt met stoute schoenen aan ;-)
???
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Paul Snip » 18 okt 2009, 11:02

Dat de kachel van een 300D in de file zijn warmte verliest is een bekend verschijnsel. Dat komt doordat de waterpomp dan niet snel genoeg ronddraait om de kachelradiateur van genoeg warm water te voorzien. Om deze reden is er een extra, elektrisch pompje in het systeem gebouwd. Deze zat bij mijn Amerikaanse 300D tegen een chassisbalk in de motorruimte. Ik denk dat bij jou dit pompje niet goed werkt. Bij mij was hij defect en ik had het zelfde probleem.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 21 okt 2009, 10:59

Even een update.. na 3 dagen weer naar den bosch te hebben gereden +/- 250 km kan ik zeggen dat de thermostaat het probleeem veroorzaakte .en dus ook de oplossing is.

) motor komt nu normaal op bedrijfstemperatuur 85/90ºC
) bij hogere snelheden loopt de temperatuur niet meer verder op.
) in de file of bij lage snelheden zakt de temperatuur ook niet meer.
) kachel wordt weer lekker warm.

Bedankt voor al het meedenken..op na de volgende klus..de kleine beurt afmaken.
Wim Matsinger
 


Re:Kachel niet warm 300D

Berichtdoor Martijn_200D » 21 okt 2009, 11:20

Ik heb dit topic met belangstelling gevolgd, bij wordt de kachel namelijk ook alleen maar lauw c.q. klein beetje warm.
De temperatuur komt nooit op of boven de 80 graden, ook niet bij zware belasting.
Ik denk dat ik ook maar eens de thermostaat ga vervangen, die zal denk ik open blijven staan.
Ik moet toch de koelvloeistof ook nog verwisselen, dus dat kan mooi in 1x.
Martijn_200D
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten