MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:23

Accu

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Accu

Berichtdoor Barink » 01 nov 2010, 22:18

Hallo
Ik sta op het punt een 240D van 1982 aan te schaffen.
De auto heeft vier jaar stilgestaan, en de accu is defect. Welke acccu moet hierin, en waar moet ik op letten gezien het lange stilstaan van de auto.


groet Barink
Barink
 


Re: Accu

Berichtdoor MajikSimon » 01 nov 2010, 22:52

Helemaal volgens de boekjes een 74 of 80 ampere akku maar je kan er ook een sterkere indoen. (ca 100A).

Het formaat moet goed zijn. Denk dat je met 74Ah goed uitkomt.
Waar je op moet letten:alles

Nee serieus; de olie, koelvloeistof, de banden, de carosserie, de filters, de oude diesel in de tank.De rubbers, schokbrekers..remvloeistof, zitten de remmen vast etc etc
In ieder geval olie wisselen als je om de wagen geeft. Niet te hard remmen de eerste 100-200 km anders zet je zo een rem vast.
Beste remmen checken, zonodig gangbaar maken, remvloeistof wisselen.

Met het gevaar mijn karma negatief te laten worden ;) Jullie doen maar hoor..
Laat me raden eerste 123?Weet er weinig tot niks van? Motor nog niet zien draaien? Zou dat laatste toch wel even checken...voordat je betaalt... En geloof het of niet ik heb het goed met jou voor..Niet alle belastingvrije auto's staan voor piet snot 4 jaar stil...Check anders ook wat buyer guides voor de 123/ kaufberatung W123 je vindt ze zo met google.

succes...
MajikSimon
 


Re: Accu

Berichtdoor dereiziger » 02 nov 2010, 09:14

Ik heb er net een aangeschaft die 6 jaar heeft stilgestaan .. Wat ik heb gedaan is alle remmen eraf en gereviseerd dus niet alleen nieuwe remolie maar ook de cilinders schoon nieuwe rubbers nieuwe remblokken ect.
Olie .. eruit met alle olie die erin zit .. van stuurbekrachtiging tot de motor olie en nieuwe erin .. ook de filters , lucht olie brandstof , vervangen .. Raanrubbers controleren .. die krengen willen nogal eens lekken .. , De snaren naar je dynamo en stuurbekrachtiging , vervangen .. doe je dat niet is de kans erg groot dat ze de eerste 100 km al breken .. doordat ze broos worden ..

Wel hier ben je wel even mee zoet .. en pas op met de remolie .. das regelrechte rommel

Grt Ton .
dereiziger
 


Re: Accu

Berichtdoor JaapW114 » 02 nov 2010, 18:58

Het belangrijkste neem iemand mee die ervaring heeft met de W123, ook deze mooie wagens hebben zo hun mindere eigenschappen, de vervelendste is roest, een kenner weet waar opgelet moet worden.
Een goede carrosserie is belangrijker dan een goede motor, motoren zijn er genoeg, een goede carrosserie is moeilijker te vinden. Staar je ook niet blind op deze Benz, er zijn er nog genoeg. Een klein roestplekje aan de buitenkant wat "even" bijgewerkt moet worden is vaak een voorteken van wat uiteindelijk een grote (dure en tijdrovende) ingreep wordt.

Jaap
JaapW114
 


Re: Accu

Berichtdoor Barink » 03 nov 2010, 21:15

Inderdaad mijn eerste Benz. Naar mijn mening heb ik de carroserie goed gechekt op roest, met name de spatbordranden, onderzijde portieren achter de rubbers, de bakken waar de motorkapophanging in hangt, reservewielbak en onderzijde hoedenplank in de koffer. Hier vindt ik nergens roest, ook niet onder de matten. Ik heb ooit iets gehoord over dubbele bodembeplating onder de stoelen, hebben deze auto's dit werkelijk ?
> De motor klinkt als een zonnetje, veel mooier dan andere 123 'ers die ik de laatste weken heb horen lopen. Ook blijft tijdens het lopen de olievuldop strak op het vulgat liggen bij lopende motor. Geen overdreven carterdruk dus.
> Eén zijkant van de auto moet strak gemaakt worden omdat hier een kras over loopt.
> De vraagprijs is € 3.500,00 Is dit reeël?
De kilometerstand is 190.000 km en het bouwjaar is 1982.

groet: Erik
Barink
 


Re: Accu

Berichtdoor Trifonius » 04 nov 2010, 20:40

Voor dat geld mag die auto echt goed zijn! Waarom heeft die eigenaar er dan niet eens meer het geld voor een nieuwe accu voor over? Ik raad je aan om op zijn minst een goede keuring te laten doen (ANWB of nog beter Dekra) of vraag één van de ouwe rotten van het forum mee... Zo'n keuring kost een stuk meer dan een nieuwe accu, maar is echt goud waard als je zelf niet dat inzicht hebt. succes!
Trifonius
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten