[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
wil niet starten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:41

wil niet starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

wil niet starten

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 13:42

vorige maand een nieuwe 90amp bosch accu geplaatst en nieuwe gloeibougies nieuwe olie + filter + luchtfilter. omdat hij toen slecht wou starten heeft hij het een maand goed gedaan.

nu na de eerste nachtvorst wil hij niet meer aanslaan.

hij draait wel rond de eerste keren ook hoe het hoort en dan begint hij al snel langzamer rond te draaien en springt dus ook niet aan. komt wel rook uit de uitlaat. maar hij start niet.

kan iemand me helpen

bedankt alvast
donjohnson

Re:wil niet starten

Berichtdoor Semrick » 15 okt 2009, 13:53

Ondanks dat je zegt een nieuwe Accu te hebben geplaatst verdenk ik toch de Accu.
Ook een nieuwe accu wil wel eens stuk gaan of al zijn bij het plaatsen.
Er hoeft maar 1 cel niet helemaal lekker te zijn en je hebt al een probleem.
Zeker omdat je aangeeft dat hij de 1e keren wel ronddraait en daarna al snel niet meer.

Probeer eens een andere accu waarvan je zeker weet dat die goed is.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Paul Snip » 15 okt 2009, 13:58

Ik verdenk de dynamo eigenlijk. Waarschijnlijk laadt deze niet, of onvoldoende. Laat hier maar eens naar kijken.

Bij lopende motor moet de spanning op de accupolen in ieder geval ruim boven de 13 volt liggen. (14,4 is ideaal, maar dat haalt de dynamo niet als de accu diep ontladen is).
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 14:10

ik heb ook al geprobeerd met overstarten van een andere auto dit heeft geen effect, zelfs de startkabels werden niet warm dus verwacht dat die genoeg sap op de accu nog heeft anders zou die wel stroom pakken van de andere accu ? of zie ik dit verkeerd

edit: als het dynamo was zou de accu nu helemaal leeg moeten zijn toch ?<br><br>Post edited by: donjohnson, at: 2009/10/15 14:12
donjohnson

Berichtdoor MBvO » 15 okt 2009, 14:12

De rook uit de uitlaat duidt erop dat er wel diesel wordt ingespoten, maar die ontbrandt vermoedelijk niet door een te lage temperatuur. Dat kan ofwel komen door slechte gloeiers (maar die zijn vervangen) of een slechte compressie. Door hetgeen wat je schrijft met een aflatende startmotor vermoed ik inderdaad ook een electrisch probleem (accu). Paul heeft al aangegeven waardoor mogelijk/vermoedelijk die accu slecht is geworden.
Als je accu is (grotendeels) is ontladen zullen je gloeiers ook minder werken. En een koude accu (nachtvorst) zal sowieso al meer moeite hebben met electriciteit leveren. Als je geen hulp kan krijgen kan je de accu eens op kamertemperatuur brengen, zien of dat voldoende oplevert om 1x te starten (maar denk ik niet, en daarmee is je probleem niet opgelost).

Zeker niet blijven proberen! Als je (zelfs een nieuwe) accu te ver ontlaadt gaat hij stuk en kan hij ook niet meer opgeladen worden!
Als je accu erg ver is ontladen zal ook je voorgloeirelais een zoemend/jankend geluid gaan maken, dat gebeurt als er <12V door komt.

Je zou het met (goede) startkabels kunnen proberen. Als je de startkabels hebt aangesloten, de 'donor'-auto eerst (geduldig!) een minuut of 10 met verhoogde toeren laten draaien, en dan - terwijl de kabels nog zijn aangesloten - jouw auto eens proberen te starten.
Als hij dan draait kun je ook de laadspanning (voltage) eens meten. Voor de laadstroom (amperes) heb je een speciale meter nodig, dat kan niet met de multimeter.

Succes!
MBvO

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 14:22

met andere auto 10 minuten ernaast laten lopen heb ik ook al geprobeerd nog steeds gebeurt er dan niks. blijft toch hetzelfde 4 keer snel rond draaien en lijkt het net of die aan wil, en erna begint die direct zwakker rond te draaien.
hetzelfde dus als met eigen accu.
donjohnson

Berichtdoor Semrick » 15 okt 2009, 14:40

Het kan goed zijn dat de startkabels niet voldoende contact hebben gemaakt.
Dat ze niet warm werden is hiervoor al een teken.
Startkabels krijgen behoorlijk op hun donder. Dunne kabels kunnen zelfs zodanig warm worden dat ze smelten. Als er voldoende stroom doorheen loopt zullen ze altijd iets warm worden. Op zich niks mis mee.

Gebruik goede dikke kabels en zorg er voor dat ze goed contact maken met de accupolen.
En dan nog is de vraag wat voor accu zit er in de auto die starthulp geeft?
Ik heb wel eens mensen zien pielen met slechte (dunne) kabels. De auto wilde niet starten. Even mijn goede dikke kabels er tussen en direct starten.

Ik denk dat de accu gewoon te weinig stroom levert om te kunnen starten.
Paul is daarin weer iets slimmer als ik en denk terecht nog een stapje terug. Een slecht ladende dynamo zou daar inderdaad de oorzaak van kunnen zijn. ;-)<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/10/15 14:41
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Martijn_200D » 15 okt 2009, 14:41

Je zou eens kunnen proberen om 3x te gloeien.
Ik heb dit ook gehad met mijn oude 300D, bij koud weer had die ook problemen met starten.
Als je 3x gloeit zonder tussendoor te starten, heb je kans dat-ie wel aanslaat.
Succes in ieder geval.

Edit: de zwarte kabel dient van de - pool van de goede accu naar het motorblok van de niet-startende-auto gezet te worden, dus niet van - pool naar - pool.<br><br>Post edited by: Martijn_300D, at: 2009/10/15 14:45
Martijn_200D

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 14:48

3 x gloeien heb ik ook al paar keer geprobeerd.
heb het met een 74 amph accu over proberen te starten.

kan het niet aan de startmotor zelf liggen ?
zou het raar vinden als de accu het probleem is want naar mijn mening moet de accu op een begeven moment toch nog maar alleen maar klik zeggen en niet helemaal niet meer rond draaien ?
ik heb nu al zeker 20 keer geprobeerd te starten ook vlak achter elkaar dus dan zou ik zeggen dat als het de accu is hij helemaal leeg moet zijn nu toch ?
donjohnson

Berichtdoor Martijn_200D » 15 okt 2009, 14:50

Je zou nog kunnen proberen om die 74 Amp accu rechtstreeks in je auto te zetten.
Als die dan wel start, ligt het aan je eigen accu. Start-ie dan nog niet, dan is het inderdaad iets anders.
Wat dat -iets-anders- zou moeten zijn weet ik ook niet.
Martijn_200D

Berichtdoor Martin123T » 15 okt 2009, 15:06

MBvO heeft het al even over de compressie, naast alle andere mogelijke oorzaken zou ik een compressiemeting (laten) doen. Slaat de auto wel vlot aan bij aanslepen?
Martin123T

Berichtdoor rudiman » 15 okt 2009, 15:15

Oke geen technisch antwoord maar wel een waar je wat aan kan hebben :-) Ik zou zeggen ANWB bellen die starten hem wel en weten je daarna donders goed te vertellen wat er aan de hand is.
rudiman

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 15:24

andere accu heb ik net geprobeerd dat werkte dus ook niet.
ben helaas geen lid van de anwb. dus die optie zit er ook niet in.
donjohnson

Berichtdoor Semrick » 15 okt 2009, 15:31

Als een goede andere accu ook niet werkt ben ik bang dat het aan je startmotor ligt.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 15 okt 2009, 15:34

bevestigingspunten massakabel van blok naar carosserie schoonmaken
Topasbrauner

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 15:46

bedoel je de massa kabel van de accu naar het carros ?
donjohnson

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 16:39

hij is zojuist weer aan geslagen.

heb niks anders gedaan dan andere auto ernaast mee lopen draaien zo blijven overstarten zodat ik toch dat beetje extra stroom had na poging 43 is starte hij.
loopt ook niet anders als eerst.

vraag me alleen af waarom hij nu niet starte ?
het is eigelijk gekomen eergister nadat de eerste keer vorst is geweest.
donjohnson

Berichtdoor MBvO » 15 okt 2009, 16:54

Misschien toch gewoon de temperatuur van de accu. In die plastic bak gebeurt gewoon een chemische reactie die stroom oplevert (over de details weet Wikipedia meer dan ik) en met lage temperaturen werkt dat minder. Door het overstarten zal de boel wel warm zijn geworden waardoor je net genoeg power hebt gekregen.
Mooi dat 'ie loopt... maar nu heb je nog geen betrouwbaar systeem.

Misschien kunnen de techneuten (Paul?) een checklistje posten wat je moet checken en in welke volgorde. Nu de auto loopt zou ik beginnen met de laadspanning en liefst ook de laadstroom meten, zien of dat OK is. Als dat OK is, moet het de aansluiting van de accu zijn (massa-aansluiting of slechte accuklemmen), of de accu zelf. Die kun je nameten als de motor weer uit staat.
Als de accu goed is kan het de startmotor zijn. Daar weet ik weinig tot niks van, behalve dat het een rond ding is dat aan de bijrijderskant onder in de motorruimte, vlak bij het schutbord zit. Je kunt wel bij de aansluiting om te meten of daar spanning/stroom doorkomt.
Als je bendix (aangrijppunt startmotor/motor) niet goed 'pakt', zou je dat wel horen als een hoog zoemend geluid (electromotor die veel toeren maakt, beetje als een accuboormachine).
Als het dat allemaal niet is, moet je het in/aan de motor zoeken. Gloeierij (relais/gloeiers/kabels) of anders compressie...
iemand nog toevoegingen?
MBvO

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2009, 17:58

is denk ik vnl de temperatuur, akku ontlaadt idd veel meer bij lagere temp, olie is lekker dik.
Dunnere olie erin wil ook wel helpen:) Verder: meten idd. Goedkoop multimetertje helpt je al veel verder, amperages hoef je niet direct te meten.Goede volle akku hoort 12,6 v oid te geven. Zou trouwens alleen proberen te starten als je een echt goede, volle akku hebt en niet 43 pogingen doen met halfvol spul...slijt allemaal lekker. Succes..<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/10/15 18:02
MajikSimon

Berichtdoor donjohnson » 15 okt 2009, 19:40

oke ja accu weet ik bijna zeker dat die goed is!
namelijk de andere 72amp accu waar ik mijn audi a4 mee start daar draaide die minder snel mee rond dan de bosch 90 amp.

en de 72 amph accu is gewoon goed.

alleen nu start die wel maar blijft hij lopen als die van contact af gaat.
eerst dieselde die ook wel ff na paar seconden.
maar nu blijft die gewoon lopen heb ervoor ook al eens gehad dat die gewoon 15 minuten later nog liep.

kan het geheel misschien ergens anders aan liggen ?
donjohnson

Volgende

Keer terug naar Techniek