[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Fuseekogel rechtsvoor vervangen, wat is redelijk ? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:38

Fuseekogel rechtsvoor vervangen, wat is redelijk ?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Fuseekogel rechtsvoor vervangen, wat is redelijk ?

Berichtdoor Richard76 » 17 okt 2009, 13:44

Goedemiddag,

bij mijn 230TE is van de week de onderste fuseekogel rechtsvoor vervangen. Nou schrok ik nogal
van de rekening waar 6 uur arbeid op stond vermeld. Graag wil ik hier de mening van kenners peilen
over wat jullie denken wat een redelijke tijd aan arbeid zou zijn.

Mvg

Richard
Richard76

Re:Fuseekogel rechtsvoor vervangen, wat is redelijk ?

Berichtdoor Semrick » 17 okt 2009, 13:51

Hallo Richard,

Ik denk dat je enigszins opgelicht bent.
Het vervangen van de onderste fuseekogel is een behoorlijke klus.
Er moet nog al het een en ander gedemonteerd worden en je hebt in ieder geval een goede pers nodig om de kogel er weer in te persen.

Maar een garagebedrijf met het juiste gereedschap zou dit varkentje toch zeker in 2 uurtjes tijd ruimschoots moeten kunnen wassen.

In onderstaand topic kun je mooi aan de hand van de geplaatste foto's zien wat er komt kijken bij het (zelf) monteren van een nieuwe fuseekogel.
Dan kun je denk ik wel inschatten hoe lang een garagebedrijf er over zou moeten kunnen doen. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Patman » 17 okt 2009, 13:52

Heb het laatst nog gedaan bij een 190 van 83,zit volgens mij op dezelfde manier als bij een W123, en heb er ongeveer een uurtje per kant over gedaan.Wel met het juiste gereedschap zonder dat heel de draagarm los moet,ik vervang ze gewoon onder de auto.

Groeten,Patrick.
Patman

Berichtdoor Jaap 230E » 17 okt 2009, 14:35

Hallo Richard,

Misschien handig om even een gespecificeerde offerte via de mail aan te vragen bij de MB dealer,zo dat je met iets tastbaars naar jou garage kunt gaan.
Nou veel sterkte er mee!
Jaap 230E

Berichtdoor Bogent » 17 okt 2009, 14:46

Bij mij is pas ook de rechter fusee kogel vervangen door een monteur die niet de beschiking had over een pers. Die is met de vervanging van de fusee kogel en het weerszijden vervangen van de wiellagers en remschijven precies een dag bezig geweest.
Bogent

Berichtdoor Semrick » 17 okt 2009, 14:54

Het gezegde is daarom niet voor niks; "Goed gereedschap is het halve werk".;-)
Een amateur zal er langer over doen maar van een garage mag je verwachten dat ze een klus met het juiste gereedschap in een zo kort mogelijke tijd kunnen uitvoeren.

Bij mijn auto moet deze klus binnenkort aan beide zijden uitgevoerd worden. :-(
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Theo300D » 17 okt 2009, 17:09

Je bent echt opgelicht.

De mijne is nu ook vervangen in anderhalf uur tijd.
Ik was er zelf bij en het was wel een flinke klus hoor.
De kogel werd warm gestookt en is met een pers waar werkelijk 20 ton
opstond eruit geknald zeg maar. zo vast zat hij.

Maar anderhalf uur is een redelijke tijd.
Theo300D

Berichtdoor Theo300D » 17 okt 2009, 17:09

Je bent echt opgelicht.

De mijne is nu ook vervangen in anderhalf uur tijd.
Ik was er zelf bij en het was wel een flinke klus hoor.
De kogel werd warm gestookt en is met een pers waar werkelijk 20 ton
opstond eruit geknald zeg maar. zo vast zat hij.

Maar anderhalf uur is een redelijke tijd.
Theo300D

Berichtdoor ToonCoupe » 17 okt 2009, 17:10

Bij mij is het pas ook gedaan met de APK (hoes was gescheurd).
Inclusief APK kostte het 258,44 Euro (en daar zat ook nog een ruitewisser bij).
Een fuseekogel kost iets van 20-30 euro dus het is vooral de arbeid die je betaalt....

groeten
ToonCoupe
ToonCoupe

Berichtdoor Jaap 230E » 17 okt 2009, 18:14

Kijk Mede Benzers, toch mooi als je zo n zet gereedschap kunt lenen
via een uitleen magazijn, al zorg je er maar voor dat al doe je zelf de klus niet er toch voor kunt zorgen dat het in 1 1/2 uur gebeurd,
Tel uit je winst!
Jaap 230E

Berichtdoor Wiebren240D » 17 okt 2009, 19:14

Ja dit is echt op lichterij
maar net wat Semrick zegt met het gooie gereedschap is het zo klaar.
maar wie schaft zo een sleutel aan om de onderste fussee kogel erin te zetten?
ik echt niet want die pers kost wel 600 euro of dat nu met of zonder de BTW is weet ik zo niet.
maar hier in Sneek ligt nog een zo een arm met een nieuwe fusse kogel erin wel een arm zonder ABS aansluiting.
als alles goed los wil is het binnen 1,5 uur klaar.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor MajikSimon » 17 okt 2009, 19:40

Ik lees de laatste tijd enkele keren dat dat gereedschap 400 a 600 euro zou moeten kosten.
dat klopt mijn inziens niet tenzij je per se origineel gereedschap wil hebben wat vaak niet meer verkrijgbaar is.

verder vind ik het idd ook oplichterij, mede daarom doe ik zoveel mogelijk zelf, anders heb je zo vaak dit soort dingen<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/10/17 19:51
MajikSimon

Berichtdoor bartolo66 » 17 okt 2009, 23:33

Relevant in deze is of die 6uur door een beunhaas of door een garagebedrijf in rekening zijn gebracht. De rekening kan daardoor nogal anders uitvallen. Wat heb je betaald? € 200,- is echt geen raar bedrag voor een kogel.
Op mijn wensenlijstje staat ook een nog een raampers ( 10ton < €200,-) als ik nu een lager of kogel laat persen duurt dat wat langer...maar het kost nog steeds minder dan bij een garagebedrijf.
bartolo66

Re:Fuseekogel rechtsvoor vervangen, wat is redelij

Berichtdoor Jacob » 18 okt 2009, 10:15

Als de beste man op 30,- per uur zit is het eind bedrag niet zo heel gek maar de tijd wel.
Ik moest vorige week bij de Dealert voor de kogel eruit halen en erin persen 60,-betalen dat is inclusief nieuwe kogel.
Jacob

Berichtdoor Theo300D » 18 okt 2009, 10:29

De garage waar ik het heb laten doen had geen speciaal gereedschap.
De arm waar de kogel in zat werd goed heet gestookt
en ging daarna de pers in.
Als hulpstukken gebruikte hij een paar doppen van een dopsleutelset.
Die paste daar precies op.
Toen de 20 ton erop en daarna een grote klap met een moker
en knalde los.
Het was behelpen maar werkte perfect.
Op dezelfde manier ging de nieuwe kogel er ook in
alleen was de moker niet meer nodig.
Na het opnieuw warm stoken ging de nieuwe kogel met de pers er vrij gemakkelijk in.
Toen het rubber er weer op met nog een extra lading vet en werd de arm weer op mijn 300D
gemonteerd.
De kogel was ongeveer 30 euro plus anderhalf uur werk.
Al met al viel het me nog mee.

Jammer genoeg heb ik er geen foto's van gemaakt.

Dit is niet de pers waarmee het gedaan is maar het was wel zo'n model.<br><br>Post edited by: Theo300D, at: 2009/10/18 10:45
Theo300D

Berichtdoor MajikSimon » 18 okt 2009, 10:54

tsja je kan ook de kogel in de vriezer doen...
Dat scheelt ook alweer

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat heet stoken maar ik weet dat veel beunen/ garages het doen.
MajikSimon

Berichtdoor Jaap 230E » 18 okt 2009, 13:13

Goede middag mede Benzers / sters,

N.a.v. dit onderwerp, ben ik eens op diverse forums aan het lezen gegaan
wat mij zo wie zo duidelijk wordt, is dat het zeker geen kwaad kan om de fussee kogel daags voor de klus goed in de W40 te zetten, en verder zijn er die de fussee vork wel en niet een uitkomst vinden.
Verder vraag ik me af of je met een zware potkrik, wellicht er iets te construeeren is om een goed stuk hulp gereedschap te vervaardigen?
Jaap 230E

Berichtdoor JaapW114 » 18 okt 2009, 18:12

Van wat zware kokers of profielen een raamwerk lassen, onder- of bovenin een bevestigingsplaat voor de potkrik maken en je hebt een goedkope maar functionele pers. Een 20 tons potkrik is tegenwoordig al voor weinig te koop. Denk er wel om dat je je eigen laskunsten niet overschat, is wat lullig als je pers uit elkaar scheurt!

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor wwwW123 » 24 okt 2009, 14:50

en anders: waarom een pers kopen of maken voor veel geld en tijd, als je maar 1 x in de 5 of 10 jaar even een pers nodig hebt..:)???
dan kun je toch sneller en makkelijker even een garage een paar tientjes geven....
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto