[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ontluchting benzinetankje : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:24

Ontluchting benzinetankje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ontluchting benzinetankje

Berichtdoor Jos230ce » 20 okt 2009, 15:00

In mijn 230CE zit geen originele benzinetank meer.
Op deze plek is de LPG-tank ingebouwd.
Aan de rechterzijde is een , circa 40 l. tankje ingebouwd
Aan de bovenzijde zit een haakse 6 mm. aansluiting waar ook een benzineslang is aangekoppeld. Ik ga er vanuit dat deze slang een retourslangetje is.
De vuldop zit direct op de benzinetank dus aan de binnenzijde van mijn kofferbak.
Afgelopen zomer moest ik dagelijks deze tank even handmatig ontluchten echter toe ik de tank wat hoger vulde bleek er een miniscuul gaatje in te zitten. Inmiddels is dit gerepareerd met 2 componenten vulling geschikt voor benzine.

De tank ga ik nu weer inbouwen omdat ik liever bij koud weer op benzine start.
Op de bovenkant wil ik dan nu een soort ontluchting maken.
Ik wil dit uitvoeren door de retour slang aan te sluiten op een T-stuk en de bovenzijde van het T-stuk weer met een dunner slangetje te verbinden en dat slangetje dan te laten uitkomen onder auto door een van de rubber doppen voor eventueel waterafvoer.

Mijn vraag aan jullie techneuten is: kan ik dit zo uitvoeren of zijn er toch dingen die ik vergeet?

Alvast bedankt voor jullie reacties en een groet van,

Jos
Jos230ce

Re:Ontluchting benzinetankje

Berichtdoor Moop » 20 okt 2009, 15:36

Ik zou het niet doen, de kans dat er benzine uit de ontluchtingsslang komt is 100% je moet een ontluchtingsaansluiting maken boven de benzine b.v. in vulopening van de tank.
veel succes, Moop
Moop

Berichtdoor Jos230ce » 20 okt 2009, 15:58

Misschien helpt deze schets mee om e.e.a. wat duidelijker te maken.
Ik heb er ook geen idee van wat door die retourleiding terug komt. benzine af benzinedampen.

Graag jullie hulp.

Moop alvast bedankt voor je hulp.

Groet, Jos
Jos230ce

Berichtdoor Jos230ce » 20 okt 2009, 16:01

De schets vergeten in het vorige bericht.
Nu is ie er wel (hoop ik)

Groet, Jos
Jos230ce

Berichtdoor Jos230ce » 20 okt 2009, 16:04

ik weet nog niet wat er fout gaat <br><br>Post edited by: Jos, at: 2009/10/20 16:05

Jos230ce

Berichtdoor drieske » 20 okt 2009, 18:14

Benzine dop met ontluchting plaatsen !!!!!!!!!!!!!!!!!!D'r zijn namelijk 2 soorten benzine dopppen; mit und ohne beluftung. Vraag maar eens bij de Mercedes-Benz dealer. die dingen kosten misschien 12-15 euro.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jos230ce » 20 okt 2009, 18:37

Drieske,

Het is een losse benzinetank van een andere auto met de vuldop binnen in de kofferruimte van de 230CE want op de plek van de originele benzine vuldop is de LPG vuldop nu geplaatst.
Dus heb ik een ontluchting nodig van de kleine benzinetank want de de vuldop hiervan ontlucht niet en dat is maar goed ook want anders stonk mijn hele auto van binnen naar benzine.

Groet, Jos
Jos230ce

Berichtdoor Semrick » 20 okt 2009, 18:45

Het lijkt mij mogelijk dat op deze wijze de benzine die retour komt niet terug stroomt naar de tank maar via het T-stukje voor de onluchtingsslang kiest en richting straat gaat.

Ik zou dan denk ik eerder kiezen voor een ontluchting die op de vuldop is bevestigd.

Buiten dat vraag ik me af of een ontluchting uberhaubt wel nodig is.
Je gebruikt dit tankje slechts sporadisch om af en toe te starten. Hij zal echt niet meteen vacuum trekken. ALs je gewoon af en toe even de dop los draait onlucht de tank ook wel voldoende.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jos230ce » 20 okt 2009, 18:52

Het zou best kunnen dat je gelijk hebt maar ik was van plan om de ontluchtingsslang circa 15 cm naar boven de laten gaan en dan pas naar beneden.
Ik denk dat de benzine die eventueel terug komt toch liever rechtdoor terug naar de tank zal gaan i.p.v. eerst 15 cm omhoog.
Maar ik ga in ieder geval eens bekijken wat de mogelijkheid is om op de vuldop een aansluiting te maken t.b.v. de ontluchting.
En je hebt gelijk dat ik natuurlijk af en toe de tankdop even los kan draaien maar afgelopen zomer zat daar toch heel veel druk dagelijks op.

In ieder geval bedankt voor je meedenken en reactie.

Groet, Jos

Post edited by: Jos, at: 2009/10/20 18:53<br><br>Post edited by: Jos, at: 2009/10/20 19:55
Jos230ce

Keer terug naar Techniek