[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Licht aanlopende remmen en warm wiel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:20

Licht aanlopende remmen en warm wiel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor Osje » 21 okt 2009, 19:37

Hoi,

Mijn 230TE heeft nieuwe schijven en sloffen, en links-achter zelfs een nieuwe klauw. Rechts voor loopt blok aan (kwam erachter toen ik schokbreker verving en velg en bouten warm waren, bouten waren >45 graden).
Heb de remcilinder paar keer heen en weer geduwd en toen werd het al iets beter, maar nog niet ideaal. Alle andere wielen geprobeerd op vrijloop,lopen ook wat aan, alhoewel iets minder dan rechstvoor. Aspotten zijn na 15 minuten stadsverkeer handwarm.

Zelf dacht ik meteen dat wordt remrevisiesetjes kopen en cilinders gangbaar maken (volgens mooie beschrijving van Semrick). Maar aan de andere kant is linksachter alles nieuw (klauw schijf, blok en rem), en die loopt ook niet helemaal vrij, en wordt ook wat warm.

Ben toen even op het forum gaan zoeken over remtopics en zag vloeistof veel kan uitmaken, maar ook de 'vrije slag' van de hoofdremcilinder. Ben natuurlijk nooit te beroerd om te sleutelen aan mijn Benz, maar liefst doe ik wel de juiste dingen. Heeft iemand ideeen in welke volgorde ik beste dit appeltje kan pellen?

Martijn
Osje
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor bartolo66 » 21 okt 2009, 23:40

schijfremmen lopen altijd een beetje aan. Het is altijd lastig om aan te geven hoeveel een wiel mag aanlopen maar neem maar als referentie het wiel waar de nieuwe klauw op zit.
bartolo66
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor Osje » 23 okt 2009, 19:20

Bedankt voor je reactie bartolo, denk dat ik voor de klauw rechts voor iig een revisiesetje ga monteren.
Zijn jouw velgen + aspotdeksel ook warm na een gewone rit?

Martijn
Osje
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor Toontje » 24 okt 2009, 07:25

hoi hoi
was dat aanlopen ook al voor het wisselen van de remklauw .
het kan zijn dat er wat lucht in je systeem zit kan ook zijn dat je hoofd rem cilinder niet helemaal goed werktkan ook zijn dat er een deel nieuwe remolie is ingegaan en niet alle remklauwen zijn ont lucht cq ververst met olie .
groetjes toontje
eerst het makkelijkste doen
1 alle remblokjes er uithalen en goed schoon maken moet er makelijk ingaan beetje kopervet aan de randen doen . en goed ff kijken of je remcilinders er goed uitzien die afdichtingen vooral als die verot zijn heb je ook een probleem.
remolie verversen en alle klauwen ook
is het dan nog zo dan moet je verder zoeken .
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor bartolo66 » 24 okt 2009, 14:06

Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je veel remt, normaal gesproken voelt het niet erg warm aan, laat hem maar eens uitrollen na wat snelwegkilometers (zonder te remmen) dan moet ie koud aanvoelen.
bartolo66
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor RenK » 24 okt 2009, 14:35

Hoi,

Als je de klauw gaat reviseren haal je de caliper (zuiger) er uit.
Maak die dan met schuursponsje mooi schoon, die aanslag is verdroogde remolie. Haal dan een tube speciaal remcylinder vet ( blauw vet genoemd) en smeer rubbers in de klauw en schone calipers er mee in. Dan draaiend erin drukken en dan loopt hij vloeiend tot de bodem erin.
Dat blauw-vet is een speciale soort hoge temp.vet dat ook nooit meer verdroogt. het is ook remolie bestendig. Vooral old-timer die vaker stilstaan moet je dit voor gebruiken. Tube is groot en niet goedkoop maar je doet er de rest van je leven mee :-)
Heb dit van een remhandelaar opgekregen en het werkt perfect. Benz heeft nu paar weken stil gestaan en remt alsof hij dagelijks veel gereden heeft. Alleen de oxide op de schijven moest er even afschuren met remmen , de klauwen werken meteen perfect
Dit spul lijkt wat op vasaline maar is een echte vet soort.
Ga dus niet knijen met remolie, die droogt weer uit en begin je weer.

Let ook op de veertjes die de blokken terug drukken, zijn die nog goed ??

Heb net een revisie van de voorremmen achter de rug, had begin dit jaar ook al problemen en caliper met olie erin gezet. Zat dus maand of 8 later weer vast. Gewone dot 3 of 4 olie in leidingen is prima. Maar deze olie verdroogt eerder dan de ouderwetse dot soorten.

Groet
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/10/24 14:40
RenK
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor MBvO » 26 okt 2009, 16:37

In aanvulling op de opmerking van bartolo: een tijdje geleden zat ik op YouTube allerlei instructie filmpjes te kijken over het reviseren van schijf- en trommelremmen (onder meer Engelstalig/ Amerikaans, van 'ExpertVillage' - prima filmpjes voor een leek als ik) en daarin werd gezegd dat een 'echte trommelrem' als achterrem na het afstellen een beetje moet aanlopen. Als vuistregel werd uitgelegd dat de trommelrem goed staat afgesteld als het wiel ongeveer 1 slag rond draait als het vrij in de lucht staat en je er met beide handen een draai aan geeft.
Of dat dan ook weer geldt voor de parkeer-trommelrem zoals bij onze Benzen durf ik niet te zeggen. Omdat dit alleen een parkeerrem is denk ik van niet. Olving (diesel-vraagbaak) schrijft voor dat de parkeerrem al vanaf de 2e klik van het pedaal moet beginnen aan te grijpen. Bij mij is dat pas veel later, maar voetremkracht bleek voldoende bij de APK.
MBvO
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor Haplo » 26 okt 2009, 18:53

MBvO: Wat betreft die 1 slag in het rond: Dat is echt bij elke auto anders.. Als het al een vuistregel is, dan is het wel een hele grove. En daar heb je niet zo heel veel aan..

Verder zou ik die stelling eigenlijk om willen draaien. Een schijfrem loopt altijd ietsje aan, en een trommel niet. Dat wil zeggen: liever niet. Een trommel (en ook die van onze Benz) heeft over het algemeen een veer die de rem-schoenen terugdrukt/trekt nadat er geremt is. Dit is noodzakelijk omdat trommelremmen 'zelf-oplopend' zijn. Dat wil zeggen dat de schoen bij contact met de trommel zichzelf steeds vaster tegen de trommel trekt. Dit heeft te maken met de geometrie/positie van de scharnierpunten.

Om die reden hebben auto's met rondom trommelremmen (zoals vroeger) ook geen bekrachtiger nodig. Eigenlijk is het oplopende effect de bekrachtiging.

De rem-blokken van een schijfrem hebben geen veer die ze terug drukken na het remmen. Verder is er niets wat de blokken terugduwt, en dus blijven ze een beetje 'slepen'.. Maar omdat dit systeem niet zelfoplopend is, is hier niets mis mee..

Maar wat betreft het probleem van Osje: Mijn ervaring is dat de klauwen van de Benz sterk beginnen te roesten. Waar overigens niks mis mee is. Alleen zorgt dat ervoor dat door de roest de blokken in de breedte nog wel eens willen klemmen. En dat is natuurlijk niet goed. Als je dus de nieuwe blokken met moeite op z'n plek moet schuiven, dan moet je ff met de vijl/schuurpapier die ruimte schoon maken.

De blokken moeten moeiteloos tegen de remzuigen vallen/schuiven. En daarna is dat kopervet aan de zijkant van de nieuwe blokken waar toontje het over heeft ervoor om de boel nog een beetje te smeren..
Haplo
 


Re:Licht aanlopende remmen en warm wiel

Berichtdoor bartolo66 » 26 okt 2009, 21:53

Beide schoenen scharnieren over hetzelfde punt waardoor er slechts één schoen zelfbekrachtigd wordt en de andere juist een slepende is. Twee bekrachtigde schoenen hebben volgens mij altijd twee remcilinders. Ze worden toegepast op auto’s die trommels op de voorwielen hebben.

Dubbel zelfbekrachtigde schoenen zijn per definitie niet geschikt als parkeerrem omdat als een auto op een helling wordt geparkeerd, bij het achterruitrollen van de wagen, beide remschoenen slepend worden en daardoor niet erg effectief zijn.
bartolo66
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron