[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bobinekabel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:04

Bobinekabel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bobinekabel

Berichtdoor Frasp » 19 okt 2009, 16:53

Hallo,

Gisteren er achter gekomen dat een steenmarter de kabel van de bobine heeft aangevreten op verschillende plekken. Ben direct naar de garage gegaan voor een nieuwe kabel. Ze hebben keurig aan beide kanten een nieuw contact gemaakt met schroefdraadje. Volgens mij is het heel simpel: de kapotte draad van beide uiteinden afschroeven en de nieuwe er opschroeven.
De oude kabel wil echter met geen mogelijkheid uit de rubberen doppen. Doe ik iets verkeerd??

Foto van de nieuwe kabel met schroefdraad

Groet
Frank

Frasp

Re:Bobinekabel

Berichtdoor Edwin1966 » 19 okt 2009, 19:42

Frank,

Weet je zeker dat je je doppen er op moet schroeven?? Ik heb vorige week een setje nieuwe bougiekabels en bobinekabel er op gezet en deze waren "kant en klaar". D.w.z. de doppen zaten er vast aan! Kan zijn dat jij zo'n kabel er op hebt zitten. Kwestie van doppen van de "stekkers" er af trekken en de nieuwe er op drukken.

Succes,
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Frasp » 19 okt 2009, 22:28

Hoi Edwin,

Ik heb het nummer doorgegeven dat op de dop van de bobinekabel stond. Maar dat is alleen de dop. De kabel zou er dus apart op moeten worden gezet. Ik heb dit bij de MB dealer laten doen, dus die zullen het wel weten. Tja, ik ga morgen de bestelde rubbers ophalen voor de koplampunits en ik zal het ze nog eens vragen. Dank voor je reactie.

Groet
Frank
Frasp

Berichtdoor Frasp » 20 okt 2009, 16:58

Vandaag maar even naar de dealer geweest. Een monteur kreeg de doppen er ook niet meer af. Twee nieuwe doppen uit het magazijn.

Moet ik er nog iets op of in spuiten tegen het vocht? De monteur had het daarover, maar ben vergeten met wat ik het moet inspuiten. Wie het weet mag het zeggen :)

Frank

Frasp

Berichtdoor Don » 20 okt 2009, 18:58

Je kan er wat WD-40 inspuiten; werkt reinigend voor beter geleiding, maar ook tegen vocht en vuil.

Ook handig voor de verdeler.
Don

Berichtdoor Jeroen » 21 okt 2009, 03:34

Tijdje geleden ben ik ook aan het hanessen geweest met de bougiekabels en de bobinekabel.
Ik heb toen geinformeerd bij de MB dealer en kreeg toen het antwoord dat ze altijd zelf de kabels maken. Maw als je een bobine of bougiekabel besteld bij MB, moet je opgeven voor welke auto en welke cilinder. Vervolgens maken ze een unieke kabel speciaal voor jou. Bestaande uit al de losse onderdelen. Het kost wel een Godsvermogen. Bij de Brezan kost het aanzienlijk minder.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Frasp » 21 okt 2009, 09:00

De kosten vielen nog wel mee vond ik. Het kabeltje was 4 euro en de schoentjes ook zoiets. Ik heb nu wel een bobinekabel op maat gemaakt door de mannen met de ster op de overall.

Frank
Frasp

Berichtdoor drieske » 21 okt 2009, 11:20

Je kan de bobine kabel nog een extra bescherming geven tegen steenmarters door er een stuk benzine slag over te schuiven; even een dopje eraf, slangetje erop op de juiste lengte en dopje weer erop en wat fijn gaas erom wikkelen dat vinden de kleine knagers niet fijn. TIP: Alle boegiekabels + de bobinekabel vinden het fijn om met siliconen-spray te worden behandeld.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Frasp » 21 okt 2009, 23:49

Dank je Dries, goeie tip. Ga het morgen direct regelen.

Frank
Frasp

Keer terug naar Techniek