[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Radiatorslang : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:29

Radiatorslang

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Radiatorslang

Berichtdoor MAD » 22 okt 2009, 19:45

Hi Benzofielen,
Omdat ik de historie van mijn 240D (bj 1984) onbekend is heb ik het zekere voor het onzekere genomen en o.a. mijn koelvloeistof vervangen.
Nu doet zich (in mijn ogen) een vreemd verschijnsel voor nadat ik het koelvloeistof heb vervangen.

De onderste radiatorslang (die van onderaan de radiator naar het thermostaathuis loopt) blijft koud!!

Wel heb ik het volgende opgemerkt / gedaan:
• Als de radiatordop verwijdert is (temp meter iets door de 80graden), dan zie ik wel het koelvloeistof, maar ik zie dat bij draaiende motor NIET stromen / verplaatsen, alsof de thermostaat dicht is.
• Temperatuurmeter loopt op en blijft op ongeveer 80 – 85 graden staan, ongeacht of ik op de snelweg, in de stad of in de file rij, de temperatuurmeter is nagenoeg constant.
• De kachel begint na ongeveer 2 a 3 km warme lucht te geven (na een koude start)
• Na een lange rit over de snelweg wijst de oliedrukmeter 2.0 – 2.5bar aan bij stationair toerental en de stationair toerental verstelknop naar rechts gedraaid).

Wat heb ik fout gedaan??

Alvast bedankt

PS: ik heb de zoekfunctie gebruikt doch niks relevants gevonden<br><br>Post edited by: MAD, at: 2009/10/23 22:29
MAD
 


Re:Radiatorslang

Berichtdoor Govert » 22 okt 2009, 19:50

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:29
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Radiatorslang

Berichtdoor MAD » 22 okt 2009, 19:54

Govert, het koelsysteem lijkt alsof alles goed werkt, incl de thermostaat, maar waarom blijft de onderste radiatorslang koud?

Misschien moet ik een langer stuk gaan rijden.......
MAD
 


Re:Radiatorslang

Berichtdoor Govert » 22 okt 2009, 20:02

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:30
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Radiatorslang

Berichtdoor MAD » 22 okt 2009, 20:12

Govert, bedankt voor je uitleg maar zo ver was ik ook al ik vind het alleen raar dat deze slang koud blijft en niet lauw wordt.
Ik ga morgen een langer stuk rijden en ga wat proven nemen. Ik hou je / jullie op de hoogte!!
Wordt vervolgd!!
MAD
 


Re:Radiatorslang

Berichtdoor drieske » 23 okt 2009, 00:27

Dat de onderste slang lang koud blijft is een teken dat je radiateur goed werkt, de warme koelvloeistof(ca. 87grC.)komt er via de bovenste slang in en gaat er gekoeld via de onderste weer uit naar de waterpomp. Als de bovenste slang na ongeveer 8 min. warm aanvoelt werkt de thermostaat ook goed.Dat je geen koelvloeistof ziet stromen bij 80 graden komt omdat de thermostaat dan nog dicht staat.Die gaat pas bij 86-87 graden open en is bij 102 graden helemaal max. geopend.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Radiatorslang

Berichtdoor Govert » 23 okt 2009, 00:30

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:30
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Radiatorslang

Berichtdoor Limpsalot » 23 okt 2009, 11:19

Govert70227 schreef:

Dit is inderdaad zeer merkwaardig. Het doet zich vooral voor bij goed werkende koelsystemen.

Monthy Pyton humor Govert, prachtig! :-)
Limpsalot
 


Re:Radiatorslang

Berichtdoor drieske » 23 okt 2009, 11:49

O.K., sorry. Ik ging uit van een 280 en wist niet dat de diesels eerder gaan koelen.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Radiatorslang

Berichtdoor MAD » 23 okt 2009, 17:02

Hi Benzofielen,
Ik ben d’r uit.
Heb vanmiddag een veel langer stuk gereden dan gisteren en op de snelweg (nadat de motor warm was), gedurende een kwartier - 20 minuten, 120 – 130km/u (op de teller) aangehouden.
Daarna direct een parkeerplaats op en nu was de onderste radiator slang wel warm!!!
Heb met een professionele thermosensor, het koelvloeistof net onder de radiateurdop gemeten (binnen 3 minuten nadat ik van de snelweg af was) en dat was 79.8 – 80.0 graden.
Dus ik ben tevreden……..
Het blijft wel merkwaardig dat bij een verhoogd toerental, ik nog steeds geen beweging (stroming) zag van het koelvloeistof.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Speciaal voor Govert: We are no longer the knights who say ni! :-)
MAD
 


Re:Radiatorslang

Berichtdoor ??? » 23 okt 2009, 17:55

Mooi Michiel dat de Benz weer besser wie neu is.
Ben ook trouwens fan van de the knights who say ni werelds.
De jongeren onder ons zullen misschien denken waar hebben die ouwe Benzers het over :-)
Limpsalot gaat hem kopiëren voor me.
Ga je zien in Eelde gr Eric<br><br>Post edited by: Eric 300D, at: 2009/10/23 18:40
???
 


Re:Radiatorslang

Berichtdoor Markparket » 24 okt 2009, 02:38

Geweldig spul he, die W123?

Doen zomaar waarvoor ze gemaakt zijn;-)

Ni, Ni, Ni, of moet ik zeggen Yes, Yes, Yes?;-)

Hahahahaha!
Markparket
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten