[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
slingeren na uitwijk manouvre : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:44

slingeren na uitwijk manouvre

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor rudiman » 23 okt 2009, 10:09

Mijn 240TD heeft last van slingeren na een uitwijk manouvre. Het stuur reageert dan heel direct.
Er zit een nieuwe stuurdemper onder, en volgens mij heb ik niet echt stuurspeling.
Schokbrekers? hoe controleer ik dat? en wat zou het nog meer kunnen zijn?
rudiman
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor Martijn_200D » 23 okt 2009, 11:25

Lijkt me inderdaad de schokbrekers.
Eventueel je banden op hele lage spanning van onder de 1 bar, dat rijdt ook voor geen meter.
Martijn_200D
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor rudiman » 23 okt 2009, 16:50

Bandenspanning is oke, probleem is er alleen bij snelheden hoger dan 80. Hoe controleer ik de schokbrekers? Een bommetje maken op het spatbord (dus rap indrukken en loslaten) is 1 x inveren en meteen stil, das goed lijkt me. enfin rij morgen wel even naar waarland daar zijn de experts.
rudiman
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor JantjeV8 » 23 okt 2009, 17:40

gebroken veer??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor JaapW114 » 23 okt 2009, 18:27

Rubbers?
JaapW114
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor Semrick » 23 okt 2009, 18:49

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met roepen van mogelijke oorzaken.
Achterste stabilisatorstangen......

Maar waar hebben we het nu eigenlijk over?
Een uitwijkmanouvre met een snelheid van boven de 80 km/u? Een soort van Elandproef zullen we maar zeggen?

Is het dan niet normaal dat de auto wat gaat slingeren?
De A klasse ging er bij zijn introductie zelfs van op zijn kant. Ik kan me niet voorstellen dat de W123 bij een uitwijkmanouvre bij die snelheid wel strak blijft rijden. Enigszins zwabberen is dan volgens mij ook niet vreemd. Zeker als er ook nog het een en ander aan lading (gewicht) achterin ligt. ;-)<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/10/23 18:49
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor SgtPeppers » 23 okt 2009, 19:19

Ik moest laatst opeens uitwijken op de snelweg, reed ongeveer 100 km/h, en moest ook wel even flink corrigeren om hem in de sporen te houden. Bij normale manoeuvres die ik uit eigen beweging neem heb ik nergens last van.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor De Boskabouter » 23 okt 2009, 22:23

Diagonaal of niet, 't blijft een pendelas, daar achter op de W123. Mét pendelasstreken. Mensen die ooit in een Kever, een Fiat 500 of een nog oudere Benz (Heckflosse)hebben gereden, weten waarover ik spreek. Bij de W114/115 en de W123 is die pendelas wel enige beschaving bijgebracht, maar in grenssituaties blijft het listig.

Bij een uitwijkmanoeuvre bijvoorbeeld.

Steven
De Boskabouter
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor Sander B » 23 okt 2009, 23:26

Daarbij is de stuurbekrachtiging van de W123 ook vrij sterk en voor zover ik weet niet gecorrigeerd bij hoge snelheid, wat bij veel moderne auto's wel zo is. Dus als je een ruk aan het stuur geeft maakt je auto ook gewoon een flinke zwieper. Dan ga je corrigeren en dan krijg je een soort slingereffect.
Sander B
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor rudiman » 24 okt 2009, 09:04

Dank allemaal voor de reacties. Helaas was ik zelf niet erg duidelijk. Het gaat hier niet om de zogenaamde eland proef, die zou ik overigens niet graag met mijn auto uitvoeren.
Nee de uitwijk manouvre die ik bedoel is heel veel minder heftig. Laten we zeggen een stuurcorrectie boven de tachtig :-( Ik ga nu even naar de uitlijnboer om te kijken of dat er iets mee te maken heeft.
rudiman
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor rudiman » 24 okt 2009, 11:10

UPDATE:

Ik ben zo net naar de uitlijnboer geweest en er klopte werkelijk helemaal niets van de uitlijn waardes. Alles is nu goed afgesteld en in het kleine stukje dat ik nu gereden heb lijkt het probleem stukken minder. Ik ga zo even een flink stuk rijden om te zien of dat echt zo is of dat het suggestie was... i'll be back.
rudiman
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor rudiman » 24 okt 2009, 15:12

UPDATE 2:

De problemen zijn opgelost, het dus alles te maken met uitlijning die voor geen meter klopte.
rudiman
 


Re:slingeren na uitwijk manouvre

Berichtdoor SgtPeppers » 24 okt 2009, 16:06

Kijk, da's mooi om te horen. Zal die van mij ook eens laten uitlijnen, misschien gaat er een wereld voor me open!
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 103 gasten