[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Afstellen Voorwiellagers : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:39

Afstellen Voorwiellagers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Afstellen Voorwiellagers

Berichtdoor Brijn » 24 okt 2009, 10:31

Gisteren de remschijven vòòr vervangen. En de voorwiellagers in nieuw vet gezet (even eruit gehaald, schoongemaakt en nieuwe keerring) so far so good.

De technische boeken zeggen dan: naafmoer aandraaien tot het geheel nog maar met grote moeite rond te draaien is en dan 1/3 slag terug en vastzetten.

Ja ja, ik krijg met geen mogelijkheid het zaakje zo stram aangedraaid dat ik deze procedure kan toepassen, het lijkt wel alsof met het vast-is-vast draaien van de moer het zaakje al in één keer goed zit, zowel links als rechts, en dat vertrouw ik niet helemaal.

Iemand al eens zoiets bij de hand gehad? Andere tips misschien? Als ze te vast zitten loopt het zaakje warm dat snap ik, maar wat voor ellende gebeurt er als ze te los zitten?

Wie helpt me verder?

Thanks, Bert

p.s. Nieuwe remblokjes bij de dealert gehaald, nix duurder dan Brezen c.s. integendeel.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Afstellen Voorwiellagers

Berichtdoor Semrick » 24 okt 2009, 10:44

Ik weet het zo ook niet Brijn. IK denk dat je het dan maar een beetje op gevoel moet doen.
In dit topic van Brianm komt het ook ter sprake.
Hij heeft ze gewoon aangedraaid tot ze vast zaten zonder speling.
viewtopic.php?f=10&t=8465
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Topasbrauner » 24 okt 2009, 11:11

Dag Bert, dat is mij ook wel eens opgevallen. Heb meerdere malen voorwiellagers vervangen. Als je met een waterpomptang de naafmoer aandraait heb je nooit genoeg grip om de zaak zo vast te zetten dat je wiel niet meer draait. Met een grote bahco echter kom je een stuk verder.

Je hebt het goed uitgevoerd, je kunt wellicht wel nog even checken na paar 100 km. Als je ze te los hebt gezet, voel je dat dan echt wel aan je wiel: opkrikken, een hand onder aan band een hand boven op band en dan met veel kracht proberen te bewegen.

Mvg, job
Topasbrauner

Berichtdoor Bob » 24 okt 2009, 12:17

Volgens mij is de diepere achtergrond dat zonder speling bij gebruik de lagers warm worden en defect (uitzetten en vastlopen).
Wat ik altijd doe is goed vast draaien (daarbij tegelijkertijd ronddraaien, om het lager zich goed te laten settelen), tot het wiel zwaar loopt. Daarna terug draaien tot je net speling voelt(1/3 slag). dat moet het dan zijn !
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja

Berichtdoor Brijn » 24 okt 2009, 12:19

Dank voor alle reakties, ik ga maar eens een rondje proefrijden.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Topasbrauner » 24 okt 2009, 12:32

En vergeet niet: met een dikke hamer een beste klap op de de naaf geven als je de moer zo vast hebt gezet dat je wiel zwaar of niet meer draait. Dan 1/3 los en je zou hem moeten hebben. Ik vind een 1/3 los altijd vrij veel, hou het meer op 1/4 meestal. Maar vergeet die tik niet!

Job
Topasbrauner

Berichtdoor bartolo66 » 24 okt 2009, 13:52

Een te los lager geeft speling. Ben je niet zeker van je zaak draai het dan niet te vast, op gevoel de speling er uit draaien en dan een eindje rijden. Je kan altijd achteraf iets nadraaien.
Met het wiel erop kun je het beste voelen of er speling op zit dit is meestal minimaal dus "fingerspitzengevoel".
bartolo66

Berichtdoor JantjeV8 » 26 okt 2009, 08:24

Sla een paar keer flink met je knuisten tegen de band, op verschillende plekken en 2 tegenover elkaar. Dan kun je veelal de moer weer aandraaien.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Keer terug naar Techniek