[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!! : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:54

300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 20 okt 2009, 22:46

Hoi Ad

De vacuumdoos had wel een nummer maar dat was geen Mercedes nummer, dus daar konden ze bij de dealer niets mee, maar met het chassie-nummer kunnen ze via de data-base elk onderdeeltje terugvinden met natuurlijk het originele Mercedes nummer, het nummer van deze doos is: MA 116 800 11 75 omschrijving is: element.
Prijs was 19,00 euro.

Van de automaat kan ik nog even niets zeggen omdat alles nu nog uit elkaar ligt, maar ik hoop er over een dag of twee weer mee te kunnen rijden...!

De climat-control werkte wel alleen niet helemaal goed, ik moet zowiezo twee kleppen vernieuwen, die heb ik al binnen gekregen maar moet ik er nog inbouwen daarna is het vacuum-circuit weer dicht en kan ik het dash er weer inbouwen.

Het is even blijven liggen omdat ik de hemel moest vernieuwen en bij het uitbouwen van de achterruit kwam ik in de velsrand toch onverwachte plekjes tegen die moesten eerst aangepakt worden, maar dat hoort niet in deze topic thuis.

Morgen ga ik na het plaatsen van de achterruit weer verder met de opbouw van de climat-control en daarna alles ook testen....dan hoop ik meer te weten!
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 21 okt 2009, 21:28

Hoi

vandaag weer wat tijd besteed aan de clima-control, 2 nieuwe kleppen gemonteerd en alles aangesloten, daarna getest...Helaas toch nog vacuum verlies!!
Alles weer getest en terug uitgekomen bij de kleppen, wat blijkt!!!, nu op 1 van de andere kleppen vacuum lekkage...Damnd zo blijf je aan het sodemieteren.
Ik heb dus meteen 3 nieuwe kleppen besteld...om herhaling te voorkomen.
Ik wil het nu echt goed en lekvrij hebben...dus word vervolgd.

Ook nog een positieve noot....de wagen stond al een paar dagen op de centrale vergrendeling en liet zich keurig centraal openen, en vanavond met de sleutel op slot gedraaid.....jawel alles keurig weer vergrendeld, kijk dat voelt nou weer goed ;-))
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor benedendijker » 21 okt 2009, 22:58

Ja Pauli,
Het blijft martelen met het vacuumsysteem, zeker voor wat betreft de climatcontrol.
Zolang ik mijn 300TD USA model in mijn bezit heb ben ik met wisselend sucsess al bezig om het geheel onder controle te krijgen.
Ik herken het gevoel als er dan iets positiefs uitrold, soms denk ik weleeens ik bestel een nieuwe kachelkraan voor € 745 ,- dan ben ik van het gesodemieter af.
Mijn ervaring is wel dat als de auto zoals in mijn geval een week of soms nog langer stilstaat de storingen optreden.
Je zou toch langzamerhand gaan denken dat al die mensen met hun ervaringen achter dit systeem, er hun vingers achter moeten zien te krijgen.
Ik denk dat het te maken heeft met een zeer coplex systeem waar men in de USA toch ook helemaal radeloos van moeten zijn geworden.
Maar blijven oefenen is ook leuk, nou ja soms .

Ad !
benedendijker
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 25 okt 2009, 20:13

Hallo

De kleppen waren binnen gekomen en zitten er inmiddels ook in, dus het vacuum verhaal van de clima-control is nu klaar.

De centrale vergrendeling bljft goed werken, dus dat is top ;-))

Helaas ook weer een tegenvaller, tijdens het rijden schakelde de bak in het begin helemaal niet....met wat uitproberen bleek de bak alleen nog maar mechanisch te schakelen, dus waarschijnlijk geen vacuum op de leiding, ook wilde de motor-stop niet meer werken, met zoeken kwam ik uit op de bruine leiding ( van het contact naar de brandstofpomp ) deze was dus lek, onder het dashboard zat een breuk in de leiding, waarschijnlijk gebeurt met inbouwen van het dashboard...leiding vervangen en de motor-stop werkt weer.

Het aantal grijze haren neemt fors toe, het is soms echt 1 stap vooruit en weer 2 achteruit.

Dat van de automaatbak ga ik morgen mee verder, uiteindelijk gaat het lukken!!!
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 26 okt 2009, 14:16

Vandaag het vacuum circuit van de automaat onder de loupe genomen.

Er moet ergens een lek zitten, ik kwam uiteindelijk bij de vacuum schakelaar uit die op het kleppendeksel zit....kap er af, er zitten 3 schakelaars die een stift bedienen doormiddel van een flipper die over een schakeltraject loopt welke mee loopt met de gasstangen.
De flippers zijn zowiezo erg dun aan het worden, 1 ervan zelfs bijna door, wat de schakelmomenten natuurkijk niet ten goede komt, het echte probleem waardoor de bak niet meer op vacuum reageerde was een afgebroken tuutje ( zie foto ).
Om te testen of dit de oorzaak was, heb ik tijdelijk de twee slangen die er op uitkwamen even met elkaar verbonden ( zie foto ).

Met rijden schakelde de automaat weer redelijk op tijd, eigenlijk zoals daarvoor.
Ik ga nog even naar de dealer vandaag om te kijken of er nieuwe te bestellen zijn.
wanneer iemand een aansluit schema heeft, van dit type, dan houd ik me aanbevolen, er is namelijk zo gerommeld bij mij met de vacuum aansluitingen, dat ik graag alles weer juist aangesloten wil hebben, om alles toch weer goed te laten werken, met de bak zelf lijkt me eigenlijk niet veel mis!
Het gaat dan vooral over hoe de leidingen naar de hoofd vacuum leiding lopen en hoe de unit op de brandstofpomp er tussen geschakelt staat, ook wil ik graag weten of de leidingen van de schakelaar op het kleppendeksel naar de bak lopen of vanaf de pomp naar de bak?
Govert heeft me goed opweg geholpen maar ik ben er nog niet helaam uit!

Ik hoor het graag...

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 26 okt 2009, 14:19

tweede foto...

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Haplo » 26 okt 2009, 19:21

Ha Pauli.. Toevallig ben ik exact met hetzelfde bezig..

Ik heb de boel sinds dit weekend weer prima werkend. Wel 2 weken mee bezig geweest. Ik ben vooral eerst bezig geweest het systeem te snappen. Dat viel niet mee. Ik heb de CD waar alles in staat. Alleen staat daar niet in waarom zaken zo zijn. Dat is wel handig als je het wil snappen.

Daarom ben ik in de leer gegaan bij onze Benz vrienden uit de USA. Die hebben immers niet anders dan deze spullen. www.benzworld.org Echt een gave site. Daar staat zo enorm veel technische info op.. Echt indrukwekkend. Nu is mijn engels vrij goed dus deze site of de engelse is mij om het even.

Nu heb ik een turbodiesel, dus ik weet niet 100% zeker dat mijn info ook voor jou geldt, maar onderstaand denk ik wel.

Die flippers waar je het over hebt hebben niets met de automaat te maken. Deze regelen de EGR klep. Ik weet dat zelfs dieselgiant.com op de site heeft staan dat dit zo is, maar ze zitten er echt naast. Dit staat ook duidelijk op de MB-CD-ROM. Ook bij zijn die flippers versleten, maar ik heb de boel dus weer prima in orde.

Nu zijn er bij jou wel meer problemen dan bij mij. Want als je automaat helemaal niet meer schakeld is er meer aan de hand.

Het vacuum regelt namelijk alleen de 'ruigheid' van het schakelen. Een hoog vacuum maakt dat de automaat heel soepel en rustig schakeld, een laag vacuum dat ie ruig en snel schakelt. De bak 'weet' dit door de vacuum regelklep. Deze wordt geregeld met je gaspedaal.

Verder heb je nog een (bowden)kabel richting je bak lopen. Deze bepaald de schakelmomenten. Als je veel gas geeft wordt er laat geschakeld, als je weinig gas geeft vroeg. Ook deze zit geschakeld aan je pedaal.

Bij mij zat het probleem in de vacuum regelklep. Deze was gewoon helemaal niet aangesloten. Daarom wilde ik het systeem 'snappen'.. Dat was de enige manier om erachter te komen hoe ik het weer aan moest sluiten.

Zie bijgevoegd diagram

Haplo
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Haplo » 26 okt 2009, 19:40

Verder heb ik even de foto van je motor ruimte bekeken.. En volgens mij zit er wel hier en daar het een en ander fout aangesloten. Nogmaals: ik weet het niet 100% zeker, want ik heb Turbo, maar ik vermoedt sterk dat die van jou wat betreft de automaat hetzelfde moet zijn. Wat is je bak-nummer??

Zie bijgaande foto: (niet van mij hoor, gewoon van het eerder genoemde forum benzworld gejat)
I= vacuum regel klep waar ik het over had.
J (groene) doosje = demper (weet eigenlijk niet wat ie exact doet)
D= leiding naar je automaat.
C= 'vent' leiding.
1= Directe aansluiting op rembekrachigerleiding.

De rest heeft niets met Automaat te maken, of invloed erop. Werking is als volgt: Vacuum regel klep doet niets anders dan vacuum lekken (ja echt lekken). Waarom? De automaat is gemaakt voor benzine auto's. Deze hebben veel vacuum met weinig of geen gasgeven, en weinig met vol gasgeven.

Onze diesels niet. Daarom hebben ze die klep toegevoegd voor diesels om hetzelfde te krijgen. Diesels hebben juist veel vacuum bij veel gas, en ook vrij veel bij weinig gas. Daarom laten ze de klep vacuum lekken (valse lucht aantrekken) bij veel gas. Deze valse lucht trekt ie door leiding C. Deze mag dus niet aangesloten zijn aan je vacuum systeem. Eigenlijk ligt deze leiding los. Waarom dan toch een slang?? Ik weet het niet zeker. Hij gaat naar je interieur en naar de kleppen voor de EGR (op je kleppendeksel). Hij trekt lucht uit je interieur. Ik denk omdat Mercedes vond dat de lucht uit het interieur schoner is dan uit de motorruimte..

De andere leiding D. Krijgt dus vacuum vanuit de pomp, maar doordat de vacuumklep vacuum lekt (vals lucht trekt) regelt ie dus een hoog/laag vacuum in deze leiding.

Ik heb de leiding naar de automaat een tijdje los gehad, en daarna direct (zonder klep) op het vacuum aangesloten. Toen kon ik heel goed merken dat ie ruw schakelde zonder vacuum, en soepel met vacuum. Alleen direct op het vacuum is ie zo soepel dat ie gaat slippen als ie probeerd te schakelen bij vol gas. Daarom regelt de vacuum klep terug.

Je kunt ook aan de achterzijde van de vacuumregel klep (niet zichtbaar op de foto's, want aanwezig tussen blok en brandstofpomp) de aansluiting zien op het stangenstelsel wat je met je gaspedaal bedient. Hiervoor geld ook weer een afstelling. Die staat ook op de CD-rom.. Laat me ff weten als je die ook wil. Zal ik 'm ook ff posten..
<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/10/26 18:42

Haplo
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 26 okt 2009, 20:01

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:36

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 26 okt 2009, 22:20

Hallo lui

Haplo...bedankt voor je info en duidelijke foto, zit inderdaat anders als bij mij.
Maar ik had juist van de amerikaanse site begrepen dat die ventielen die op het kleppendeksel gemonteerd zitten wel sturing geven aan de schakelmomenten, vandaar ook dat die flippertjes ( zo noem ik ze maar ) zo belangrijk zijn en dan vooral de dikte,want deze zet op een bepaald moment het ventiel open....lastig ook weer dat er verschil zit tussen de turbo diesel en de normale 300D.

Één ding is wel anders bij mij en daar ga ik nu ook aan twijfelen nu ik jou foto zie en verhaal lees, bij jou staat op de foto een vent-leiding ( C ) deze heb ik op meerdere schema's gezien en ik kon het eigenlijk niet zo plaatsen, maar bij mij staat deze dus wel aangesloten op een vacuum leiding en ik kan me nu voorstellen dat dat in iedergeval niet goed is!

Govert...jou foto geeft exact aan hoe de situatie bij mij is, bij die 64b was bij mij het tuutje afgebroken, ik heb daar vandaag een nieuwe voor besteld, en bij die andere zijn de flippertjes goed versleten, daar heb ik ook twee nieuwe voor liggen nu, daar ga ik morgen mee aan de slag.
De thermo-klep zit er wel op en deze zit ook aangesloten op de vacuum aansluiting naar ventiel-huis op het kleppendeksel, en verdere inspectie leerde mij dat de EGR er ook nog tussen zit! dus dit is compleet en aangesloten.
Die Vent-aansluiting waar Haplo het over had zit bij mij vanaf de unit op de brandstofpomp rechtstreeks op de unit op het kleppendeksel aangesloten, lijkt mij dat hier niets ventileerd? ook heb ik nog een open thule op de rubberdop naar het interieur dus ik kan me wel voorstellen dat er een Vent-aansluiting naar binnen heeft gelegen...volgens mij zit dit het zelfde als bij de cruisecontrol-unit daar loopt ook een Ventileer leiding naar binnen toe die nergens op aangesloten zit!
Misschien een optie om dit eens te veranderen en proef te rijden kijken wat het oplevert...!

Morgen eerst die flippers vernieuwen en het nieuwe schakel ventiel inbouwen als het binnen is, dan is alles weer origineel en goed......en dan eerst rijden....ben benieuwd ;-))
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 26 okt 2009, 22:47

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:39

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Haplo » 27 okt 2009, 00:12

Hmm.. leuk.. :( Het is dus inderdaad weer net ff anders.. Vergeet dus eerder gestuurde foto's, en schema.. Bedankt Govert!

@Pauli.. Het zou dus goed kunnen zijn dat het wel gewoon goed aangesloten zit bij jou. Ik was verward omdat bij mij de leiding richting automaat direct van het vacuumregel ventiel komt. Bij jou gaat ie dus eerst nog naar het kleppendeksel om via een omschakelventiel te lopen. Maar niet via het omschakelventiel waar je tuutje van afgebroken was.. Als ik het schema goed begrijp is die voor de EGR..

Het mooiste is dus inderdaad om gewoon de druk te meten in de leiding die naar de automaatbak gaat. Dat is het enige wat zekerheid geeft.

Wat betreft die vent leiding welke richting je kleppendeksel loopt waarvan je je afvraagt of het goed is omdat daar toch niets ventileerd: Volgens het schema (van Govert) loopt die er wel. En ook vanaf het vacuumregel ventiel (unit op de brandstofpomp in jouw woorden :) ). Maar wel via een T stuk (of Y-stuk) met een leiding die los hangt in je interieur.. Dat is de leiding waar de valse lucht in gezogen word. De eigenlijke 'vent' leiding. Die lijk je op je foto ook te missen. Hier is de foto net ff onduidelijk. Maar die is dus wel nodig. Die leiding is de eigenlijke ventilatie mogelijkheid voor het vacuum regelventiel..
Haplo
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 27 okt 2009, 00:35

Oké Govert

Ik denk dat ik het snap, de stangen of kabel bepaald het moment, maar het vacuum regelt dat dit met beleid gaat, dus zonder al te veel schokken...is dus wel belangrijk dat deze goed op elkaar afgeregeld staan anders voel je dit natuurlijk toch,.....blijf ik toch met een raar probleem zitten, en dat is dat die bak zo vreemd reageerde...want dan kan het vacuumlek nooit verantwoordelijk zijn geweest voor het niet op tijd willen schakelen van de bak, ik moest de kickdown aktiveren om schakelmomenten af te dwingen....reed ik namelijk rustig rond de 40 dan bleef de bak voor mijn gevoel in z'n 1 staan om boven de 50 richting 60 met een schok naar 2 te springen.
Dit combineerd wel weer met wat ik eerst dacht, namelijk bij veel vacuum ( 0,7 bar ) dus lage toeren vroeg over schakelen en bij wat hogere toeren bijvoorbeeld ( 0,4 bar ) later over schakelen, en bij hogere toeren geen vacuum ( 0 bar ) doortrekken tot uiterste toeren bereik en dan doorschakelen....wanneer je het zo bekijkt bepaald het vacuum of liever gezegd ontbreken van het vacuum toch wel het schakelmoment, en niet alleen die hefboom of kabel waar je over spreekt?

Ook wel appart dat toen ik dat vacuum lek overbrugd had de bak weer beter op het pedaal ging reageren, toen schakelde hij weer beter over en bleef niet in z'n 1 hangen maar pakte weer door!

Ik heb trouwens die vacuum-waardes gemeten en deze kloppen wel, dus daar ligt het niet aan.

Haplo...klopt bij mij loopt hij niet naar het interieur en er kan dus geen sprake zijn van ventileren zoals het bij mij zit, het is zo meer een starre verbinding, sterker nog er kan zelfs via die andere leiding vacuum op staan, dat zal ik dan ook controlleren, dus dat moet in iedergeval anders en dat ga ik ook meteen veranderen en uitproberen...bedankt voor de tip ;-))
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 28 okt 2009, 00:57

Hallo

Vandaag de nieuwe "flippers" geplaatst en de nieuwe vacuum-switch van de unit op het kleppendeksel.
Meteen alles nagelopen en aangesloten zoals het laatste schema wat Govert gestuurd had aangaf.

De automaat reageerd goed en schakeld ook rustiger over, ik krijg alleen de indruk dat hij nog in 1 vertrekt maar schakeld wel meteen door, dat 1 naar 2 gaat soms wat ruwer maar verder doet hij het keurig, misschien is dit ook nog wel een stukje basis instelling dus daar moet ik nog naar gaan kijken, maar hij rijd verder fijn nu, dus daar is goed mee te leven, al met al dus een hele verbetering.

Ik denk ook tijd deze topic te beeindigen....de sleutel-stop werkt en de centrale vergrendeling doet het prima ( genot Hé ).

Het vacuum van de W123 is een mooi systeem, maar wel een zeer invloedrijk systeem, het maakt en breekt het rijgedrag en gebruiks gemak van deze fijne wagens, maar het is wel prima mogelijk om het systeem wanneer er zich problemen voordoen weer in orde te maken, je moet er helaas soms wel veel interieur delen voor demonteren ( "lees" je hele auto er voor slopen ), de dealer...in mijn geval Stern-auto in Nieuwegein...had sommige onderdelen op voorraad ( flippers ) en alle andere delen de volgende dag in huis, zeer betrouwbaar en geen loze beloftes, dat is toch best netjes te noemen.....en NEE ik maak geen reclame voor ze!!!

Wat het wel wat lastig maakt is dat er diverse varianten zijn geweest waar de aansluitingen net even anders lopen, wellicht dat ook de modellen die voor de Amerikaanse markt zijn gelevert daar debet aan zijn....maar met de steun van mede liefhebbers, mensen waar veel kennis en ervaring zit, en die dit ook willen delen met anderen, is het leuk om het systeem te leren begrijpen wat de werking betreft en de problemen op te lossen....

Wat bij mijn wagen een extra handicap was, was dat anderen in de installatie hebben lopen rommelen, dan loop je dus veel meer te zoeken dan nodig is en dat is jammer, maar ook daar kom je wel weer uit!.....overigens wel een aankoop tip....controlleer of alles wat op de wagen zit ook werkt, en wanneer dat niet het geval is, geen ramp...maar denk er ook niet te licht over!!!

Iedereen bedankt voor de reacties, ik blijf zeker actief op de site want er zijn nog andere problemen die een oplossing vragen, je komt me dus zeker nog tegen, en ik zal ook waar mogelijk met mijn ervaringen en opgedane kennis anderen ondersteunen.

Groet Pauli.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 28 okt 2009, 01:25

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:41
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 28 okt 2009, 21:24

Hoi Govert

Zijn ze zo streng bij de KPN....?

Ik zal dat van die stuurdrukstang is uitproberen, zal alleen pas over een paar dagen zijn want ik ben op dit moment m'n hele interieur weer aan het opbouwen ( is trouwens wel leuker als afbreken ).

Je hebt het ook over de olie druk in de bak die beinvloed word door het vacuum, ik ga eerst nog even zorgen dat de olie de juiste stand op de peilstok heeft, door al die vacuum troubels is dat er bij ingeschoten en dat zal zeker ook van invloed zijn op de druk die in de bak heerst...dus dat maar even eerst!

Ik laat je nog weten hoe hij er dan voor staat.

Bedoel jij trouwens met snel schakelen dat hij wel rustig overgaat naar de volgende versnelling maar kort na elkaar opschakeld?......ik neem even aan van wel...
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 03 nov 2009, 11:44

Ben nog even aan het kijken naar de automaat,deze schakeld wisselend ruw en dan weer correct?

Vacuum is gemeten en Oké, olie niveau was veel te hoog, koud stond deze al op de bovenste ( max ) vul kerf, duidelijk niet goed begrepen door de vorige eigenaar(en).
Ik heb met de vacuum set olie uit de pan gezogen, tot dat deze koud 30mm onder de onderste kerf stond, nu moet het in iedergeval beter in de buurt komen, straks even proefrijden.

Ik ga toch ook de stangen even controlleren, of deze de juiste afstelling hebben, ben nog aan het zoeken naar de juiste maten voor mijn type...
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 03 nov 2009, 22:20

Ben vandaag bezig geweest met de controlle van het vacuum voor de automaat.

Ik kreeg de indruk dat hij het eerst even beter deed maar nu schakeld hij toch weer ruwer over.

Ik had inderdaad wat vacuum verlies in het systeem en dat zat bij de vacuumklepjes die boven op het kleppendeksel zitten, ik had er al één vernieuwd omdat daar een tuutje van af gebroken was, maar met testen blijkt dat de andere twee toch vacuum lekken ( langs de stift ), dus toch twee nieuwe besteld en deze er morgen op zetten als ze binnen zijn.
Ik hoop dat het dan beter is.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 04 nov 2009, 22:05

Ik heb vandaag de nieuwe vacuum-klepjes er in gezet en getest, en het is nu wel lek-vrij.

Meteen met de wagen gereden en het voelt zeker beter, natuurlijk eerst wat meer kilometers nodig om dit echt goed uit te proberen, en in kaart te brengen.
Verder blijft natuurlijk de vraag wat is te ferm of te soepel, dit is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor type wagens en automaten je gewend bent, ik heb zelf veel amerikaanse wagens gereden en dit voelt toch weer anders, maar ook daarin heb je onderling wel verschillen.

Wel vertrekt de bak nog uit de éérste versnelling en schakeld dan vrij snel over naar twee, ik vermoed toch dat dit meer met de stangen afstelling te maken heeft, maar dat is een ander topic.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 04 nov 2009, 22:13

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:34
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten

cron