door Bertoluchi » 28 okt 2009, 21:40
Afgelopen winter heb ik een motorverwarming gekocht. De motor startte gewoon, maar de olie was zo dik bij temperaturen onder nul.
De set bestaat uit een soort dompelaar die je in het motorblok moet inbouwen. De dompelaar wordt gevoed door 220Volt en verwarmt je koelvloeistof. Na 2 uur is je koelvloeistof ca. 50 graden warmer dan de omgevingstemperatuur. Je motor loopt bij het starten direct beter, doordat de olie ook iets warmer is en dus minder dik. Bovendien heb je sneller de beschikking over warme lucht uit de blower.
Deze week eindelijk de set ingebouwd, ik kreeg namelijk afgelopen winter de bout in het motorblok niet los. Maar verleden week had ik hulp van mijn zwager Gerrie (Rijnstadgroep) en kon ik terecht bij de autohobbyclub van Defensie.
Eerst hebben we het luchtfilter gedemonteerd, dan kun je overal makkelijk bij. Daarna de startmotor gedemonteerd. Nu kun je van onderaf bij de bout in het motorblok. Voor deze bout moet je imbus 19 gebruiken. Aangezien dit een niet veel voorkomende maat is heb ik deze aan moeten schaffen (Hazet 24 euro).
Deze bout zit kei vast. Afgelopen winter is mijn momentsleutel hierop gesneuveld. Daar is een momentsleutel ook niet voor, zal je zeggen.......dat weet ik nu ook;-)
De dop met imbus 19 op een vaste sleutel zetten dan met een grote pijp proberen de bout los te krijgen. Lukte niet. Twee minuten met een luchtdrukslagsleutel op de bout, geen millimeter beweging. Weer met de grote pijp en de dop met imbus 19 geprobeerd en warempel eindelijk beweging......helaas, dat was mijn verlengstukje, die is nu getordeerd.
Gelukkig is de autohobbyclub voorzien van professionele spullen dus een ander verlengstukje gepakt en weer geprobeerd. Niks, nada.
Toen de stuurdemper gedemonteerd, zodat er 2 á 3 cm meer slag gemaakt kon worden. Een nog langere pijp (ca. 2 meter) op de vaste sleutel en de dop met imbus 19 gezet en met de laatste krachten....PANG....alles dondert op de grond. Ik denk, daar gaat mijn sleutel, gebroken, maar nee de bout was losgeschoten, eindelijk!
Nu de bout was losgeschoten, werd het tijd om de koelvloeistof af te tappen. Daarna de bout helemaal losgedraaid. De dompelaar kan dan gemonteerd worden, dit moet zonder pakking. Daarna weer koelvloeistof vullen. Kijken of er niets lekt. Daarna de startmotor weer monteren en als laatste het luchtfilter monteren.
Vandaag de aansluiting in de spoiler onder de bumper gemonteerd.
Eerst een gat van rond 24,5 mm gemaakt. Daarna kan stekker gemonteerd worden en het andere eind aangesloten worden op de dompelaar. Daarna kan de bedrading aan de carrosserie vastgemaakt worden.
Alles getest en inderdaad na een poosje voel je dat de bovenste slang van het koelsysteem handwarm wordt.
Laat de winter nu maar komen!
Een ieder bedankt voor het mogelijk maken van dit succes.