[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
De wagen op stal zetten. : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:58

De wagen op stal zetten.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

De wagen op stal zetten.

Berichtdoor $tijn » 27 okt 2009, 22:14

Beste forum leden,het word winter en ik ben van plan men benzje een winterslaapje te laten doen of wat langer,maar weet niet goed wat ik moet
doen als voorbereiding,daarmee bedoel ik tegen uitgedroogde slangetje,roest,en nog zo van die vervelende dingen.
En ik denk beter voorkomen dan ja....

Heeft er iemand tips of ervaring hiermee?

grts stijn<br><br>Post edited by: $tijn, at: 2009/10/27 21:14
$tijn
Junior Boarder
Junior Boarder

Re:De wagen op stal zetten.

Berichtdoor Citrobenz » 27 okt 2009, 22:34

Hallo Stijn,

Zet de auto met een volle tank weg, dat voorkomt condensvorming in de tank.
Bandenspanning wat hoger dan normaal, voorkomt platte kanten
Zorg wel voor voldoende antivries in het koelwater en ruitensproeier
Het is ook raadzaam de remmen even los te halen, schoonmaken en in het kopervet zetten
Niet op de handrem wegzetten

dit zijn zo even wat dingen die mij zo invallen, er zullen vast nog wel meer volgen
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor SgtPeppers » 27 okt 2009, 23:46

Accu loskoppelen word ook wel eens aangeraden, eventueel aan een druppellader hangen. Rubbers met vaseline insmeren, ruitenwissers loshalen van de ruit (als het een beetje vochtig kan zijn in de stalling), je kunt als extra eventueel een vochtvreter plaatsen in de auto.

En rijd voordat je hem wegzet nog even een lekker stukje, een kilometer of 30, zodat alles goed op temperatuur is geweest.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor Hans230CE » 28 okt 2009, 08:56

Zorg vooal dat hij droog en geventileerd staat en zeker niet in een stal met gaten in het dak, dan kan je hem net zo goed in de regen buiten zetten.. Wegzetten op beton/tegel vloer, nooit op zandgrond oid. Ook geen dekens erover, dit kan lakschade tot gevolg hebben. Ze zeggen ook dat je je potor moet opvullen met olie,eigenlijk is de beste manier van conserveren, hem zo nu en dan uit de garage halen en een toertje mee doen.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 28 okt 2009, 11:36

Hoi, ik denk dat de belangrijkste dingen wel genoemd zijn, maar toch nog wat aanvullingen: als je een vochtvreter plaatst, zet er dan ook 1 in de achterbak, die is het gevoeligst voor temperatuurwisselingen, en dus voor condensatie en vocht. En vergeet dan niet het lekbakje van de vochtvreter met enige regelmaat te legen, afhankelijk van de temperatuurwisselingen kan daar aardig wat water in komen te staan.
Als je hem echt lang wilt laten stilstaan, zou je een middeltje aan de brandstof kunnen toevoegen dat de benzine blijkbaar minder snel laat verouderen. Ik heb er geen ervaring mee maar het wordt vaak gebruikt bij motorfietsen die in de winterstalling gaan. Ik zie net dat je een 200D hebt. Of dat middel ook voor diesel bestaat (of relevant is) weet ik niet.
Inderdaad met volle tank wegzetten, dat voorkomt condensvorming [en dus roest] in de tank. Maar ja, dan zit je dus wel met een volle bak brandstof die beetje bij beetje veroudert.
Controleer ook af en toe op lekkages onder de auto (olie, diesel). Als de motor niet draait kan op den duur de krukaskeerring gaan lekken, en ook kunnen uitgedroogde brandstofleidingen gaan lekken.
Het best is hoe dan ook met enige regelmaat (een keer per maand oid) de motor laten draaien en het best kun je dat meteen een stukje (30km oid)gaan rijden want dan hou je ook de remmen los en de pakkingen soepel, en laad je de accu weer bij.

Inderdaad niet stallen op zandgrond, altijd verharde vloer! Dat heeft te maken met het volgende: als het regent, loopt er water in de grond. Als het een dagje weer warmer wordt, zou uit een niet verharde vloer vocht verdampen en wordt je auto dus van onder 'doorgewasemd' en kun je behoorlijke roestvorming van onder krijgen zonder dat je het doorhebt.

Let op dat een goede accu bij ongebruik altijd ongeveer 1% per dag van zijn lading verliest. Dat kun je tegengaan met een zogenaamde druppellader of de motor laten lopen met enige regelmaat.

Ik denk niet dat het kwaad kan een autohoes te gebruiken, maar dan wel eentje die 'ademt'. Als hij binnen staat heb je slechts een dunne nylon hoes nodig die het stof er een beetje af houdt.
MBvO

Berichtdoor $tijn » 28 okt 2009, 19:22

Dank u jongens voor de vele tips en hij gaat gewoon in de garage staan dus niet zo heel vochtig.
grts stijn
$tijn
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor Theo300D » 29 okt 2009, 10:44

Jongens bedankt voor de tips.
Ga er zeker gebruik van maken.
Mijn 300D gaat ook de winterslaap in.
Vorig jaar had ik er een hoes om maar dat is me ook slecht bevallen.
Theo300D

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto