door Ids » 26 okt 2009, 17:54
Eindelijk heb je dan ff een keer tijd en staat er ook een brug tot je beschikking dan wil je natuurlijk even olie verversen inclusief filter. Enfin, motor warm gereden, filterdeksel eraf, omhoog met de bak, olie aftappen, nieuw ringetje op de aftapbout. Auto weer netjes naar beneden, oud filter eruit, nieuw erin inclusief nieuwe rubberring. Alles vastdraaien, 6 liter olie erin, starten, oliedruk loopt op, voor de zekerheid nog even de aftapplug checken op lekkage, ook het oliefilter checken op lekkage. Alles oke, hup rijden...
Plotseling hoor ik wat gesis uit het vooronder komen, zie tot mijn schrik een dansende oliedrukmeter, dus als de gesmeerde bliksem aan de kant en de motor uit. Kap open en 1 grote oliebende en achter mij een heel spoor... godgodgodve******!!!!
Zoeken naar de oorzaak, wat bleek, 1 van de 2 tapeinden in het oliefilterhuis was er compleet uitgetrokken, er zat geen schroefdraad meer in het filterhuis. Ik heb er niets van gemerkt met het los en vastdraaien (en echt niet asociaal hard aangedraaid). Nu heb ik er vanonder uit een M8 bout doorheen geduwd dus ik heb hem weer dicht. En nu begint uiteraard het grote poetswerk.
Misschien iets om in de gaten te houden als je van plan bent om je oliefilter te vervangen, controleer de tapeinden goed!
(sorry, geen foto's)