door MBvO » 30 okt 2009, 15:20
Hoi, geen ervaring mee, maar 4-weg speakers in 1 unit? Dan heb je van die mini-tweetertjes die allemaal zijn weggestouwd boven de woofer, en drie cross-over filtertjes nodig die de frequenties naar het goede speakertje sturen... daar zou ik persoonlijk niet al teveel vertrouwen in hebben.
In de home audio scene die ik een paar jaar geleden nog wel een beetje volgde, waren de gangbare hoge kwaliteit speakers veelal 2-weg omdat het risico van verlies bij meerdere cross-overs groter is dan de winst bij het toepassen van drie speakers.
Ze geven wel een hoge gevoeligheid op (91-92dB) wat wel goed is als je een niet al te sterkte versterker hebt (zoals de oude becker).
Let wel op: die vermogens van 650W zijn piekvermogens en die kunnen ze vermoedelijk maar een secondje aan, dat zegt allemaal niks.
Sowieso hoef je niet al teveel te verwachten van een 13cm speaker, maar het zal allicht beter klinken dan de originele speakertjes.
Bij de voorspeakers moet wel eens wat aan de bevestigingsoogjes gemorreld worden om ze passend te maken, maar bij de achterspeakers zal dat niet uitmaken denk ik, zolang ze maar in het gat passen en niet te diep zijn.
Zelf heb ik de originele er nog in liggen (wel met mp3-aansluiting op de becker), het is geen fantastisch geluid maar ik ben er nog niet over uit of ik toch iets nieuwers ga plaatsen voor de geluidskwaliteit (kwantiteit interesseert me niet) of dat ik bij het gezellige "jaren-50 radio" geluid blijf.