[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
newbie: benzine, diesel of LPG : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:56

newbie: benzine, diesel of LPG

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

newbie: benzine, diesel of LPG

Berichtdoor richard » 03 nov 2009, 22:22

Hallo,

ik heb me zojuist aangemeld op het forum omdat ik de aankoop van een w123T overweeg,
en aangezien ik nog geen ervaring heb met de W123 (of met oldtimers uberhaupt..) leek het
me verstandig eerst maar eens wat info te verzamelen. Ik heb al een hoop gelezen, maar ik
zit nog met een vraag waar ik geen antwoord op kon vinden.

Het valt me op dat van de advertenties die ik tegenkom het merendeel diesel is, een aantal
benzine, en slechts een enkeling LPG.

Ik weet niet of daar in algemene zin iets over te zeggen is, maar wat zijn in dit geval overwegingen?

Scheelt de uitstoot van een diesel veel met een benzine, of valt dat wel mee?
(je hoort wel eens wat over het weren uit binnensteden in de toekomst / duitsland).

groet, Richard
richard

Re:newbie: benzine, diesel of LPG

Berichtdoor Henk1959 » 04 nov 2009, 01:38

richard wrote:

Het valt me op dat van de advertenties die ik tegenkom het merendeel diesel is, een aantal
benzine, en slechts een enkeling LPG.

Ik weet niet of daar in algemene zin iets over te zeggen is, maar wat zijn in dit geval overwegingen?

------------------------------------------------------------

Wat is wijsheid, een W123 diesel is sowieso een goede optie: betrouwbaar en beresterk.
De benzinerijders onder ons zijn over het algemeen ook tevreden, al is het verbruik wat aan de hoge kant.
Zelf rij ik nu ruim 2 jaar met een 230C op LPG, geen problemen mee gehad tot nu toe en spotgoedkoop tanken.

Maar een goed onderhouden diesel zou wat mij betreft mijn volgende W123 moeten zijn.............
Henk1959

Berichtdoor Toontje » 04 nov 2009, 07:16

hoi hoi
diesel over het algemeen veel kilometers gereden
bezine meestal minder
is maar net wat je wil veel rijden weinig diesel maakt meer lawaai dan benzine
diesel is traag een benzine dorstig
diesel weinig problemen en nog steeds volop onderdelen zijn er heel veel van in sloop model
benzine is wat gevoeliger
tja zo kun je wel ff doorgaan het is maar net wat je wil met de auto.
LPG zit je altijd met de tank
groetjes toontje

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ??? » 04 nov 2009, 08:59

Je vergeet Toontje dat de diesels het ook doen op, zonnebloemolie,raapolie,gefilterd frituurvet.
Het laatste dat is pas goedkoop.
Maar succes met de speurtocht naar een W123 Richard.
???

Berichtdoor Roger » 04 nov 2009, 09:43

Ffff stok in het hoenderhok gooien ;-)

Gas is om op te koken ha ha ha

Dus koop een diesel wagen en kijk eens op www.ppo.nu<br><br>Post edited by: Roger, at: 2009/11/04 08:45
Roger

Berichtdoor Lindtova » 04 nov 2009, 10:15

ook ik rij diesel en naar volle tevredenheid het is net wat men zegt diesel weinig problemen en sterk.
benzine is stiller maar zuipt wel.Ik zou voor diesel gaaan maar das persoonlijk.
succes met de zoektocht.
Lindtova

Berichtdoor Chevalric » 04 nov 2009, 11:42

Let ook op je budget natuurlijk.
De diesel T-versies zijn erg populair en dus duur.
Dan is de 300TDT (turbo)weer heel veel duurder dan een 300TD en de 300TD is duurder dan een 240TD.
Echt goede (carrosserie) 300TD(T) gaan vaak met gemak boven de 6.000 euro weg met uitlopen tot boven de 10.000 euro.

Benzine T-versies zijn een stuk goedkoper maar dan ligt zoals gezegd je verbruik hoger.

De afweging komt dus deels neer op nu investeren en goedkoop rijden of geld besparen bij de aanschaf en duurder rijden (benzine eventueel LPG inbouwen).

T-versies zijn sowieso al duurder dus laat je niet gek maken maar ga veel auto's bekijken en bepaal van tevoren wat het mag kosten en hoe de staat van de auto mag of moet zijn.

Succes,
Grtz Marc
Chevalric

Berichtdoor De Boskabouter » 04 nov 2009, 12:12

Wat hieronder allemaal staat, zijn wijze woorden. Daar wil ik nog wel iets aan toevoegen omdat het om je eerste klassieker gaat. De W123 dateert qua ontwerp uit de jaren 60/70. Dat merk je bij het rijden. Vooral de dieselversies zijn onvergelijkbaar met de de huidige snelle en stille oliestokers.
Veel meer een soort traktor qua prestaties en geluid en ook niet zo zuinig als een moderne diesel.

Dat ouderwets ambachtelijke is tegelijk de charme van de W123 diesel. Voeg daarbij de technische betrouwbaarheid en de kosten (belastingvrij dieselen) en de hebt de reden voor de populariteit en de relatief hoge prijs van de diesels. De ouderwetse dieseldampen krijg je er gratis bij. Je buren overigens ook.

Ga je er dagelijks in rijden, dan moet je je wel kunnen vinden in de beperkingen van de diesel. Persoonlijk vind ik de dieselronk bij langere ritten wel eens vermoeiend, met de beperkte prestaties kan ik prima leven. Zolang ik er maar geen sleurhut achter hang.

De benzineversies hebben die beperkingen in veel mindere mate.

Dus..voordat je voor een diesel kiest, maak er eerst een lange rit mee, of charter een van de clubleden voor een flinke rit.

Met mijn 240D bijvoorbeeld. (niet te koop, overigens)

Steven, uit het midden des lands
De Boskabouter

Berichtdoor Semrick » 04 nov 2009, 12:28

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee

Berichtdoor Jos230ce » 04 nov 2009, 12:47

Het is inderdaad een persoonlijke keuze.
Voor mij waren en 3 criteria:
Het moest een CE zijn, belastingvrij zijn en rijden op LPG.
Zelf heb ik dus gekozen voor LPG en dat bevalt prima in mij 230CE.
Gemiddeld verbruik is 1:8.
De LPG tank, 85 ltr., ligt op de plaats van de originele tank en er is een klein tankje ingebouwd in de ruimte van het rechter achterspatbord.
Het blijft best nog een snelle auto als je gebruik maakt van de S bij het wegrijden.
Overigens woon ik enkele kilometers van Belgie en daar is tanken echt goedkoop. Circa 33 cent/ltr. LPG.

Groet, Jos<br><br>Post edited by: Jos, at: 2009/11/04 11:48
Jos230ce

Berichtdoor Chevalric » 04 nov 2009, 12:55

Overigens zag ik dat je in Gelderland woont, nou is Gelderland best groot maar als je in de buurt van Wageningen woont mag je best een keer een rondje rijden in mijn diesel, ik ga wel graag zelf mee dan.

Grtz Marc
Chevalric

Berichtdoor Maikel » 04 nov 2009, 13:30

Ze zeggen dat diesels eerder roesten omdat de trillingen veel heftiger zijn en het 'blech' weker maken. Zit wel iets in vindt ik.
Ik rij op gas ong.1 op 8 en dat natuurlijk lekker goedkoop en schoner dan diesel.
Ik weet niet wat je haalt met een diesel, maar ik denk niet 1 op 16.
In Duitsland rijden ze allemaal al op katalysator en dat gaat ongetwijfeld hier ook gebeuren. Ik denk dat, als je voor een diesel gaat, je gelijk met katalysator moet voorzien zijn.
ach joh het gaat erom dat het een W123 is niet dan?......geweldige wagens.....

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Berichtdoor Antoontje » 04 nov 2009, 14:45

Een oude diesel zoals je die vind in een W123 zijn niet bepaald de fijnste reis genoten.
Ze maken ontzettend veel herrie, dat doen de benzine motoren een stuk beter.
De benzine auto's zijn vaak luxer en naar mijn inzien minder uitgeleefd. Maar dat verschilt natuurlijk per auto.

daarin tegen;mijn W123 rijdt op gebruikte afbak olie, daar kan geen enkele LPG rijder tegen op qua kosten.
Met een diesel haal je echt geen 1:16. Dat is iets voor de moderne motoren. ik verbruik ongeveer 1:11 op afbak olie, Op 100% diesel verbruikt hij minder. (1:12 a 1:13)

Dan is er naast herrie en het kosten plaatje ook nog de prestatie kwestie. Op de snelweg houdt een 200D echt niet over. Als je veel op de snelweg zit en je er van houdt om met het verkeer mee te rijden is een 4 cilinder diesel mijn inziens niet de beste optie. Een vlotte rijstijl is met een 200D niet meer te houden. Zoals ik rij kan ik gewoon niet mee komen met het dagelijkse verkeer.

Ik zal je een vergelijking geven. Op zaterdag verdien ik wat bij als vrachtwagen chauffeur. in de tussen sprintjes is een vrachtwagen(niet beladen) gewoon sneller dan mijn 200D.

Kortom:
Probeer het beide en kies voor je zelf.

Persoonlijk heb ik voor een diesel gekozen omdat ik perse op afbak olie wil rijden.
Antoontje

Berichtdoor Jaap 230E » 04 nov 2009, 15:28

Kijk dit is een van de mooie eigenbschappen van dit forum elkaar met raad + daad bij staan, nou Richard ik heb een 230E rij ik toch mee in mijn wagen naar Marc, en kun je daar met zijn wagen ook even een indruk krijgen wat het diesel rijden aan gaat.
Jaap 230E

Berichtdoor Jos230ce » 04 nov 2009, 19:07

Hallo Jaap,

De foto's zijn inmiddels per email naar je toe.

Groet, Jos
Jos230ce

Berichtdoor richard » 04 nov 2009, 21:02

Hallo allemaal!

bedankt voor het warme onthaal, boodschap is duidelijk: ik ga eerst maar eens een aantal proef ritjes maken.
Vandaag voor t eerst in een 123 gereden, en was meteen verkocht. Niet letterlijk dan, want ik ga er eerst nog
wat meer bekijken.

Nogmaals bedankt voor de reacties

groet,

Richard
richard

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto