[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
caravan : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:42

caravan

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

caravan

Berichtdoor Ruud Janssen » 30 okt 2009, 21:29

hallo
we hebben plannen om een 240TD uit 1978 te gaan kopen.
zijn deze sterk genoeg om een caravan van plusminus 1100kg te trekken?
en ook omredelijk met het verkeer mee te komen?
enkele jaren terug een 280 gehad op LPG die had er geen moeite mee.
mvg ruud janssen
Ruud Janssen

Re:caravan

Berichtdoor Weizengelb » 30 okt 2009, 21:53

hee Ruud, diezelfde 280 is nog bij mijn pa ;-)

hij doet hem wel weer weg denk ik als je wilt!

Ik heb zelf een 240D van 1981 met 72PK.
Die trekt heel wat maar met een caravan denk ik dat je niet harder dan 90 kunt rijden door de luchtweerstand (had ik ooit met een 200D W124, die hebben ook zo'n 72 PK)

groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Ruud Janssen » 30 okt 2009, 22:04

hallo
de wereld is klein.
we hebben een station nodig voor de hond.
bij een 280TE zit dan weer de LPG tank in de weg.
groeten ruud
Ruud Janssen

Berichtdoor MB freak » 30 okt 2009, 22:09

hallo mb vrienden meer dan de genoemde 90 km per uur
mag je toch niet
het zijn niet de pks die de sterkte bepalen maar het koppel, is van de 240TD ok
dan het gewicht van de wagen is ook ok
denk dat je geremdt zelfs nog meer dan de genoemde 1100 kg mag trekken
heb ooit eens met een 200D een steigeraanhanger getrokken denk ongeveer 4500kg totaalgewicht zonder moeite mee weggereden wel niet hard
probeer dit maar eens met een moderne 2 liter diesel
het bewijst nogmaals dat het koppel het belangrijkste is wat betreft de trekkracht
groetje henk.
MB freak

Berichtdoor De Boskabouter » 30 okt 2009, 22:52

Om met een 240D een caravan van 1100 KG trekken moet je wel een beetje masochistisch zijn. In Nederland met wind mee gaat 't nog wel. Met wind tegen wordt het 85 in 3. Met bijpassende herrie.

Bergen? Met een % of 10 houdt het wel op. Je komt niet meer van je plek na stilstand.

Wil je met een W123 diesel een caravan trekken, dan kun je beter uitkijken naar een 300TD of, nog beter, een turbo-diesel.

Steven
De Boskabouter

Berichtdoor Weizengelb » 30 okt 2009, 23:35

ik ken je probleem Ruud. ik heb ook een T gekocht. Helaas een benzine. Maar hij is best zuinig moet ik zeggen (met die nieuwe M102 motor).

Mijn pa heeft ook nog een 300TD turbo van 1982 met trekhaak (heeft hij er onder gezet). verkoopt ie ook. Hij heeft een nieuwe(re) VW golf gekocht...

Qua snelheid is de luchtweerstand belangrijker dan het gewicht van een aanhanger. Als je de bergen ingaat gaat het gewicht wel flink meespelen!

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Toontje » 31 okt 2009, 07:45

mmmmm
ik snap het probleem niet hoor 30 jaar geleden waren de meeste auto's toch niet voorzien van meerder pk's en ik zag toch ook altijd die dikke rookpluimen achter die benzen met die grote tabberts erachter.
ik heb jaren geleden ook een W123 220 d gehad en daar mee in frankrijk geweest en ook in George du Tarn en is best bergachtig daar nu was die caravan maar 800 kilo maar als wij weg gingen was het altijd zo de deur kan nog dicht dus die is niet vol.
en ja je rijd niet hard maar je hebt toch vakantie en het is wel zo als je met een 300 pk wagen met een caravan achter een 55 pk wagen met caravan zit je toch niet harder kan in die bergen hahahahah.
en trouwens als je echt in de bergen zit kom je niet verder als de 2 want dan heb je de volgende bocht alweer.
het ergste is vals plat en die lange hellingen zoals op de weg naar luxemburg dat is heel lang en wel niet zo steil maar daar val je gewoon terug
groetjes toontje

ow en ik zie dat je zeeuw bent ook wel lid van de groep zeeland worden he vanwaar ben je<br><br>Post edited by: toontje, at: 2009/10/31 06:46
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Ruud Janssen » 31 okt 2009, 08:18

ik ben nu gaan twijfelen.
wat zou die 300TDT moeten gaan kosten?
de 240TD is niet erg aan de dure kant.
ik kom uit vlissingen
Ruud Janssen

Berichtdoor Markparket » 31 okt 2009, 09:18

Zoek even met de zoekfunctie.
Er is al vaker over geschreven;-)

Ikzelf heb een 200 benzine automaat (M102 motor)
Gaat perfect met een 1.100 KG zware BIOD erachter.
Ook in de bergen.
Dit is echter wel een goed gestroomlijnde caravan;-)

Ik weet dat medelid Martin123T een flinke Knaus achter zijn 240TD hangt en volgens mij gaat dat ook erg goed.
Markparket

Berichtdoor Brijn » 31 okt 2009, 11:37

Ik rij maandelijks naar Toulouse - Cordes sur Ciel heen en weer met een tot over de rand volgepropte 240TD en een ongeremde aanhanger van echt wel 750 kilo. 90 km is inderdaad daMax, luchtweerstand is belangrijker dan gewicht, en bij de eerste de beste lichte glooing omhoog is het kruipspoor voor jou alleen, want alle vrachtwagens knallen je dan voorbij. Het gaat allemaal prima.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor De Boskabouter » 31 okt 2009, 12:42

Zoals ik al eerder meldde, als je serieus met een caravan op pad wilt en je hebt nu nog de keus: niet doen die 240TD. Je kunt onthaasting ook overdrijven! Een beetje autist vindt het misschien prima, zo vooraan in de file. Maar relaxed rijden is naar mijn idee toch iets anders dan met een ongeduldige vrachtwagen op 10 centimeter afstand achter je schemerlampje twijfelen of je niet toch beter terug kunt schakelen naar de eerste versnelling.

Of wat dacht je van deze: op een helling van 11% met een file achter je stil komen te staan voor een verkeerslicht. Wegwerkzaamheden!. En dan weer wegkomen zonder je koppeling te verbranden. Moet je dus eerst in je beste Frans 10 automobilisten achter je vragen of ze iets achteruit willen rijden, zodat jij kan scharen met je caravan omdat het de enige mogelijkheid is om nog van je plek te komen. Intussen staat het licht weer op rood.

Overigens: met een automaat was ik wel van mijn plek gekomen, maar het nadeel van een automaat is weer het trage terugschakelen. Moet je handmatig doen.

Om de theoretische trekkracht te berekenen zie: www.caravantrekker.nl . Daar kun je wel de 240D terugvinden. De 300D ontbreekt.

Steven
De Boskabouter

Berichtdoor Martin66 » 31 okt 2009, 12:55

Mijn vader heeft vroeger een 240D van 1978 (66pk) en een 240D van 1981 (72pk) gehad. Deze laatste trok onze caravan van ca. 1000kg behoorlijk beter, maar zonder spoiler op het dak kon hij de 4e versnelling vaak niet gebruiken, vooral als er wat tegenwind was. We gingen er wel mee naar Spanje, maar zodra het een beetje omhoog ging, was het direct terugschakelen.
Om lekker relaxed (en zonder veel schaamte) te rijden zou ik toch een 300D adviseren.
Martin66

Berichtdoor Ruud Janssen » 02 nov 2009, 21:15

nou mensen het gaat misschien toch een 280TE op LPG worden.
er is iemand die misschien onze huidige laguna wil inruilen.
onze vorige 280SE(W116) met een m110 motor trok de caravan met 100 de berg op.
hopelijk word het wat.
Ruud Janssen

Berichtdoor De Boskabouter » 02 nov 2009, 23:07

Goede keuze. Misschien niet zo betrouwbaar als een diesel, zo'n 280 op LPG, maar wel een stuk comfortabeler en veeeeel krachtiger. Mits je koeling het houdt, kun je een aardig colletje nemen. Zeker met een automaat ligt bij een 280 de beperking in de hellinghoek die je kunt nemen bij de tractie die je hebt i.p.v. bij koppel x gearing.

Geen zorgen dus. Belangrijk is wel dat je koeling in goede conditie is. Helaas kom je daar onder Nederlandse condities vaak niet achter.

Wellicht dat forumgenoten daar nog wat tips over kunnen ophoesten.

Steven
De Boskabouter

Berichtdoor Byylmz » 03 nov 2009, 00:41

Mijn caravan is niet 1100 kg maar met mijn 240 T (zonder turbo) kan ik prima mijn caravan trekken.
Enige je moet je caravan niet associal vol laten. Als je gewoon binnen de grenzen zit qua aantal kg en je vindt niet erg om 90 a 95 km te gaan rijden dan kan je rustig genieten van een 240 T en zeker als ie een niveauregelaar heeft.

Ik ga een G serie kopen als je wilt kan je altijd met mij contact opnemen voor mijn 240 t :)
Byylmz

Berichtdoor Luigi » 04 nov 2009, 14:35

Beste caravaners.

Heb ook het een en ander aan ervaring opgedaan mer caravans achter een W123.
Voorheen reed ik met een 200 (109pk 172nm) en een 750 kg caravan met een stroomlijn uit de vorige eeuw.
Deze auto had het hier bijzonder moeilijk mee.
Op de A50 viel hij bij een lichte steiging al terug.
Moest dan in de 3e versneling gaan rijden en vrachtauto's waren sneller.
Zoals gezien hebt bij Mark geen centje pijn met zijn 200 automaat.
Ik denk dat de luchtweerstand van de caravan en de staat van de motor van uiterst belang zijn.
Probeer tijdens de proefrit de caravan er even achter te hangen.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor Ruud Janssen » 05 nov 2009, 22:04

hallo
ik heb een geschikte 280TE op LPG gevonden.
de tank neem ik dan maar voor lief.
hij staat nog op belgies kenteken.
zelf wil ik er zeker van zijn dat op nl komt en apk heeft .
heeft daar iemand ervaring mee?
hoe is dat eenvoudig te regelen zonder al te veel op neer te rijden.
onze caravan is trouwens een solifer artic 50 uit 1978,best een goede stoomlijn.
groeten ruud
Ruud Janssen

Berichtdoor Markparket » 06 nov 2009, 02:30

Kijk even op:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/

Daar vind je alle info.
Zorgen dat je de juiste voertuig documenten hebt en bij de RDW is het zo geregeld.

Met een Solifer zal die 280TE geen moeite hebben.
Is van voren mooi schuin;-)

Wat echter ook helpt de weerstand te verminderen is het aan de zijkant afronden van je caravan.
En daar is BIOD een ster in;-)
Ik voel zelfs geen zuiging als er een vrachtwagen ingehaald wordt of er een touringcar met haast langs komt razen;-)
Markparket

Berichtdoor Ruud Janssen » 06 nov 2009, 07:55

zien de belgiese papieren er het zelfde uit als de nederlandse?
hun kentekenplaten zijn persoonsgebonden dacht ik.
Ruud Janssen

Berichtdoor Mart Gloudemans » 06 nov 2009, 22:11

Hoi Ruud,

Ik heb zelf in juni 2009 een 300D 1979 uit Gent Belgie naar Nederland gehaald, wat je zeker bij de auto hoort te krijgen is het kenteken ( dit is een document met de gegevens van de auto in de kleur en de grote van ons oude rijbewijs) en een (bij particuliere koop handgeschreven) aankoopbon met daarop de gegevens van de auto (merk, type, bouwjaar en chassisnummer) de gegevens van de oude eigenaar (naam, adres en woonplaats) en de gegevens van jouw , de aankoopprijs van de auto en dan alle twee er een handtekening opzetten.
Ook heb ik er een certificat de conformite/gelijkvormigattest en een car-pass kilometerregistratie bij gehad, de laatste twee heb ik na inzage bij het RDW teruggekregen.
Je hoeft NIET zoals bij ons naar het postkantoor voor een tenaamstelling, vandaar de aankoopbon denk ik.
Ik ben op maandag met de auto en de papieren naar het RDW gereden en in een keer goedgekeurd en meteen twee jaar apk (ouder dan 30 jaar) en had op donderdagmiddag het complete kenteken thuis.
Bij de RDW heeft men het originele kenteken en een kopie van de aankoopbon gehouden en de rest na inzage terug gegeven.
Mocht het een en ander nog niet duidelijk zijn wil ik je wel een kopie sturen van mijn papieren, ik heb van het originele kenteken eerst een (kleuren) kopie gemaakt en de rest heb ik nog origineel.

Groetjes en succes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto