Zoals ik al eerder meldde, als je serieus met een caravan op pad wilt en je hebt nu nog de keus: niet doen die 240TD. Je kunt onthaasting ook overdrijven! Een beetje autist vindt het misschien prima, zo vooraan in de file. Maar relaxed rijden is naar mijn idee toch iets anders dan met een ongeduldige vrachtwagen op 10 centimeter afstand achter je schemerlampje twijfelen of je niet toch beter terug kunt schakelen naar de eerste versnelling.
Of wat dacht je van deze: op een helling van 11% met een file achter je stil komen te staan voor een verkeerslicht. Wegwerkzaamheden!. En dan weer wegkomen zonder je koppeling te verbranden. Moet je dus eerst in je beste Frans 10 automobilisten achter je vragen of ze iets achteruit willen rijden, zodat jij kan scharen met je caravan omdat het de enige mogelijkheid is om nog van je plek te komen. Intussen staat het licht weer op rood.
Overigens: met een automaat was ik wel van mijn plek gekomen, maar het nadeel van een automaat is weer het trage terugschakelen. Moet je handmatig doen.
Om de theoretische trekkracht te berekenen zie:
www.caravantrekker.nl . Daar kun je wel de 240D terugvinden. De 300D ontbreekt.
Steven