[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!! : Techniek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:29

300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor ??? » 04 nov 2009, 22:14

Misschien een tip, op de automaat bak zit onderstaand modulator.
Zit verstopt achter een rubber kapje.
Deze kan je in en uit draaien.
Proefondervindelijk kan je door het draaien dan ook nog het schakelen stellen.
Let wel op steeds kleine stukjes verstellen.
ps Ja toch Govert zit toch op dat type ?
<br><br>Post edited by: Eric 300D, at: 2009/11/04 21:15

???
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 04 nov 2009, 22:18

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:38
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 05 nov 2009, 00:41

Oké...dus vertrekken uit 1 is normaal.

Jullie spreken over de modulator, regel je bij die verstelling de kracht waarmee de kopeling in komt, dus ruwer inkomen of rustiger over gaan?

Ik moet overigens ook de olie en het filter nog verversen, want ik heb geen idee wanneer dat voor het laatst gebeurt is, zou dit, stel dat het filter vervuild is, ook ruwer inkomen kunnen veroorzaken of juist slip omdat de olie misschien geen goede flow meer heeft in de bak?
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 05 nov 2009, 01:46

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:40
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor ??? » 05 nov 2009, 09:34

Met de modulator regel je inderdaad koppelings druk.
Dus stukje rijden en stellen, dit zal je proefondervindelijk moeten afstellen.
Verversen van de olie en filter is inderdaad zoals Govert schrijft het eerste wat je doet voor dat je aan de rest van de dingen begint.
Versnelling bak olie peilen als de bak warm is, en peil stok schoon maken met een niet pluizerige doek.
Ik doe het met een oude zeem.
Filter vast zetten met moment sleutel.
Succes met de operatie.
gr Eric
???
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 05 nov 2009, 17:47

Voor dat ik me aan die modulator waag ga ik natuurlijk eerst het filter en de olie wisselen, dat spreekt voor zich.

Zijn er ook filter merken die de voorkeur hebben? of maakt dit niet uit!
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor ??? » 05 nov 2009, 18:20

Er zijn 2 soorten.
Ik persoonlijk ga gewoon lekker naar de Mercedes dealer.
FF je chassis nummer geven en rolt alles eruit.
En let op dat je 10% oldtimer korting krijgt.
De bonnen bewaar ik netjes in een map, zodat bij eventuele verkoop je alles netjes kan laten zien dat er originelen onderdelen ingegaan zijn.
Wederom succes met de operatie.
???
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 05 nov 2009, 20:48

Bedankt Eric....

Ik heb het met alle andere onderdelen ook gedaan dus volg ik dat pad ook maar met het filter.

Groet Pauli
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 07 nov 2009, 12:01

Gisteren olie ververst en nieuw filter geplaatst.

Ben ook de modulator tegen gekomen, ik heb nog even gecontrolleerd of de aansluiting van de leiding goed zat en dat was Oké.
Toen ik klaar was starten en wagen wegzetten maar met uitzetten bleef de wagen draaien, dus vacuum probleem!

Het vacuum verhaal heeft hiermee toch nog een vervolg gekregen.

Eerst met de vacuum-pomp de leiding gecheckt die naar de bak loopt, daar ben ik natuurlijk bezig geweest, en ja hoor vacuum lekt weg...!
Wagen weer omhoog en eerst de leiding gecontrolleerd, deze was Oké, daarna modulator getest, deze lekte...dmn!
Wat blijkt nu: de kap op deze modulator kun je draaien, bewegen, deze zit er op gedrukt en word op z'n plaats gehouden door een klemveertje, welke je van buitenaf inkan drukken om de kap er af te halen, een O-ring moet er voor zorgen dat alles luchtdicht is, en dat is dus het zwakke punt, bij het minste geringste laat deze lucht door, dus het ene moment lijkt hij dicht maar hij kan ook gaan lekken, dit kan weer varieren van kruiplekkage tot wegvallen van het vacuum.
Ik heb het geprobeerd met een andere O-ring welke dikker was maar dan krijg je de kap er niet meer op, of je kunt hem niet meer draaien, stellen onder de wagen is dan zo goed als niet meer mogelijk, ik ga kijken of ik een nieuwe O-ring kan krijgen van de zelfde maat en kijken of ik hem dan wel weer betrouwbaar lekvrij kan krijgen....anders word het toch een nieuwe modulator vrees ik.

Ik ben er inmiddels wel achter dat deze modulator bij mij alles aanstuurd wat schakelen betreft...ik heb namelijk nog een donor-auto waar ook een automaatbak onder zit en deze heeft de zelfde modulator dus deze eruit gehaald en getest, helaas vertoond deze al de zelfde kwaal, het was deze modulator die ik had geprobeerd met de dikkere O-ring en nu schakelde de wagen helemaal niet meer, pas bij hoge toeren sprong hij naar twee, deze modulator staat dus anders afgesteld...de donor-auto is een 250 benzine...daar zal het wel in zitten denk ik!

Het enige kleine verschil tussen de twee modulators is dat er bij die van de 300D een veer zit om de pen die de bak in gaat!

Ik zal vandaag foto's maken dan zal ik deze plaatsen.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor ??? » 07 nov 2009, 12:10

Ben je toch weer wat wijzer geworden.
Volgens mij sluit de rubber ring die je ziet op de foto die ik eerder geplaatst heb alles af.
Anders is als ik jouw verhaal volg de modulator zelf lek, zou ik er persoonlijk een nieuwe in zetten.
Dat rubber kapje is alleen tegen vuil dacht ik.
We hebben een W126 ook via de modulator afgesteld.
Stukkie rijden ff indraaien, weer stukkie rijden dan weer uit draaien enz enz.
Wel goed de slagen tellen.
De W126 schakelt nu zijde zacht zoals het hoort.
Wederom succes met de operatie en we wachten op de foto's.
???
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 07 nov 2009, 12:38

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:42
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 07 nov 2009, 20:27

Eric.....het type modulator wat er bij mij in zit zit anders in elkaar als die van jou foto, bij deze types zit de O-ring aan de bovenkant onder het dekseltje waar dan de vacuum leiding weer aankomt, het is het type wat op Govert z'n foto afgebeeld staat.

Ik plaats hier een foto van die van mij één open en één dicht dan zie je hoe dit zit...

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 07 nov 2009, 20:28

En dit is in gesloten toestand...

Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 07 nov 2009, 20:41

Ik heb vandaag een O-ring gehaald die een fraktie dikker is als het origineel.....de kap gaat er wel strakker maar toch goed op en de deksel blijft draaibaar....en.....weer 100% lekdicht!.....zowel met draaien van de kap als met heen en weer bewegen geeft hij geen krimp meer.....dus meteen ingebouwd, en de bak schakeld weer.

Nu moet ik alleen gaan afstellen om hem toch iets vloeiender te krijgen.....dus minder ferm inkomen!

Doe je dit verstellen tandje voor tandje of moeten je stappen iets groter zijn, wil je iets merken?...
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Govert » 07 nov 2009, 21:11

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:45

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 08 nov 2009, 02:11

Nee klopt Govert, je kunt het in positie er op drukken dan is verdraaien niet nodig, maar wel handig dat dit toch kan je kan hem altijd verzetten in de stand dat je vacuumleiding het mooiste loopt.

Bedankt voor de gegevens voor de gasstangen afstelling....dan kan ik dat ook controlleren.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor ??? » 08 nov 2009, 09:56

Door middel van dat waar pijltje bij staat verstel je hoe je bak schakelt.
Wij deden steeds 2 tandjes verzetten.
Dan weer dat verhaal van stukkie rijden enz enz.
Succes.

???
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 08 nov 2009, 11:43

Oké bedankt Eric dan ga ik dat ook doen...
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 08 nov 2009, 22:35

Vandaag met de Benz naar Rhenen geweest....jawel naar de dierentuin dus een mooie rit.....bij thuiskomst toch besloten de vacuum modulator iets bij te regelen met name voor het toch wat te ruw overschakelen.
Ik heb hem 2 tandjes verzet en een proefrondje leerde dat het inderdaat veranderd was, en wel in de positieve zin.

Ik ga nu de wagen eerst deze week fijn gebruiken en aan de hand daarvan kijken of ik er toch nog iets aan moet doen of zo laten!

Even nog een vraagje ik hoor regelmatig de term boterzacht vallen maar kan het niet nadelig zijn voor de koppelings-platen om deze te soepel over te laten schakelen....ik bedoel dat je op de rand zit tegen slip aan zonder dat je dit weet?.....allicht dat dit de levensduur van de platen niet ten goede komt.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een droge-plaat koppeling maar toch.....

Voor de verstelling van de modulator heb ik eerst nog de gasstangen gecontrolleerd, aan de hand van de gegevens van de link die Govert gestuurd had.....alles stond goed op één na, dat was de variabele stang....die stond in uitgerekte stand 3mm te lang, dit heb ik meteen goed gezet en eerst proef gereden....gaf voor mijn gevoel niet echt verschil.....althans niet direct voelbaar.
Pauli
 


Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor ??? » 08 nov 2009, 23:56

Das mooi Pauli dat je al verbetering voelt.
Voor boterzacht kan je ook lezen soepel zonder dat je echt stoten voelt.
En dit is als alless goed komt een goedkopere oplossing als een andere bak.
Succes met het afstellen verder.
???
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten

cron