[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:47

Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 00:13

Beste mensen,
Mijn dynamo stopte er vanmiddag spontaan mee. Ik heb gemeten en moet echt tot de conclusie komen dat ie overleden is.
Nu is mij een dynamo aangeboden van een W115 220D. Is deze dynamo identiek aan de W115 240D die ik heb?
Oh, volgens het boekje in mijn auto zouden beiden 14V/35A leveren, alleen de accu's in de 200D, de 220D en de 240D zijn van verschillende amperages.
Ik hoop dat iemand mij dit alvast kan vertellen, dan kan ik aktie ondernemen.
Dankjulliewel!<br><br>Post edited by: W115Biker, at: 2009/11/06 23:26
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor Wiebren240D » 07 nov 2009, 00:29

Hallo W115Biker

vertel even type 1 of type 2 daar zit namelijk verschil in.
type 1 heeft een losse spanning regelaar en type 2 heeft een ingebouwde regelaar.
eentje van type 2 220D of eentje van een type 2 240D daar zit geen verschil in maar een 240D dat is volgens mij type 2 maar er word hier en daar wel eens wat om gebouwt.
een foto is in dit geval het beste wel van de achterkant van de dynamo daar waar de draden zitten is de achterkant.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor henklith » 07 nov 2009, 00:36

Hoi W114 biker, wahebbe dege dan alzo gemeten?
Daar kunnen we misschien nog wat van leren!
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/11/06 23:36
henklith
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 00:43

Je houdt mij toch niet voor de gek hè Henk....
Ik heb gemeten of de dynamo nog spanning afgeeft. Maar ik zou het nog veel fijner vinden wanneer je het antwoord op mijn vraag weet.....Lol!
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 00:44

Hoi Wiebren,
Hij heeft een losse spanningregelaar. Wil best even een fotootje proberen te maken hoor, heb je even?
Alvast bedankt, Wiebren!
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 00:55

De achterzijde, Wiebren.

W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 00:57

Slag groter....de foto.....

W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 00:59

Nog een beetje groter......

W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor henklith » 07 nov 2009, 01:04

Nee nee Biker waarom zou ik je voordengek houden :o))
Ik wou alleen weten wat je hebt gemeten, ik weet het nu nog maar gedeeltelijk.
Je moet namelijk de afgegeven spanning meten bij draaiende motor uiteraard.
Die mag/kan best wat varieren hoor, zeker bij een uitwendige spannings regelaar, maaaaar!!!! de spannings regelaar zelf kan ook defect zijn, en dan zet je er een andere dynamo in en dan heb je nog geen succes.
De spanning moet bij draaiende motor ergens tussen de 13,5 en 14,5 liggen.
Liefst rond de de 14 overigens, maar het blijft mechanische allemaal, en daar moet je niet te veel presiesie van verwachten.
Maar goed je kan even kijken wat een dynamowissel oplevert natuurlijk, zo duur zijn die dingen ook weer niet bij Wieb!
En als het toch de regelaar is, dan neemt Wieb hem wellicht weer terug!
Groet, Henk
henklith
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 01:17

Hoi Henk,
Ik heb eerst m'n accu gemeten in 'ruststand'. Dat gaf aan ongeveer 12.5V. Daarna inderdaad met draaiende motor, wat niets extra's aan Volts opleverde. Bij eerdere auto's heb ik het ook zo gemeten en dat bleek juist te zijn.
Ja, ik houd wel van een beetje stangen hoor, dat zie je ook wel aan die enorme grote kop op m'n profiel, hè.....Niets persoonlijks hoor.
Fijn dat jullie reageren, daar heb ik wat aan.
Gr. Fred.
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 01:20

Oh Henk, ik heb niet een dynamo van Wieb op het oog hoor. Heb wel hierover contact gehad met een provinciegenoot van hem. Die heeft een 220D staan die hij in onderdelen wegdoet. Ik haal ook een voorruit bij hem weg en ik denk zelfs een achterruit. Ik heb die gein namelijk niet bij m'n verzekering zitten dus dit is de goedkoopste weg om aan een raam te komen......denk ik zo.....
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor henklith » 07 nov 2009, 01:26

Ok Fred,, conclusie moet dan zijn dat de dynamo geen stroom levert, wellicht brandt dan ook het rode laadstroomcontrole lampje.
Wat ik vermoed, is dat er ooit een andere (niet originele) dynamo in gezet is, dat type op de foto komt mij niet bekend voor namelijk.
Persoonlijk zou ik zeggen vervang de combinatie dynamo/regelaar compleet door een Dynamo met geintegreerde regelaar.
Je zit een beetje ver weg om even te komen kijken, maar laat je anders even adviseren door een electro bedrijfje bij jou in de buurt.
Groet, Henk
henklith
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor henklith » 07 nov 2009, 01:31

NB: als je een goeie dynamo met een externe regelaar kan kopen, kan je dat natuurlijk eerst proberen, (probeer dan eerst alleen even de regelaar), dat is het snelst.
Als die het niet is, dan de dynamo, maldt je dan weer even op het forum, want daar zitten wellicht nog wat haken en ogen aan, wegens het freubelen aan jouw auto met een andersoortige dynamo!
NB: vergeet niet de accu eerst af te koppelen voordat je wat gaat los nemen!!!
Groet, Henk, (die bijna in slaap valt, maar morgen weer even gaat kijken op dit forum :o))
henklith
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 01:45

Is een goede raad, Henk. Inderdaad ook de regelaar erbij mee te nemen. Kan nooit kwaad. En eventueel verlegen zitten met een dynamo is ook geen luxe.
Nee, inderdaad wel de boel loskoppelen. Zit ook niet op een klap te wachten, hahahahaha!
Zou zeggen welterusten en nogmaals dank voor je reacties!

Gr. Fred.
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 07 nov 2009, 13:47

Hoi Wiebren,
Heb via de W114W115 club vernomen dat er in het grote werkplaatsboek zou staan dat alle 4-cylinders dezelfde dynamo met externe spanningregelaar hebben.
Nogmaals bedankt voor het reageren en een fijn weekend verder.
Gr. Fred.
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor Wiebren240D » 07 nov 2009, 20:29

Hallo Fred

dit is al een aangepast systeem hoe die nu werkt dat weet Mr Henk Lith precies.
maar mij gedachte is dat je zo een ingebouwde regelaar in deze dynamo zet die komt dan op de plek waar nu de steker zit die naar de losse spanning regelaar gaat.
deze dynamo is al bij elkaar gezocht jij hebt een type 1 met een type 2 dynamo met een spanning regelaar van een type 1.
snap je het nog?

hier in Sneek liggen nog wel een paar dynamo"s op de plank.
maar kijk nu eerst maar eens wat er werkelijk aan jou dynamo mankeert.
mischien is het met een paar koolborstels wel op gelost of een paar sleepringen zeg het maar.
ik kan zo niet zien wat er aan mankeert.
even meten met een multimeter zegt in de meeste gevallen wel wat van hoe en wat.
of je komt een keer naar Sneek.
maar nog beter is lid worden van de sleutel garage in Blesdijke voor een tientje in de mnd kun je mooi binnen staan en sleutelen naar hartelust en is altijd wel iemand die je wil helpen met het 1 en ander.

met de groeten van Wiebren ut Snits telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor JantjeV8 » 08 nov 2009, 10:47

Kijk de koolborstels eens na. Dat witte ding met 2 schroefjes losnemen. Als de lagers van het dynamo niet verrot gedraaid zijn, is de kans erg klein dat de velden inwendig kapot zijn hoor.

Brandde het rode verklikkerlampje niet?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor henklith » 08 nov 2009, 12:03

Fred, wat Jan zegt, kan je altijd even proberen, maar volgens mij zit er nu een dynamo van een fort convair V8 uit begin 1961 in, kan, maar vindt je nooit meer terug natuurlijk.
Je moet een van de beide dynamo's van bijgevoegde foto hebben, liefst de rechtse, daar zit de regelaar al in.
Als zo'n ding vindt, altijd de stekker er bij zoeken anders zit je met geklooi om hem goed aan te sluiten!
Groet, Henk

henklith
 


Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor W115Biker » 08 nov 2009, 22:33

Hoi Henk,
Bedoel je Ford Convair of echt Fort Convair? Het lijkt mij heel sterk dat er geen originele dynamo inzit op dit moment. De laatste eigenaar kennende.....dat is echt een mierenneuker wat dit betreft. Hij heeft al een redelijk hoge leeftijd en heeft Mercedes altijd als hobby gehad. Heeft nog een 123 diesel en een Ponton. Die laatste.....prachtig autootje!
Heb hem dan ook inmiddels gesproken en hij stuurt mij een vervangende dynamo toe. Hij vertelde mij al dat bijvoorbeeld een nieuw setje koolborstels al gauw € 25,- euro kost.....Een andere dynamo vind ik dan een stuk aantrekkelijker. Gelijk monteren en geen bijkomstigheden.

In ieder geval fijn dat jullie even meegedacht hebben met mij, dat waardeer ik enorm! Het is sowieso leuk om contact met mensen te hebben die dezelfde liefhebberij delen. Dat ervaar ik in de 'motorwereld' ook geregeld.
W115Biker
 


Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 08 nov 2009, 22:39

Hoi Wiebren,
Ik kan het helemaal volgen, hoor. Schreef net al aan Henk dat ik het enorm waardeer dat jullie met mij meedenken. Hélaas, sleutelen in Blesdijke is voor mij niet echt een optie. Dat is zo'n 120 km hier vandaan en ik heb momenteel wat beperkingen in dit opzicht. Mogelijk wel voor later, dat sluit ik niet uit. Is daar overigens zoveel ruimte dat je daar bijvoorbeeld een heel 'project' kunt doen, dat wil zeggen de auto daar ook een poosje stallen? Ik heb naast mijn W115 ook een Chevy pickup waar nog het één en ander aan moet gebeuren. In étappes zeg maar. Of is het zo dat daar uitsluitend Mercedes wordt 'toegelaten?'
Gr. Fred.
W115Biker
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 104 gasten