[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
slecht stationair lopen bij koude motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:39

slecht stationair lopen bij koude motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

slecht stationair lopen bij koude motor

Berichtdoor frank_300tdt » 09 nov 2009, 10:29

Leuk om weer eens op het forum rond te neuzen, ben een tijdje niet meer geweest. Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een 300TDT die bij de koude start een beetje staat te zingen. stationair toerental gaat omhoog en weer omlaag, zodra je de automaat in de D gooit en even gas geeft en het gas weer loslaat zakt het toerental helemaal in en de motro slaat soms uit. Op de pomp is niets te zien van zaken die uit zich zelf bewegen. Ik vermoed dat het in de pomp zit. Zodra de motor eventjes warm wordt (paar minuten gelopen) dan is het euvel voorbij. Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en wellicht opgelost? Ik kan op de wis cd niets vinden.

gegroet

Frank Nijpels
frank_300tdt

Re:slecht stationair lopen bij koude motor

Berichtdoor Vinnievw » 09 nov 2009, 14:35

Ik een zelfde probleem gehad met mijn 220D uit 1977: ook bij koude start schommelde het stationair toerental. Op een 220D zit een wezenlijk andere pomp dan een 300TDT maar bij mij bleek het membraam in de pomp lek te zijn. Die heb ik vervangen en tot de dag van vandaag heeft dat het probleem opgelost.
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor frank_300tdt » 10 nov 2009, 23:45

de pomp is inderdaad andere maar de lage druk pomp ziet er meestal wel hetzelfde uit. Ik ga eens zoeken waar dat membraam zit. In de hogedruk pomp zit namelijk geen membraam. Bedankt voor de tip.
frank_300tdt

Berichtdoor Govert » 10 nov 2009, 23:46

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:33
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor frank_300tdt » 10 nov 2009, 23:57

de demperveer heb ik een jaar geleden al vervangen. die zorgde voor een schuddende motor tijdens stationair. De veer in de regelhevel zit er nog in en is ook gangbaar. Zoals ik al zij er is aan de buitenkant niets aan te zien. Het stationair toerental loopt binnen een 5 tal seconden gelijdelijk op en binnen 1 seconde weer terug naar normaal. asl ik een keer gas geef en weer loslaat dan zakt de motor in en moet ik weer gas bij geven om hem aan te houden. Na een paar minuten draaien loopt alles als normaal. alleen bij een koude start.
frank_300tdt

Berichtdoor Govert » 11 nov 2009, 00:02

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:37
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor frank_300tdt » 11 nov 2009, 00:12

de ALDA heb ik al losgekoppeld gehad om het uit te sluiten: geen effect. Ik heb zelfs de druk gemeten op de alda. De ALDA zorgt er voor dat als de turbo druk levert de pomp iets meer geeft dan normaal. Als de motor stationair loopt staat er op de leiding een beetje onderdruk omdat de turbo niets doet. Omdat de ALDA bij overdruk de pomp iets opvoert dacht ik dat hij bij onderdruk de pomp zou äfvoeren". Dat doet ie dus niet, Ik heb een handvacuum pompje aangesloten op de ALDA, haalt niets uit. Im dacht ook dat het aan de automaat zou kunnen liggen, dat die te veel weerstand geeft bij een koude motor. Bij nader inzien lijkt me dat ook onwaarschijnlijk omdat het koppel bij stationair vrij hoog is en er wel veel weerstand nodig is om die 3 liters te stoppen.
frank_300tdt

Berichtdoor Govert » 11 nov 2009, 00:18

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:40
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor frank_300tdt » 11 nov 2009, 00:20

als ie warm is 800
frank_300tdt

Berichtdoor Govert » 11 nov 2009, 00:22

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:41
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor frank_300tdt » 11 nov 2009, 00:25

gemeten met een multimeter op de signaalgever op de krukas. met een multimeter die frequentie kan meten
frank_300tdt

Berichtdoor Govert » 11 nov 2009, 00:33

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:45
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor frank_300tdt » 11 nov 2009, 00:35

ik ga maar eens informeren bij de boschdienst. In ieder geval bedabkt voor het meedenken

gegroet

Frank
frank_300tdt

Keer terug naar Techniek