door Ton » 23 nov 2005, 02:18
From: Benz280CE Sent: 10/17/2005 12:36 PM
Hallo,
Ik heb zelf een jaar geleden mijn complete kop laat reviseren en heb dus alles los gehad.
Nokkenassen kan je laten zitten en met de tuimelaars los halen moet je te zo ver mogelijk naar beneden draaien dan kan je ze er makkelijk tussen uit halen. Je zal dus een dop op de krukas bout moeten zetten en net als met kleppen stellen rond draaien. Alleen in plaats van stellen draai je ze losser en verweider je de tuimelaar. Eerst natuurlijk de clip verweideren en dan kan je bij de tuimelaar, ooh en houd ze op volg orde aangezien de tuimelaar op zijn bijbehorende nok is ingesleten. Ik had een schroeven sorteer doos gelabeld met de in en uit-laat kanten en daar alles netjes ingelegd.
Nadat je alle tuimelaars hebt verweiderd moet je de ketting spanner van spanning afhalen maar volgens mij kan de ketting wel aan elkaar blijven. Ook moeten de tandwielen van de nokken assen lost anders kan je het bovenste gedeelte niet verweideren. PAS OP met de tandwielen los halen, prop de onder ruimte vol met doeken want je wil absoluut niet dat er iets in je motorvalt! Als je eenmaal de tandwielen los hebt en kan verweideren, weet dus niet of de ketting los moet aangezien ik alles moest vervangen was die bij mij los, hopelijk kan je de tandwielen verwijderen omdat de spanning van de ketting af is maar let op! Er zitten bussen tussen de tandwiel en de bout waar die mee vast zit. Deze blijven aan elkaar plakken door de olie maar kan dus los komen, is dus geen geheel. Toch ben ik bang dat je de ketting moet los halen maar als ik al eerder zij dat weet ik niet 100% zeker. Ik hoorde een kilometer stand vallen van 101,000km, misschien geen slecht idee om de ketting ook te vervangen als je toch alles los haald. Een ketting is niet duur en Mercedes schrijft 100,000km voor deze kettingen. Tuurlijk zijn er mensen die 2ton met een ketting hebben gereden maar vergeet niet dat die rekt en dat alles dan net eventjes van tijd af staat. Als je een nieuwe ketting hebt loopt die veel netter.
Ik weet dat de kleine boutjes los moeten om het bovenste gedeelte te verweideren, en dat zijn er nogal wat. Let ook hier weer goed op dat er niets valt. je denkt misschien ik heb het voor goed afgedekt maar er zitten ook nog twee grote olie gaten vooraan en achter aan. Je ziet ze niet goed maar die zijn er wel, vooraan zit die rechts van de eerste inlaatklepveer, het gat loopt naarbeneden en hier stroomt te olie terug langs de ketting richting carter. Helaas wist ik niet dat daar een gat zat en verdween het cupje van op mijn klep in dat gat mijn carter in. Ja hij paste precies door het oliegat! kreeg zowat een hartinfarct, gelukkig met een magneet antenne viste ik hem in één keer eruit. Maar desondanks dat ik alles had afgedekt vooraan verdween die in het oliegat wat er onder door loopt.
Achter is het olie gat beter zichtbaar maar heb in iedere geval een magneet antenne bijdehand. Is zoiezo handig als je iets niet kan beet pakken met je hand.
Ik ben inmiddels al 15,000km verder na mijn kop revisie en hij zweet alweer op de pakking tussen te kop. Nou vertelde de meneer van het revisie bedrijf nij dat dit een kwaal van die koppen is en dat zij altijd een heel dun laagje vloeibare pakking er tussen smeren aan beide kanten. Niet die blauwe rubbere troep maar die roeie dunne lijm achtige substantie. En heel weinig gebruiken. Ik hoorde dit echter na mijn montage en nu sweet dus weer. Ik ben hier niet blij mee maar het is niet super erg.
Is het zweten minimaal dan zal ik het bovenste gedeelte lekker even laten zitten.
Veel succes ermee.
gr, Paul.
P.S.
Lees eerst heel goed het werkplaats handboek door!