MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 04 dec 2024, 10:55

Pakking vervangen 280TE

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Pakking vervangen 280TE

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:15

From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message) Sent: 10/10/2005 12:17 PM
Wie heeft de pakking wel eens vervangen tussen de cilinderkop en het nokkenashuis van een 280TE ?
Die van mij zweet behoorlijk door.
Maar als ik het goed heb moeten er ook een aantal kopbouten los maar kan dat dan geen kwaad voor de koppakking?
Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?
En je moet ook denk ik de sleeptuimelaars eruit halen,
kan dat wel zonder speciaal gereedschap?
Alvast bedankt,Marcel (Barrybenz)<br><br>Post edited by: ton, at: 2005/11/25 13:23
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:15

Hoi Martijn,

Dat de kop uitelkaar moet valt wel mee hoor. De kop zelf blijft zitten. Alleen het nokkenashuis moet eraf. Dat is op zich best wel een klus, maar dan is het wel gelijk in orde. En van binnen zit er best wel wat aanslag die ik gelijk wil verwijderen.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:16

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/12/2005 4:23 AM
Hoi,Ik heb uit nieuwsgierigheid de kleppendeksel er af gehaalt om te kijken.
Je hoeft dus geen speciale kleppen stelsleutel te hebben,heb het met een gewonen Hazet steeksleutel gedaan.
Je moet inderdaad pittig kracht zetten en daarom zal die speciale sleutel allicht beter zijn ivm het doorschieten,maar het ging prima en is inderdaad eenvoudig.
De cilinderkop hoeft er zeker niet af,vreemd dat Wieman A'Dam dat zegt.Uitkijken voor een hoge rekening dus,bij meneertje Wieman!
Blijft bij mij nog steeds de vraag of je een specialen tang nodig hebt voor het verwijderen van de tuimelaars en of het dus niet erg is dat sommige kopbouten los moeten,ik hoop dat iemand dat weet want ik sta te trappelen om hem los te nemen!
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:16

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/12/2005 4:23 AM
Hoi,Ik heb uit nieuwsgierigheid de kleppendeksel er af gehaalt om te kijken.
Je hoeft dus geen speciale kleppen stelsleutel te hebben,heb het met een gewonen Hazet steeksleutel gedaan.
Je moet inderdaad pittig kracht zetten en daarom zal die speciale sleutel allicht beter zijn ivm het doorschieten,maar het ging prima en is inderdaad eenvoudig.
De cilinderkop hoeft er zeker niet af,vreemd dat Wieman A'Dam dat zegt.Uitkijken voor een hoge rekening dus,bij meneertje Wieman!
Blijft bij mij nog steeds de vraag of je een specialen tang nodig hebt voor het verwijderen van de tuimelaars en of het dus niet erg is dat sommige kopbouten los moeten,ik hoop dat iemand dat weet want ik sta te trappelen om hem los te nemen!
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:16

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/13/2005 4:15 AM
Das mooi dat ik weet dat het zo kan,bedankt.
Ga morgen de pakkingen bestellen.
Gr.Marcel
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:17

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/12/2005 2:50 PM
Bij mij zag het er prima uit,dat kon ook niet anders met 101.000 km.
Als het er echt smerig uit zag was ik dus gen.....!
Weet je nou nog steeds niet of je nou speciaal gereedschap nodig hebt om de tuimelaars er tussen uit te krijgen?
Heb jij het orginele werkplaats handboek of heb je het op cd-rom?
Ik wil graag de orginele boeken hebben maar ik weet niet waar.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:17

From: MSN NicknameLecramRettub Sent: 10/12/2005 3:13 PM
Als je het WPH volgt moet je voor iedere scheet speciaal gereedschap gebruiken.
Één van onze medeclubleden haalt de tuimelaars er zo uit:

Het vervangen kan zonder de nokkenas eruit te halen:
-kleppendeksel verwijderen
-U-vormige veer eruit klikken
-met een flinke schroevendraaier (ik gebruik zelf een breekijzer (klinkt
nogal lomp, maar dit werkt goed omdat je fijn kracht kunt zetten en niets
beschadigt) de tuimelaar bij de stelnok lichten en naar je toe trekken: de
tuimerlaar schiet/tjoept er zo uit!
monteren: tuimerlaar ertussen drukken
Verder is er geen speciaal gereedschap nodig.

Overigens ka je het WPH zelf ook lezen. In de tweede reactie staat de link ernaartoe.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:17

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/13/2005 4:15 AM
Das mooi dat ik weet dat het zo kan,bedankt.
Ga morgen de pakkingen bestellen.
Gr.Marcel
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:18

From: Benz280CE Sent: 10/17/2005 12:36 PM
Hallo,

Ik heb zelf een jaar geleden mijn complete kop laat reviseren en heb dus alles los gehad.

Nokkenassen kan je laten zitten en met de tuimelaars los halen moet je te zo ver mogelijk naar beneden draaien dan kan je ze er makkelijk tussen uit halen. Je zal dus een dop op de krukas bout moeten zetten en net als met kleppen stellen rond draaien. Alleen in plaats van stellen draai je ze losser en verweider je de tuimelaar. Eerst natuurlijk de clip verweideren en dan kan je bij de tuimelaar, ooh en houd ze op volg orde aangezien de tuimelaar op zijn bijbehorende nok is ingesleten. Ik had een schroeven sorteer doos gelabeld met de in en uit-laat kanten en daar alles netjes ingelegd.

Nadat je alle tuimelaars hebt verweiderd moet je de ketting spanner van spanning afhalen maar volgens mij kan de ketting wel aan elkaar blijven. Ook moeten de tandwielen van de nokken assen lost anders kan je het bovenste gedeelte niet verweideren. PAS OP met de tandwielen los halen, prop de onder ruimte vol met doeken want je wil absoluut niet dat er iets in je motorvalt! Als je eenmaal de tandwielen los hebt en kan verweideren, weet dus niet of de ketting los moet aangezien ik alles moest vervangen was die bij mij los, hopelijk kan je de tandwielen verwijderen omdat de spanning van de ketting af is maar let op! Er zitten bussen tussen de tandwiel en de bout waar die mee vast zit. Deze blijven aan elkaar plakken door de olie maar kan dus los komen, is dus geen geheel. Toch ben ik bang dat je de ketting moet los halen maar als ik al eerder zij dat weet ik niet 100% zeker. Ik hoorde een kilometer stand vallen van 101,000km, misschien geen slecht idee om de ketting ook te vervangen als je toch alles los haald. Een ketting is niet duur en Mercedes schrijft 100,000km voor deze kettingen. Tuurlijk zijn er mensen die 2ton met een ketting hebben gereden maar vergeet niet dat die rekt en dat alles dan net eventjes van tijd af staat. Als je een nieuwe ketting hebt loopt die veel netter.

Ik weet dat de kleine boutjes los moeten om het bovenste gedeelte te verweideren, en dat zijn er nogal wat. Let ook hier weer goed op dat er niets valt. je denkt misschien ik heb het voor goed afgedekt maar er zitten ook nog twee grote olie gaten vooraan en achter aan. Je ziet ze niet goed maar die zijn er wel, vooraan zit die rechts van de eerste inlaatklepveer, het gat loopt naarbeneden en hier stroomt te olie terug langs de ketting richting carter. Helaas wist ik niet dat daar een gat zat en verdween het cupje van op mijn klep in dat gat mijn carter in. Ja hij paste precies door het oliegat! kreeg zowat een hartinfarct, gelukkig met een magneet antenne viste ik hem in één keer eruit. Maar desondanks dat ik alles had afgedekt vooraan verdween die in het oliegat wat er onder door loopt.
Achter is het olie gat beter zichtbaar maar heb in iedere geval een magneet antenne bijdehand. Is zoiezo handig als je iets niet kan beet pakken met je hand.

Ik ben inmiddels al 15,000km verder na mijn kop revisie en hij zweet alweer op de pakking tussen te kop. Nou vertelde de meneer van het revisie bedrijf nij dat dit een kwaal van die koppen is en dat zij altijd een heel dun laagje vloeibare pakking er tussen smeren aan beide kanten. Niet die blauwe rubbere troep maar die roeie dunne lijm achtige substantie. En heel weinig gebruiken. Ik hoorde dit echter na mijn montage en nu sweet dus weer. Ik ben hier niet blij mee maar het is niet super erg.

Is het zweten minimaal dan zal ik het bovenste gedeelte lekker even laten zitten.

Veel succes ermee.

gr, Paul.

P.S.

Lees eerst heel goed het werkplaats handboek door!
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:18

From: MSN NicknameMISTERT380TE1 Sent: 10/19/2005 10:25 AM
Hallo

Dit verhaal klopt aardig maar even een kleine correctie je moet je klepafstelling niet veranderen. Niet aan draaien dus. Je moet de nokkenassen wel verdraaien (motor dus) maar zodanig dat je een klep naar benedeben kunt duwen , en daarna genoeg ruimte hebt om de "nokvolgers"(officiele benamng) eruit te halen. Wat betreft de tandwielen die hoeven niet los van de ketting (i.v.m. timing) gewoon ff met een tyrip de kettintg aan de tandwielen vastmaken. Wel moet de bovenste kettinggeleider eruit deze pennen haal je eruit met een slagtrekker. Daarna alle kleine boutjes loshalen,en 9!!! van de 14 kopbouten. Niet vergeten het water uit het blok te halen (loopt anders tussen je koppakking) en de overige bouten ook iets te lossen.

Succes Ramon
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:18

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/19/2005 3:00 PM
Paul en Ramon,
Bedankt voor de tips,maar het is toch wel wat meer werk dan ik dacht!
Kan het echt geen kwaad voor je koppakking,want technisch bekeken lijkt het toch wat vreemd om de hele kop te lossen zonder de pakking te vernieuwen.
Want hoever/hoeveel los je de bouten die blijven zitten?
Mvg.Marcel.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:18

From: MSN NicknameLecramRettub Sent: 10/21/2005 5:10 PM
Hoi Marcel,

Als het in de officiele fabrieksmanual staat, mag je er volgens mij toch echt vanuit gaan dat het geen problemen geeft voor de koppakking.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:19

From: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/21/2005 11:10 PM
Das mooi dat het geen kwaad kan.
Maar ik weet nog steeds niet hoeveel je moet lossen,is er iemand die dit weet?

Mvg.Marcel
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:19

From: MSN NicknameLecramRettub Sent: 10/22/2005 12:09 AM
Volgens mij staat dat in de fabrieksmanual. Ik heb in mijn tweede bericht een link gezet naar de plek waar je ze kunt downloaden. Succes!
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:20

From: MSN NicknameLecramRettub Sent: 10/29/2005 11:28 PM
Ik heb vandaag de klus geklaard!! Door de drukte alleen vergeten foto's te nemen

Maar goed, we (een kennis, die 1e monteur is geweest) en ik zijn toch wel de hele dag bezig geweest. De tweede keer zal het ongetwijfeld sneller gaan.

Ik had een nokkenashuispakking, pakkingset voor kleppendeksel en pakkingen voor de voor en achterkant van nokkenashuis (NAH)

Als eerste haal je het luchtfilter eraf. Daarna kan je de moeren van het kleppendeksel eraf halen en kleppendeksel verwijderen.

Bij mijn TE moest de pomp van de nivoregeling eraf.
De kettinggeleider kan je het best met een trekker eraf halen, maar er zij alternatieve manieren.
Vervolgens maak je de bout van de rechter nokkenas los. Ook het plaatje aan de achterkant van het NAH achter de rechter nokkenas. De linker kan blijven zitten.
De veren op de tuimelaars kan je met een schroevendraaier eenvoudig eruit klikken. De tuimelaars zelf zijn wat lastiger. Met een kleine koevoet of breekijzer kan de de klep naar beneden duwen, waarna de tuimelaar verwijderd kan worden. Dat moet je wel met z'n tweeen doen. Pas op dat er niets in je kettingtunnel naar beneden valt!! Prop er een doek in.
Ik heb ook de kettingspanner (rechtsvooraan het blok) met een imbus 17 en daarna imbus 19 losgemaakt.
Tap ook het koelwater af. Maak met een ijzerdraadje het tandwiel van de rechter NA aan de ketting vast.
Het tandwiel van de linker NA kan je nu verwijderen door de NA naar achteren te schuiven.
Draai de grote bouten los zoals aangegeven in het WPH. De bouten kunnen heel erg vast zitten. Gebruik goede kwaliteit doppen en ander gereedschap. Zorg dat je een pijp o.i.d. bij de hand hebt om het handvat te verlengen voor extra kracht. Ik heb zelf geen ratel gebruikt, maar een vaste houder. Zorg ervoor dat de dop goed in de kop van de imbus bout zit.
Los daarna de kleine bouten. De bouten langs de zijkanten kon ik niet met een dop losmaken. Die paste er niet tussen. Die heb ik met een imbussleutel losgemaakt, waar ik het korte eind van verlengd had. Een imbussleutel van brakke kwaliteit maakt dat men jaren schreit!! Gebruik dus een goede! De bouten kunnen retevast zitten.
Houdt de ketting en tandwiel met een ijzerdraad vast en til het NAH met twee personen eraf. Bij mij zat er geen pakking tussen. Ik heb alle bouten goed schoongemaakt met ontvetter.
De volgende keer ga ik verder met de montage.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:20

rom: MSN NicknameBARRYBENZ Sent: 10/31/2005 12:14 PM
Hoi,nog meer bruikbare tips.
Maar nog even een vraag voor de zekerheid; je hebt het over de L + R nokkenas,maar is dat als je voor de auto staat of als je erin zit?
Normaal gesproken als je erin zit,maar het is voor de zekerheid.
Maar in iedergeval bedank voor je uit leg!

Mvg.Marcel
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Aw:From: MSN NicknameBARRYBENZ (Original Message)

Berichtdoor Ton » 23 nov 2005, 02:20

From: MSN NicknameLecramRettub Sent: 10/31/2005 7:37 PM
Links is altijd links. Dus aan de andere kant van rechts

Nu serieus: altijd van achter naar voren bezien. Dus waar het stuur zit is links (in Nederland dan).
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten