[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Steekas vervangen.... denk ik : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:49

Steekas vervangen.... denk ik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Steekas vervangen.... denk ik

Berichtdoor Stanley 300D » 11 nov 2009, 19:27

Goedenavond, lees al een tijdje al de onderwerpen op het forum, en heb er super veel aan gehad. Ik heb dus een 300D uit 82. Heb een sleutelruimte in Amsterdam. Met brug, lasapperatuur etc etc... Kan in principe alles zelf daar doen. Maar pas sinds kort... heb dus nog niet veel ervaring.. Dus dan komt het forum weer super van pas.
Nu hoor ik rare geluiden rechtsachter tijdens het rijden (niet erg...) En als ik achteruit rijd. Dus als ik eerst naar voren rijd, en dan naar achteren hoor ik echt een geluid... Ik denk zelf dat het de steekas is. Het de hardyschijven al gecontroleerd, en die zien er erg goed uit. Denk dat die al eens vervangen zijn. En als ik mijn auto op de krik zet, en aan mijn rechterachterwiel draai (of probeer) dan voel ik wel speling... Heb de auto dan op de handrem staan. Is dat de speling die bedoeld wordt.....
Of te wel kan iemand mij advies geven... en als ik de steekas moet vervangen... heo doe ik dat. Is dat moeilijk. Kan het niet echt vinden op het forum.. of hij is er al af op de foto... of zit er al weer op. Moet ik de hele draagarm loshalen? Of is dat niet nodig? Likt niet zo, maar hoe dan wel....?

Ok ik wacht af.. heb toch maar alvast een steekas besteld. Schijnbaar eentje in goede staat, volgens Marcel Kappen.
Stanley 300D

Re:Steekas vervangen.... denk ik

Berichtdoor Wiebren240D » 11 nov 2009, 20:09

Hallo Marcel

ik denk even kijken bij een dagje sleutelen in Waarland daar is dit probleem al een keer behandelt.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Stanley 300D » 11 nov 2009, 20:44

Hey Wiebren! Veel van je gelezen op het forum! Vraagje... misschien dom.. maar er zijn zo'n 40 pagina's sleutelen in Waarland... hoe vind ik de juiste... alle 40 doorlezen.. Heb ik denk ik al eens gedaan. En daar staat waarschijnlijk wel in hoe een steelas te vervangen.. maar niet precies. Als ik zoek op" steekas vervangen" krijg ik heel veel topics, maar geen met foto's of precies hoe en wat. Kom er denk ik wel uit.. begin er gewoon aan, maar een beetje hoe en wat is altijd makkelijk. Als een steekas niet meer ok is... hoor je dat dan heel erg? Of alleen als hij echt kapot is? Ik hoor vooral wat als ik wegrijd, en ook als ik achteruit begin te rijden...

Nou ja in ieder geval bedankt!
Stanley 300D

Berichtdoor Stanley 300D » 11 nov 2009, 20:44

Mijn naam is trouwens niet Marcel... maar Stanley. Heb de steekas besteld bij Marcel Kappen....
Stanley 300D

Berichtdoor Stanley 300D » 11 nov 2009, 20:49

Wiebren, heb wat gevonden in dagje sleutelen in Waarland. Waar jij dus de steekassen vervangt bij een 300D... Ziet er heel makkelijk uit.. maar dat is alles als je het vaker doet denk ik.. Maar hoe haal ik de as los?
Stanley 300D

Berichtdoor Wiebren240D » 11 nov 2009, 21:15

Hallo Stanley

een steek as vervangen is niet echt moeilijk hoor.
maar een brug of smeer kuil is wel aan t bevelen.
maar is op straat ook goed te doen maar met dit weer niet echt aan te raaden.
maar je begint met de achter schok brekers los te maaken hoeft niet echt maar is wel gemakkelijk je heb dan net even meer ruimte om de steek as eruit te halen.
dan krik je de auto zo hoog mogelijk als je het op straat doet tenminste.
eerst wel de wielen los maaken.
als de auto hoog staat dan zet je voor de achter as 2 steuntjes dan laat je de auto een beetje zaken tot de auto net op de steunen rust.
dan maak je de remklauwen los ja van de kant die je wil vervangen wel te verstaan net als de schok breeker.
dan laat je het diffrentieel leeg loopen wel de 2 pluggen even los draaien zitten op het difrentieel eentje op de achterkant dat is de vul plug en de aftap plug zit er onder aan de rechterkant.
daan maak je de 4 bouten los waar het diffrentieel mee vast zit aan de auto net los hoor dan maak je de bouten los van het deksel dat de achterkant afsluit van je diffrentieel zit een hand vol bouten van onder naar boven als die los zijn dan de 4 bouten los die aan de auto zitten nu het deksel weg is zie je in het diffrentieel van binnen.
maar dan eerst de buitenste bout los draaien dat kun je ook gelijk doen als je het wiel eraf haalt.
maar nu het binnenste van het diffrentieel daar zit een borgveer op de steek as daar even een stuk dun draad door heen en dan trek je aan de 2 einde de borg uit je diffrentieel dan de buitenste homokneet uit je wiel op hanging halen en dan uit je diffrentieel.
en als je nu niet genoeg ruimte hebt dan doe je de krik even hooger dan gaat je diffrentieel om hoog dan gaat de steek as er makkelijk tussen uit.

maar even wat anders je hebt toch niet meer dan 75 euro voor de steek as gegeven.

maar suc6 met herstel
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Stanley 300D » 11 nov 2009, 21:27

85 euro.... incl verzending... klopt dan ongeveer wel denk ik.. Is Marcel Kappen te duur..? Weet jij betere bedrijven waar ik onderdelen kan halen? Haal ook nog wel eens wat bij Thimo Scheffer in Wormer. Maar Marcel Kappen belt altijd meteen als ik mail. En bedankt voor de beschrijving, ga er vrijdag meteen aan beginnen, als ik de steekas dan binnen heb. En ik heb een brug, dus het moet wel gaan lukken.....
Stanley 300D

Berichtdoor Wiebren240D » 11 nov 2009, 21:38

Hallo Stanley

maar eerst wel even kijken dat het je steekas is.
even onder de auto en dan met beide handen om het midden van de steekas.
en dan in de draai richting proberen te draaien als je dan ruimte voelt hoeft maar iets te zijn dan is je steek as aan het overlijden.

veel suc6 met herste.
en 85 euro is een gooie prijs.
maar Thimo is wel goedkooper hoor die vraagt 65 euro voor een steek as en ik vraag 75 euro en als ze langs komen help ik ook nog met onder zetten.

maar suc6 met het herstel.
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Stanley 300D » 11 nov 2009, 22:00

Dat is goed om te horen! Zover is sneek nou ook weer niet... woon in Bussum.. Maar heb jaren in Leeuwarden gewoond, veel familie nog daar. Dus maak ik er meteen familiebezoek van... Als dit het niet is, dan neem ik wel contact met je op, rijd ik een keer langs, als dat mogelijk is..

Bedankt en de groet'n
Stanley 300D

Berichtdoor JaapW114 » 11 nov 2009, 22:57

Hallo Stanley,

Je kan natuurlijk ook een keertje naar Waarland rijden, daar is Wieben ook vaak, anders helpen wij je wel met het vervangen van de steekas.
Misschien handiger om het daar binnen te doen boven de smeerkuil, dan nu buiten op straat. Bespreek het anders eens met Wiebren.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 12 nov 2009, 00:25

Volgens mij probeerd Stanly jullie steeds maar duidelijkte maken dat hij een brug ter beschikking heeft :o))

Maar ik heb nog even een vraagje over diagnose van dit onderdeel.
Kan je de stofhoezen er niet even afschuiven, dus even naar elkaar toe schuiven over de steekas.
en dan heb je toch zicht op he binnen werk, misschien helpt het al als je er nieuw vet in weet te krijgen.
Dit zou dus voorkomen dat je de steekas er onderuithaalt toch?

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Monteur Jan. » 12 nov 2009, 00:33

Ja henk,

Ik dacht ook al zoiets maar heb me stil gehouden.

Ben net hier en wil niet te populair overkomen.
Monteur Jan.

Berichtdoor henklith » 12 nov 2009, 00:37

Ha ha,, Jan, dat maakt toch niks uit, als ze hier niet heel tollerant waren, was ik er ook al lang uitgvlogen,, (geintje hoor)
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Monteur Jan. » 12 nov 2009, 01:05

Ach Henk,

In de randsteden zijn ze wat allerter dan in het hoge noorden.
Ik woon in overijssel vlak bij de friesen dus...B.T.W dat zijn heel leuke mensen om mee om tegaan.

Dus allemaal een keertje een oldtimerdag bijwonen in het hoge noorden is een must.
We kunnen alleen maar van elkaar leren!

Groetjes Jan.

Post edited by: Monteur Jan., at: 2009/11/12 00:10<br><br>Post edited by: Monteur Jan., at: 2009/11/12 00:12
Monteur Jan.

Berichtdoor JantjeV8 » 12 nov 2009, 08:23

IN welke provincie ligt Den Haag eigenlijk???
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Stanley 300D » 12 nov 2009, 14:27

Ik ga eerst even kijken wat er nou precies aan de hand is.... maar als ik al echt iets hoor dan zal het niet met alleen vet op te lossen zijn denk ik... Heb steekas al besteld, dus die heb ik al. Maar als het niet nu hoeft moet dat toch een keertje... dus die ligt niet in de weg.
en ja heb dus de beschikking over een brug... wat een luxe! en dat zo maar midden in Amsterdam... Scheelt heel veel geld als je het zelf een beetje kan doen.. zeker met het hulp van dit forum!

Ok ik laat weten wat er nu precies aan de hand is, en wat ik uiteindelijk heb gedaan. Ga er morgen even naar kijken. Nog een vraag....? Sleuteldag in Waarland.. hoe werkt dat? Kun je daar gewoon heen rijden... welke dagen etc etc....

Groet'n Stanley
Stanley 300D

Berichtdoor Stanley 300D » 12 nov 2009, 14:36

Nog een vraag.... als ik het differentieel open maak, moet er dan weer een nieuwe pakking tussen...? wel handig als ik die in huis heb voor ik er aan begin dan....
Stanley 300D

Berichtdoor 1111 » 12 nov 2009, 16:40

Stanley, vloeibare pakking gebruiken.

groet, arie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor Stanley 300D » 12 nov 2009, 20:09

Dank je!
Stanley 300D

Berichtdoor Wiebren240D » 12 nov 2009, 20:10

Hallo Stanley

kijk nu eerst maar eens wat er aan de hand is.
en ik ben 28-11 weer in Waarland

en even een afspraak met Jaap W114 ik mail het tel nr wel even.

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Volgende

Keer terug naar Techniek