door FrankG » 13 nov 2009, 00:57
Hallo, effe inhaken op dit topic.
Ik heb een 250, met defecte km teller. Nu heb ik via marktplaats een andere gekocht (complete klokkenkast, met toerenteller, leuk, maar dit terzijde) van een 280.
Geeft dat problemen? Ik heb het forum afgezocht maar kon het niet vinden. Zal mezelf een schopje onder de bips geven als hieronder dadelijk een linkje komt te staan "kijkhiereens".
Tot nu toe verprutste ik alleen motoren, en daarvan kon je, zover ik weet gewoon telles uitwisselen. Eventuele andere wielmaten zaten dan verwerkt in het draaidingetje in het wiel.
Welnu, een 280 zal een langere overbrenging hebben, en mijn vraag is, zijn de klokken verschillend of de aandrijfdingen op de versnellingsbak?
Zou wel heul mooi zijn als het eigenlijk fout is, en een 280 ca 10% langere overbrenging heeft, en ik dus een zeer exact aanwijzende teller krijg! ten minste, de snelheidsmeter, de kmteller waar het eigenlijk allemaal mee begon geeft dan natuurlijk te (euh, peins, euh) te weinig aan.
Enneh, jahaaa, ik weet inmiddels dat je de tellers kunt repareren. Kwam ik ook achter toen ik op het forum ging zoeken hoe je die klokkenboel er uit krijgt.
Plan is nu: Klokken uitwisselen, toerenteller plaatsen + bedraden. Snelheidmeter zal allicht iets in de buurt aanwijzen. Dan, op de keukentafel de oude proberen te herstellen. Dan afhankelijk van de resultaten van het 280 klokkie de oude of de nieuwe verpatsen.
PS: dat dashboard was z'n prijs alleen al met de toerenteller waard. En de verkopende agragriër had in de doos, tussen het hooi (!) nog allerlei verassingen gedaan zoals een claxon en nog wat klein spul. Leuk hoor marktplaats, tot nu toe in al die jaren nog maar 1 slechte ervaring.
oja, en dan ook nog even de marktwaarde van m'n auto verhoogd: kilometerstand gehalveerd, schijnbare topsnelheid van 200 naar 230 verhoogd!