[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Klokje werkt niet : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:26

Klokje werkt niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Klokje werkt niet

Berichtdoor Plaatsvervanger » 11 nov 2009, 00:51

Dag daar,

Mijn klokje doet het niet. Alle zekering zijn in orde. Wat kan dit zijn en hoe te verhelpen?

dank voor advies
gr.
Ronald
Plaatsvervanger

Re:Klokje werkt niet

Berichtdoor Bogent » 11 nov 2009, 10:04

elektrolytische condensatoren in het uurwerk van de klok vervangen, is 99 van de 100 keer de oorzaak.
Bogent

Berichtdoor Plaatsvervanger » 11 nov 2009, 11:22

???

klinkt heel moeilijk, is dat het ook.....?
Plaatsvervanger

Berichtdoor Limpsalot » 11 nov 2009, 14:52

Een elco'tje heeft 2 draadjes die je in het printje moet solderen. Alleen ff letten op de + en - aansluiting. Heel simpel dus.
Limpsalot

Berichtdoor JantjeV8 » 12 nov 2009, 08:28

Hallo Bogent en Limpsalot,
Kan dat ook de oorzaak zijn van een klokje die hapert? Een klokje die dus als de auto een paar uur stil gestaan heeft ook weer blijft hangen?
Wordt de auto gestart, dan loopt hij weer mee alleen dus niet op tijd.
Het kan niks met het contactslot o.i.d. te maken hebben immers het klokje heeft rechtsreeks z'n voeding. Zekeringen zijn al nagelopen, massa is gecontroleerd (weliswaar door de eigenaar, maar laat ik hem maar even het voordeel van de twijfel geven).
Overigens had hij al een 2e klokje gekocht en gemonteerd, maar die deed precies hetzelfde. Toen heb ik hem geadviseerd de auto (een W201 190) te dumpen en een W123 te kopen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bogent » 12 nov 2009, 09:42

Kan heel goed, als de motor draait is de boordspanning net iets hoger (door de laadspanning) en ook vaak is de temperatuur in de wagen van invloed. Mijn klok liep met warme dagen wel en kapte er mee als het kouder werd.
Bogent

Berichtdoor Roel280€ » 12 nov 2009, 11:12

Kan ik beamen en heb dit reeds met Bob besproken. Idd, als de motor loopt krijgt 'ie net iets meer stroom en loopt hij wel. Heb ik hier ook. De klok is volgens mij het enige auto-onderdeel dat het altijd doet, ook als staat de auto (op stroom) stil. Dus dat verslijt dan sneller (na 30 jaar...). De kou zal een soort blokkade zijn, want in de zomer heb ik geen klachten, maar per winter vorig jaar (in de garage, maar daar is het geen 21 graden) wel... Ach, als dat het enige is.... ;-)
Roel280€

Berichtdoor Plaatsvervanger » 12 nov 2009, 17:57

Is er in de buurt van Hilversum 'n handige snuiter die aan die 2 draadjes van die ELCO kan knutselen......

gr.
Ronald
Plaatsvervanger

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 13 nov 2009, 01:02

Ja maar wachuseffies, als ik dit zo lees is er al een tweede klokje gemonteerd geweest die het ook niet doet… Mijn plan 1 meet of er stroom is met motor uit en met motor aan., loopt de klok ook meteen mee vanaf het moment dat je de wagen op het contact zet? Als je goed luistert hoor je hem tikken…

Mocht de klok pas beginnen met lopen op het moment dat het wat warmer wordt, dan denk ik even aan mijn pendule van ongeveer 1790 die nodig naar de klokkenmaker moet maar die het desondanks in de zomer prima doet maar onder de 15 graden dienst weigert. Probleem : slechte smering, hard geworden vet, en ga zo door en dat alles terwijl de veren strak opgewonden zijn...

De klokjes in onze bolides zijn allemaal oud en tweedehands weet je nooit wat je precies koopt. Houd er rekening mee dat deze autoos niet de bedoeling hadden zo oud te worden en laten we wel wezen… wie smeert het klokje nu jaarlijks? Welnee hij doet het toch gewoon? Tja totdat…

Meet eerst die stroom eens, vervang die zekering ook gewoon dat kost maar enkele centjes dan kan het dat niet zijn… en ga dingen uitsluiten

Ad
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Bogent » 13 nov 2009, 10:41

Als je een keer naar arkel komt zet ik er wel nieuwe elco's in, ik heb ze hier op voorraad liggen dus....
Stuur me maar een PM.
Bogent

Berichtdoor JantjeV8 » 13 nov 2009, 12:49

Wat een enthousiasme heren, dank voor de info.

FF duidelijk: Het is niet mijn klokkie, maar van die kerel met die witte 190 die ik een poosje geleden onder handen heb gehad. Alleen die kerel heeft nogal wat vrije tijd denk ik om 5keer in de week mij te bellen over z'n klokkie.
Ik heb al van alles aangedragen wat hij kan meten, hij zegt dan dat ie het zo gedaan heeft maar dat kan ik niet 100% controleren... Ik heb hem geadviseerd z'n 2e klokkie even een paar dagen aan te sluiten via de constante plus van de radio en de massa aldaar, gewoon 2 draadjes onder de asbak door en het klokkie daar een paar dagen laten liggen. Kan hij in ieder geval kijken of het aan het klokkie ligt.
Maar lukt het hem niet, dan peuter ik het wel open en zoek ik die Elcootjes wel.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor wimada » 13 nov 2009, 13:18

Heb nog een klok met toerenteller van een W126 gecombineerd met nieuwe elco's die ik erin heb gezet
weet niet of er iemand in geintereseerd is,betreft een 6 cylinder werkt 100%

reactie via PB

gr Wim
wimada

Keer terug naar Techniek