[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Steekas vervangen.... denk ik : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:49

Steekas vervangen.... denk ik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Steekas vervangen.... denk ik

Berichtdoor Karaca10 » 12 nov 2009, 23:00

hallo

nog een vraagje tussendoor over het differentieel
(is misschien wel handig voor de mensen die het zelfde meemaken)

ik heb een paar jaar geleden een set steekassen er tussenuit gehaald en voorzien van nieuwe hoezen
bij het terugplaatsen van de assen is bij de rechts achter wiel waar de as het 'wielgat'in gaat was het redelijk versleten en hierbij zeer zeer veel moeite gehad om deze as erin te krijgen.

nu, is het mogelijk om de assen aan de wielen erin te laten zitten en alleen het differentieel te laten zakken en zo een differentieel te wisselen?
of moeten de assen aan de wielzijde er zeker af?

bedankt mensen
Karaca10

Berichtdoor Wiebren240D » 13 nov 2009, 00:40

Hallo Karaca

ik heb het al zo vaak gedaan dat ik ben er wel achter dat eerst de steek assen eruit moeten voor je het diffrentieel onder de auto weg kan.
want wat gebeurt er als je de steek assen in de wielkant laat zitten en het diffrentieel laat zakken dan krijg je op een gegeven moment het probleem dat de steek assen echt tot het begin in elkaar zitten en dan echt niet verder gaat zaken.
en voor het gemak is het ook handiger dat je de 2 steek assen even kwijt bent want een diffrentieel en 2 steek assen zijn behoorlijk zwaar.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Karaca10 » 13 nov 2009, 01:17

en als ik de kant waar hij moeillijk in ging laat zitten en de andere kant er uit haal. Zal het dan wel gaan?
Karaca10

Berichtdoor Karaca10 » 13 nov 2009, 01:24

en als ik de kant waar hij moeillijk in ging laat zitten en de andere kant er uit haal. Zal het dan wel gaan?
Karaca10

Berichtdoor Wiebren240D » 13 nov 2009, 20:08

Hallo Karaca

de buitenkant moet er eerst uit hoor dat is maar een kort stukje as dat krijg je er wel uit.
want de andere kant die in het diffrentieel zit is gewoon te lang krijg je er echt niet uit hoor.

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 13 nov 2009, 20:22

Hoi Wieb,, Wieb heb jij wel eens meegemaakt, dat juist omdat er maar een relatief klein stukje as in het wiel zit, dat daar buitenspotige slijtage in optreed, kan dan zowel op de as als in de bus in het wiel zitten natuurlijk.
Ik vroeg me namelijk af of die wouwou geluiden in mijn auto ook niet daar vandaankunnen komen namelijk, of klinkt dat bij slijtage/ruimte, weer anders dan wou wou?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 13 nov 2009, 22:22

Hallo Henk

als een steek as in de buitenkant zit dan zit ie in een vertanding daar kan volgens mij niks mee gebeuren.
tenminste de bout waar de steek as mee vast zit er goed in zit.
die zit van buiten af dwars door de naaf heen die hoor je op moment vast te zetten maar ik zet hem gewoon vast vast is vast.
maar het wiel lager dat erin zit dat kan wel lelijke geluiden maaken.
maar als je de auto op krikt en je draait het wiel dan hoor je dat lager wel ja wat voor geluid maakt dat.
ik heb het zelf nog niet vaak gehoord maar de ene maakt meer herrie dan de ander dat wel.

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 13 nov 2009, 22:42

Ja dat kan ik volgen Wieb, maar algemeen, een wiel lager dat versleten is giert denk ik vooral.
En als echt de zaak van binnen vierkant is dan kraakt ie verschikkelijk.
Groet, henk
henklith

Vorige

Keer terug naar Techniek