door Pauli » 30 mei 2010, 10:24
Hallo Paul
De geleider waar je over spreekt ( ik noemde het flippertje ) bediend in jou geval hoogstwaarschijnlijk de schakelmomenten van de versnellingsbak.
Ik moet even voorzichtig zijn want bij jou ziet het er weer heel anders uit dan bij mij het geval was, ik had een Californische 300D en daar zat een andere umit op het kleppendeksel met wel 3 van dez vacuum schakelaars want dat zijn het uiteindelijk.
Deze flippertjes hebben normaal een bepaalde dikte en ze worden bedient door de getrapte schijf, ze zijn van nylon en natuurlijk aan slijtage onderhevig, waarschijnlijk bij jou zo dun geworden dat hij gebroken is en daar zal jou getrapte schijf achter zijn blijven hangen.
De Mercedes dealer, in mijn geval in Nieuwegein had deze flippertjes los liggen en die koste echt bijna niets, dus dan kun je hem zelf vervangen, is te doen, andere mogelijkheid is dat je de schakelaar in zijn geheel vervangt, deze hebben ze ook misschien wel liggen en anders kunnen ze die bestellen, deze waren volgens mij iets van 25 euro.
Dat je motor niet uit gaat met de sleutelstop geeft aan dat je een vacuum lek hebt in het zelfde circuit waar deze op aangesloten staat, voor dat je verder gaat zoeken test eerst de vacuum schakelaar op het kleppendeksel want misschien lekt deze nu wel, en dan is vervangen daarvan de oplossing al....de reden dat ik dit zeg is dat de 2 problemen samen ontstaan zijn op het zelfde moment, tenminste zo lees ik het.
De zwarte leiding die naar binnen gaat en niet aangesloten is is een zogenaamde ventileer leiding, deze hoort binnen onder het dashboard uit te komen en dit is dus correct.
Ik heb helaas mijn W123 300D verkocht en alle documentatie mee gegeven aan de nieuwe eigenaar dus ben de technische data en schema's nu kwijt....sorry.
Op mijn topic stonden antwoorden van Govert...maar die zijn helaas allemaal verweiderd, ik heb geen idee waarom, maar die had schema's e.d. er op gezet die best nuttig waren, helaas is deze info nu weg, ik heb wel opheldering gevraagd maar verder nog niets van gehoord.
Omdat jij een ander type weer hebt als ik had is het misschien een idee zelf een topic te starten en zo informatie te krijgen die klopt met wat jij onder de kap hebt.
Ik hoop dat je hier iets mee kan...
Vr gr Paul.
( met wat ik weet zal ik je helpen, ik heb ook veel aan dit forum gehad en weet hoe belangrijk het is elkaar bij te staan in het onderhouden en rijden van deze geweldige wagens )