[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Importeren uit Spanje/wat vinden jullie van deze? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:36

Importeren uit Spanje/wat vinden jullie van deze?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Importeren uit Spanje/wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor StevenS » 15 okt 2009, 21:32

Hoihoi,

In mijn zoektocht naar een T ben ik weer een potentiele kandidaat tegengekomen, dit keer in spanje:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bg142crrzdhj

Nou ben ik (oa via hier) inmiddels aardig op de hoogte van de gang van zaken hier in Nederland en bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Zwitserland. Maar Spanje? Hoe gaat het overschrijven/exporteren daar in zijn werk?

En verder: wie kent de spaanse markt? Wordt daar net zo gesjoemeld met km standen als in Italie? Rubbers vaak uitgedroogd?

En kent iemand een bedrijf dat keuring/export/import vanuit spanje kan verzorgen.

En natuurlijk: hoe komt de auto op jullie over? (zijn natuurlijk alleen maar foto's)...

Thanks voor alle reacties!<br><br>Post edited by: StevenS, at: 2009/10/15 21:50
StevenS

Re:Importeren uit Spanje/wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor drieske » 15 okt 2009, 22:02

Had 'm ook al zien staan. Goede eerste indruk maar dat zegt niets. Mooie samenstelling, goed compleet. Alles gaat of staat wel met het onderhoud en of die mooi binnenslaapt. Rubbers komen zo ie zo aan de beurt met de W123.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 16 okt 2009, 00:04

Hoi, ik woon al een paar jaar in (een uithoek van) Spanje. Kan niet echt zeggen dat ik de markt ken, ik vind wel dat er over het algemeen heel onzorgvuldig geadverteerd wordt. Het is lastig om op afstand echt details te krijgen. Documentatie is vaak geheel afwezig, niet zoals in CH of DE, onderhoud wordt vaak gedaan bij het mannetje op de hoek (wat niet per se slecht is, want daar zitten veel ervaren vakmensen bij, maar dat gaat vaak zwart en dus niks aantoonbaar met facturen).
Gesjoemeld met km-standen... tja, dat is giswerk. Kan. Kan ook niet, zul je denk ik zelf aan de auto moeten aflezen (slijtplekken bekleding, nokkenas...).
Keuring/export/import heb ik geen kennis van, maar ik wil best eens informeren via de Spaanse W123 club als er echt interesse is.
Auto ziet er op de foto´s prachtig uit. De ster is afneembaar dus die zal er vast bij zitten. Voor de rest wel indrukwekkende optielijst (ABS zie je niet veel) en zou mij verbazen als het een origineel Spaanse auto is, want in die jaren was men daar in Spanje zeker niet zo op gefocussed.

Good luck, als ik nog wat kan helpen hoor ik het graag.
MBvO

Berichtdoor JantjeV8 » 16 okt 2009, 07:12

Abs hoeft er niet op te zitten, heel vaak wordt het remmenslijtagelampje voor ABS aangezien. Onder de motorkap kijken of je de ABS-unit ziet zitten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 16 okt 2009, 07:15

Op een aanhanger richting huis sjouwen, hoef je alleen maar kenteken deel 1 en 2 in een afgemelde vorm te hebben. BvO kan je waarschijnlijk wel uitleggen hoe een Spaans kenteken er uit ziet, zodat je kan controleren of je compleet bent.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 16 okt 2009, 09:40

Mooi. Ik zou er maar eens achteraan gaan
Trouwkoets

Berichtdoor StevenS » 16 okt 2009, 10:31

@MBvO

Zou je eens kunnen informeren bij de spaanse W123 club? Ik ben erg benieuwd! Daarnaast ga ik de beste man/vrouw gewoon eens even bellen. In Spanje spreken ze excellent engels, toch?;-)

dank,

Steven
StevenS

Berichtdoor MBvO » 16 okt 2009, 14:13

Hoi Steven,
Stuur me even een PM met je vragen, dan kan ik wat gerichter contact opnemen. Ik ben wel vanaf morgen een week op vakantie, dus ik weet niet wanneer ik mijn e-mail weer ga zien.

Gister had ik niet op het kenteken gelet, toen ik zei dat het mogelijk geen origineel spaanse auto zou zijn (vanwege de ABS... als die er inderdaad al op zit), maar het kenteken doet dat wel vermoeden.
Spaanse nummerborden hebben, net als de Nederlandse, door de jaren heen nogal wat verschillende vormen gehad.
Deze heeft "2 letters-4 cijfers-1 letter". De TO staat voor de stad/provincie (Toledo, bij Madrid) en de laatste letter verwijst naar een periode/ jaartal.
Dat wordt allemaal, met onderscheid naar periode, uitgelegd op deze pagina: http://www.autoretro.net/Matriculas/Matriculas.html

Volgens is dit Toledo-nummerbord van ongeveer eind 1995.
Dit is echter geen gouden regel, want veel auto's hadden speciale 'turista'-nummerborden (die alleen voor bepaalde perioden in het jaar golden, bijv. als mensen voor de zomer overkwamen naar Spanje - dat was ook zo bij de mijne) en daardoor kan hij ook pas midden 90er jaren op normaal kenteken zijn gekomen. De echte historie kun je alleen aflezen aan de documentatie. Hier zou je in ieder geval al eens naar kunnen vragen (indien mogelijk in het engels...)

Auto's uit midden Spanje hebben vaak last van zonneschade* als ze niet binnen zijn geparkeerd. * = verkleurde/ gebarsten lak, verdroogde rubbers, scheuren in het dasboard, verkleurde bekleding...
Lijkt bij deze niet het geval te zijn. Er wordt relatief veel binnen geparkeerd, mensen buitenaf hebben vaak een garage en in de stad hebben appartementengebouwen (meest gebruikelijke woonvorm) vaak een gezamelijke parkeergarage.
Daar staat natuurlijk wel weinig water en zout tegenover, dus roest valt vaak mee. Ook zijn origineel Spaanse auto's vanwege weinig pekel vaak aan de onderkant (stuurinrichting etc.) in relatief goede staat.

Hij is al wel overgespoten ("recien pintado") maar dat hoeft niet per se vanwege roest te zijn, ik zou in Spanje eerder gokken op zonne- en parkeerschade.

Succes verder, ik ontvang graag wat specifiekere vragen om door te kunnen mailen...<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/10/16 15:49
MBvO

Berichtdoor Pilongsje » 16 okt 2009, 20:07

Zeer mooi examplaar hoor steven!

Voordeel aan een wagen kopen in Spanje is dat er minder kans op roest is.

Wel jammer dat er geen afbeeldingen van de motor bijzitten.

Het interieur is wel gelik

Echt prachtig, zo'n exemplaar zou ook niet mis staan in mijn garage

Good luck

en hou ons op de hoogte!
Pilongsje

Berichtdoor StevenS » 17 okt 2009, 14:01

Contact is inmiddels gelegd! Wel per mail, want engels praten gaat niet echt lekker. Auto is van een verzamelaar (hij heeft 8 Benzen, oa W110/1965) en verkoopt deze vanwege aanschaf 300TDT ("Now if I sell this 280TE is because I found a 300TDT W123 and I can not have both, I do not fit in my garage."). Auto wordt iig niet dagelijks gebruikt en staat in garage met doek. Het lijkt dus iig een liefhebber.

Er is niet aan gelast en auto is verder roestvrij. Airco werkt, alleen het volgende baart me voor nu nog wat zorgen:

"-This past weekend I made with the car over 2000 kms. since I attended a national meeting of W123 on the other side of Spain (Carballino-Villarreal Villarreal, total 2024 kms) and the car has gone well except that I have seen something that has consumed antifreeze liquid, not the reason , but I guess that should not be anything important."

Ik begrijp niet wat Luis hier zegt. Moet ik nog maar even nagaan.

Volgende stap lijkt nu laten keuren. Heeft Luis geen problemen mee, maar ik moet natuurlijk bepalen waar. Ik denk door de Spaans ANWB (moet wel een beetje objectief zijn). Iemand daar ervaring mee/kennis over? MBvO is het al aan het navragen bij de Spaanse club, maar het kan zijn dat ik snel moet handelen.

Thanks en ik hou jullie op de hoogte.
StevenS

Berichtdoor Toyman » 17 okt 2009, 17:51

als het goed is dat een beetje de vertaling

afgelopen weekend maakte ik met de auto meer dan 2000 km. sinds ik deelgenomen aan een nationale bijeenkomst van W123 aan de andere kant van Spanje (Carballino-Villarreal Villarreal, totaal 2024 km) en de auto is goed gegaan, behalve dat ik heb iets gezien dat verbruikt antivries vloeistof, niet de reden, maar ik denk dat moet niet iets belangrijk. "
Toyman

Berichtdoor bovee » 04 nov 2009, 22:57

Steven, hoe is dit afgelopen? Ben benieuwd!
bovee

Berichtdoor StevenS » 16 nov 2009, 15:17

Beste Allen,

I moest er even van bekomen, vandaard de late post, maar de deal is afgeketst. Stond op het punt om een ticket te kopen, datum was afgestemd en kreeg toen het bericht dattie hem verkocht heeft aan een ander. Helaas heeft het dus toch te lang geduurd. Spijtig, maar ik ben een ervaring rijker. Ik zal nog even de info die ik heb verzameld de laatste tijd samenballen en hier neerzetten.

Dank aan allen die een (PB) reactie gaven, vooral MBvO! Dankdankdank.

Ik ga weer verder speuren.

gr
Steven
StevenS

Berichtdoor Trouwkoets » 16 nov 2009, 16:12

Jammer Steven. het leek een mooie koets.
Trouwkoets

Berichtdoor MBvO » 16 nov 2009, 18:50

Hoi Steven, sorry man, jammer om te horen. Graag gedaan voor wat het was, ik heb (vind ik zelf) niet echt veel kunnen helpen vanwege een samenvallende vakantie en een (binnenlandse) afstand van 1000 km. :-(
Ik moet je eerlijk zeggen dat een auto kopen in Spanje, en nou woon ik er toch al bijna 5 jaar, echt een ons-kent-ons wereldje is en daardoor voor buitenstaanders een nogal onbetrouwbaar gedoe.
Hoe dan ook rijden er veel mooie auto's rond, al zijn die sterk geografisch verspreid. Als echt eens iemand een zoektocht wil opzetten, richt je dan op gebieden waar veel emigranten vandaan kwamen, die hebben veelal in zuid amerika geld verdiend en kwamen in de jaren 70-80 terug om hier te rentenieren. Dat drukt zich uit in het autobezit en daarom rijden er in regio's als westelijk Asturias (Llanes), Galicia (regio Ourense) en Extremadura wel veel (voor ons) mooie auto's rond (daar trokken de mensen vroeger weg omdat er geen werk was), en bijv. in Madrid, waar traditioneel meer werk was, veel minder.
MBvO

Berichtdoor Vinnievw » 16 nov 2009, 19:51

MBvO, hoe zit het met de W124's aldaar? Zijn er nog mooie modellen uit 85 en 86 te koop?
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee

Berichtdoor MBvO » 16 nov 2009, 20:40

Daar ben ik niet van op de hoogte, W124s interesseren mij eerlijk gezegd veel minder dan de W123. Hoe dan ook zie je er natuurlijk wel eens een voorbij komen, maar ik zie bijna nooit echt mooie. Een mooi behouden carrosserie is in een Spaanse stad sowieso vrijwel onmogelijk (mijn auto komt dan ook uit een dorp, gelukkig) want mensen hier parkeren/openen deuren als idioten.
MBvO

Berichtdoor Markparket » 17 nov 2009, 03:28

Steven,

Jammer dat het afgeketst is op het laatste moment.
Maar: de aanhouder wint!

Ikzelf heb wel een 50 of 60 auto's bekeken in DLD en CH, ben zelfs eens een weekend voor niks naar CH geweest (de beste handelaar vond het weer zo mooi dat ie de bergen in ging)
Gelukkig was er nog een jeugdvriend in CH, dus was weekend niet verloren;-)

Uithuilen en gewoon doorgaan!

Ooit komt DE auto voor je op je pad!

Succes!
Markparket

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto