[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koppelings cylinder lek : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 22:25

koppelings cylinder lek

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppelings cylinder lek

Berichtdoor rudiman » 11 nov 2009, 18:15

Vandaag stond ik voor het stoplicht, werkte plots mijn koppeling niet meer. Met alle macht geprobeerd de auto in zijn versnelling te zetten maar uiteindelijk schoten de schakelstangen los zodat de pook niets meer deed. Hoop niet dat er wat gebroken!
Enfin ANWB erbij en die dacht dat de koppelingcylinder lek was (alle remvloeistof was ook weg )
Heb de auto naar een Mercedes garage laten slepen en die kijken morgen wat er aan de hand is.
Ienmand enig idee wat zo'n reparatie zou kunnen kosten en of dat makkelijk zelf te doen is op de brug?<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/11/11 17:18
rudiman
 


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor Govert » 11 nov 2009, 18:36

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:33
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor rudiman » 11 nov 2009, 20:34

Govert bedankt voor de info en de tip (had ik die maar eerder geweten). dacht zelf ook iets van 250-300 euro. Hoop dus dat het daarvoor gaat lukken anders zal ik zelf aan de bak moeten want als verse werkeloze is 300 euro best veel geld.
rudiman
 


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor henklith » 12 nov 2009, 00:34

Hoi Rudiman, kan je niet eerst een prijsopgave vragen, of iets van een reparatieadvies?
Ik val niet graag in de klauwen (of moet ik zeggen handen) van de officiele MB dealer.
Groet, Henk
henklith
 


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 13 nov 2009, 00:22

Dat ga je natuurlijk zelf doen. Er zitten namelijk twee cilinders in het systeem, eentje onder de auto, dan heb je een krik nodig en de hele rimram, en eentje in de auto, achter je koppelingspedaal. De laatste gaat in de meeste gevallen het eerste kapot, en is zelfs bij tien graden vorst te vervangen op de oprit zonder krik maar met basic gereedschap als schroevendraaiers en steeksleutels. Je ligt wel in wat vreemde posities in de wagen, maar het kost je in feite geen cent meer

Ik hoor reactie 1 al van verre : “ja maar dan gaat cilinder 2 ook snel” ja dat kan, maar dat hoeft niet, zelf rijd ik alweer 3 jaren rond met 1 nieuwe en 1 oude cilinder. Onze beste man is pas werkloos zoals hij schreef en dan moet je op de kleintjes letten! Bovendien kun je weer eventjes vooruit.

Ik ga het gewoon zeggen zonder enig blad voor de mond : De meeste dealers zijn oplichters. Waarom? Ik citeer een rekening van de Audi A6, door alle computerzooi kun je niets meer zelf doen, dus je moet naar de garage die doodleuk buiten het uurloon 8 euro rekent voor het eraf en er weeraan schroeven van een wiel, 4 euro voor de auto op de brug, 4 euro voor de auto van de brug en ga zo door…

Op die manier kost het vervangen van 4 banden al een meerprijs van een gezellig dinertje voor twee in een eenvoudig restaurantje.

Als je de cilinder achter het pedaal vervangen hebt moet je pompen pompen en pompen met het pedaal totdat je de normale druk terug hebt. Even (laten) ontluchten van het complete systeem inkluis remmen naderhand kost denk ik de wereld niet als je zit zelf niet kunt.
AdriaanVogelzang
 


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor Roger » 13 nov 2009, 08:20

Ik heb een hele tijd geleden bij mijn vorige W123 200D uit '79 ook beide schuifjes vervangen.
Dus die achter je koppelingspedaal en die op de versnellingsbak. Was met een garagekrik en goed gereedschap in ongeveer 1 1/2 uur geheel klaar incl. ontluchten, vullen en opruimen.
Roger
 


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor rudiman » 13 nov 2009, 18:18

Momenteel staat de auto nog steeds bij de garage. De nemer is stuk en ook de koppelingsleiding. Onderdelen kosten 100 euro. opzetten is 1,5 uur werk volgens garage. Valt dus mee. Zelf doen is zeker te doen zij het dat de auto nu in schagen staat en niet meer rijd :-(
Door mijn getrek en geduw is een pal van de schakelpook afgebroken daar moet een vervanger voor gezocht worden. Lijkt me geen al te groot probleem. De garage is pas maandag weer bereikbaar (gelukkig geen MB dealer maar een eenmanszaak) omdat de man een weekendje weg ging. Hoop dus maandag te weten of de auto weerrijdbaar is voor niet al te veel kosten.
Anders moet ik iemand regelen die de auto naar mijn werkplaatje sleept.
rudiman
 


Re:koppelings cylinder lek

Berichtdoor rudiman » 20 nov 2009, 12:36

De auto is weer gemaakt. Cylinder(nemer) en leiding + schakelmechaniek zijn vervangen. kosten 342 euro. Op naar de volgende klus :-)
rudiman
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten