[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Roetmeting : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 nov 2024, 00:23

Roetmeting

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:12

From: MSN NicknameGrischa8 (Original Message) Sent: 23/08/2005 22:34
Hallo allemaal,
ik moet binnekort naar de RDW keuring voor de keuring .Mijn auto is 240D van 1980 dus moet die roetmeting ondergaan.Ik heb gehoord dat er een vloeistof is dat je in motor gooit en daardoor makkelijker door roetmeting komt.
Weten julle een raad waardoor mijn 123 makkelijker door de roetmeting heen kan gaan. Want zo een roetmeting voor zo een wagen is wel heel belastend vind ik.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:12

From: MSN Nicknamemajiksimon Sent: 24/08/2005 11:51
je hebt van valvoline fuel cleaner voor diesels, ook van vele andere merken heb je dit, men kent dit onder de naam: verstuiverreiniger

het reinigt de verstuivers en pomp.
vooral de eerste 50-100 km heb je dan meer roet dan normaal, vandaar dat je er ook eerst wat km's mee moet maken...ze adviseren het bij een volle tank toe te voegen en vervolgens de tank leeg te rijden. Ook maakt dit spul zooi los uit de leidingen en de brandstoftank, iets eerder je filters vervangen daarna is ook geen verkeerd idee.

Het zou niet goed zijn voor je lagers van je motor, alleen dit heb ik alleen van horen zeggen, waarschijnlijk valt het wel mee als de auto redelijk onderhouden is ( redelijk verse motorolie en filters)


succes...
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:13

From: MSN NicknameYenpox1 Sent: 24/08/2005 18:32
Hallo,
Ik ben vorige maand,met een smetteloze en als een naaimachientje lopende 240D
(eind 1979),voor import bij de RDW geweest:Goedgekeurd met de begeleidende
uitspraak van de vriendelijke,maar driedubbel controlerende keurmeester:'ik zal maar
geen roetmeting doen,het is een mooi exemplaar..het zou zonde zijn'!Daar was ik het
helemaal mee eens.
Succes!
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:13

From: MSN Nicknamemajiksimon Sent: 25/08/2005 01:18
Tsaj die roetmeting, ik dacht even dat ie voor oltimers ouder dan 25 jaar niet gold..maar bij de rdw hebben ze het over 1980.

Het is mijns inziens een vrij onzinnige meting, onbelast veel toeren,en ik heb hier al van aardig wat oude dieseltjes gehoort die eraan zijn gegaan...voornamelijk oude opel astra's ./ peug 205'jes

Het beste is nog wel de motor als ie warm is af en toe hoog in de toeren brengen om de zaak door te blazen.Veel voorzichtige rijders ( die zuinig zijn op hun auto) zitten daardoor vrij vaak met (te) hoge roetmetingen heb ik gemerkt
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:14

From: MSN Nicknamepitje46 Sent: 26/08/2005 15:39
En zover ik weet hoef je met een automaat ook geen roet meeting te doen, ik weet dus niet of je een automaat of een schakel hebt.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:14

From: MSN Nicknamemajiksimon Sent: 26/08/2005 22:21
da's heel raar, inderdaad heb ik dat ook ergens gelezen, maa rik kan het maar op 1 plek vinden, verder kun je het nergens vinden, op RDW.nl niet, en verder ook nergens

hier staat het: een automaat met minder dan 3,5 ton hoeft geen roetmeting, onbelaste acceleraties zijn slecht voor de automaatbak.
(Alsof die niet slecht zijn bij 4 , 5 en meer tonnen???)

http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?ID=1 ... utokeuring.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:15

From: MSN NicknameWonderbrammix Sent: 28/08/2005 20:04
Dat ik mijn 300TD bouwjaar 1978, eerste toelating 1980 in ging voeren zet ik ook een beetje in over de roetmeting. Na bij garage en meredes specialist Eric Breed Schagen geinformeerd te hebben was ik weer gerust gesteld.

De garage maakte het amper mee dat een auto niet door de roetmeting kwam, Eric Breed komt er ook altijd door. Als er in een auto "lui" gereden is, gaat hij ook slechter door de roetmeting. Een keer goed warm laten worden "schoonbranden" helpt. Anders helpt het reinigen en reviseren van de verstuivers. Ik zou me niet te druk maken over de roetmeting. Mercedessen kunnen dit heel goed aan.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:15

From: Gringosan Sent: 01/09/2005 08:51
Er zijn meerdere manier om je roet uitstoot te verminderen.
Dit geldt voor zowel nieuwe als oude auto's

Je kunt de brandstof pomp terugschroeven. Gevolg minder vermogen, minder snel optrekken maar wel zuiniger in verbruik en minder uitstoot. Handig voor een roetmeting en garage's doen dit ook om de auto door de meting te krijgen.

Je kunt middeltjes door de olie gooien (stop smoke) of dikkere olie dan normaal.
20W50 ipv 10w 40 bijvoorbeeld.

Wat ik zelf altijd doe ipv al die additiefjes door de diesel, gewoon je tank vol gooien met diesel. En na iets meer dan 10 liter diesel verreden te hebben vul je de tank af met benzine. ik heb een tank van 60 liter. Dus dat wordt dan 50 liter diesel en 10 liter benzine. Daarmee rijd je de motor schoner dan wat voor additiefje voor elkaar kan krijgen. De temperatuur van de motor wordt hoger door de benzine waardoor alles weer schoon gebrand wordt.

Nieuwe olie, lucht, brandstof filters doen trouwens ook wonderen en kleppen stellen.

En trek de auto zo nu en dan als deze goed warm is (let wel goed op temperatuur dus bij een W123 diesel pas na 50 km oid) goed door. Flink toeren maken in lage versnellingen. Dus de 1 , 2 en 3 max doortrekken. Dit blaast het geheel ook goed door.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:16

From: MSN Nicknameblurgen Sent: 16/09/2005 14:20
Een simpele en goedkope oplossing: Gooi er gewoon zonnebloemolie, dan kom je fluitend door de APK heen.
Daarna kan je dan weer op diesel gaan rijden (eventueel).

Jurgen
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:16

From: MSN NicknameLecramRettub Sent: 16/09/2005 15:34
"Wat ik zelf altijd doe ipv al die additiefjes door de diesel, gewoon je tank vol gooien met diesel. En na iets meer dan 10 liter diesel verreden te hebben vul je de tank af met benzine. ik heb een tank van 60 liter. Dus dat wordt dan 50 liter diesel en 10 liter benzine. Daarmee rijd je de motor schoner dan wat voor additiefje voor elkaar kan krijgen. De temperatuur van de motor wordt hoger door de benzine waardoor alles weer schoon gebrand wordt."

Is het niet slimmer om eerst 10 liter benzine te tanken en dan de rest volgooien met diesel? Heb je het zelfde effect en hoef je maar 1 keer naar het tankstation.
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:16

From: adem Sent: 29/09/2005 08:49
beste
wat je ook kan doen is je tank vol goien met VPower van Shell ik weet niet hoe de ervaringen van andere disel rijders zijn maar ik heb duidelijk gemerkt dat door
V power auto zuiniger rijd en sneller optrekt en roetuitstoot is veel veel minder, daar op is de V POWER bekent he minder bijna geen roet uitstoot. ik moet wel zeggen als je deze hebt getankt dan moet je wel een stuk hogen toeren maken dat de rotzooi uit de uitlaat komt
mvg
adem
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:17

From: MSN NicknameAadDHD Sent: 29/09/2005 09:12
Ik vind het allemaal een beetje raar verhaal worden. Naar mijn idee zijn de toegestane waarden best hoog. Als je auto volgens de meting te veel roet uitstoot is er gewoon iets mis met het ding en pompt ie dus teveel gif in de lucht. Meestal is er dan iets mis met de verstuivers die je dan moet laten reviseren of vervangen. Roet is niks anders dan onverbrande diesel dus scheelt dat bovendien aardig in brandstofverbruik. Vergeet al die toevoegsels want die helpen niks. Zorg toch gewoon dat je autootje in orde is.

Tot Benz,

AadDHD
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:17

From: MSN Nicknamemajiksimon Sent: 29/09/2005 10:30
Die additieven zijn soms gewoon broodnodig om de zaak schoon te krijgen. Dat hoort bij "zorgen dat je autootje in orde is"

Dan heb je weer een goede schone motor, die prima loopt. Verstuiverreiniger is een prima iets, en het zorgt er juist voor dat je motor goed en schoon loopt.

Elke diesel heeft last van roetopbouw in de kop, op de verstuivers etc. Dat weghalen, met additieven, toevoegen van benzine of "the italian tune up" ( bij warme motor voluit gassen liefst berop om de zaak schoon te blazen) zijn prima methodes. De toegestane waardes zijn absoluut niet hoog met 2 % voor ongeblazen diesels. Ook gaat het om de waardes roet die de motor onbelast bij iets van 5000 rpm uitstoot, mijns inziens is dat al een belachelijke test, maar goed.

Die toevoegsels werken 9 van de 10 keer perfect bij luie rijders bij wie de motor enigszins verrroet is door het langzame (zuinige en dus niet vervuilend) rijden, ik vind het wel wat waard.... Prima toch.

Een ontzettend vervuilende blauw walmende diesel krijg je echt niet door de roet keuring met wat verstuiverreiniger hoor, daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over mensen die minimaal te hoog scoren bij de roetmeting en daardoor de apk niet halen. Vaak door sparend, zuinig rijden is er roetopbouw, maar omdat er bij de keuring opeens 5000 rpm doorheen gejast wordt, blaast de zaak ineens wel schoon en heb je dus een te hoge meting...

Oude benzine auto's zonder katalysator is trouwens vele malen vervuilender dan een oude diesel met wat roetuitstoot.Dat scheelt echt een factor 15 a 20 in uitstoot van schadelijke gassen. Maar goed daar hoor je nooit iemand over...
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:17

From: MSN NicknameGoofy-35 Sent: 29/09/2005 10:51
Wat ik me afvraag is (ik heb momenteel geen diesel) waarom APK bij verschillende garages
afwijkend wordt gedaan voor dieselmotoren van klassiekers.
Ik heb namelijk berichten gehoord zoals: afgekeurd op teveel roetuitstoot en:
roetmeting doe ik niet bij een oldtimer, want dat hoeft niet volgens het RDW.
Wat is de juiste manier, of weet men het bij de RDW zelf ook niet?
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Ton » 25 nov 2005, 15:18

From: MSN NicknameGovert70227 Sent: 29/09/2005 12:13
Als je auto van voor 1 januari 1980 is, hoeft hij niet door de roetmeting, dus wel een APK, maar geen roetmeting. Begin 2006 is het zo dat auto's van 30 jaar en ouder hoeven maar eens in de twee jaar een APK moeten en auto's van voor 1960 helemaal niet meer gekeurd hoeven te worden.

Overigens las ik dit op de site van de RDW:

"In de tweede helft van dit jaar [2005] komt een vereenvoudiging van de roetmeting van diesels, zonder schade voor het milieu. Door een andere programmering van de roetmeters wordt de uitspraak “goed� of “fout� eerder bereikt en wordt tijd en dus ook kosten bespaard. Ook is de nieuwe meting in principe minder belastend voor de motoren."

http://www.rdw.nl/nl/overrdw/algemeen/m ... itters.htm
Avatar gebruiker
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 245
Geregistreerd: 21 nov 2005, 21:28


Re:Roetmeting

Berichtdoor Govert » 13 dec 2005, 00:00

Op 5 december heb ik de APK gehad + roetmeting. Daarvoor had ik in mei een flesje reiniger in de tank gegooid. In augustus heeft de auto een hele grote beurt gehad (de 45.000 km beurt), met vervanging van alle filters en in het najaar heb ik hem nog wel eens schoongeblazen door flink door te trekken in de versnellingen (bij warme motor). Resultaat: k = 0,78 gemiddeld, terwijl 2,5 mag (bij niet-turbo motoren). Voor de roetmeting wordt de auto drie keer op zo'n 5200/5300 toeren gebracht. Bij mij zat er een soort kassabonnetje bij de APK waarop deze waarden stonden vermeld.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten