door Ton » 25 nov 2005, 15:17
From: MSN Nicknamemajiksimon Sent: 29/09/2005 10:30
Die additieven zijn soms gewoon broodnodig om de zaak schoon te krijgen. Dat hoort bij "zorgen dat je autootje in orde is"
Dan heb je weer een goede schone motor, die prima loopt. Verstuiverreiniger is een prima iets, en het zorgt er juist voor dat je motor goed en schoon loopt.
Elke diesel heeft last van roetopbouw in de kop, op de verstuivers etc. Dat weghalen, met additieven, toevoegen van benzine of "the italian tune up" ( bij warme motor voluit gassen liefst berop om de zaak schoon te blazen) zijn prima methodes. De toegestane waardes zijn absoluut niet hoog met 2 % voor ongeblazen diesels. Ook gaat het om de waardes roet die de motor onbelast bij iets van 5000 rpm uitstoot, mijns inziens is dat al een belachelijke test, maar goed.
Die toevoegsels werken 9 van de 10 keer perfect bij luie rijders bij wie de motor enigszins verrroet is door het langzame (zuinige en dus niet vervuilend) rijden, ik vind het wel wat waard.... Prima toch.
Een ontzettend vervuilende blauw walmende diesel krijg je echt niet door de roet keuring met wat verstuiverreiniger hoor, daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over mensen die minimaal te hoog scoren bij de roetmeting en daardoor de apk niet halen. Vaak door sparend, zuinig rijden is er roetopbouw, maar omdat er bij de keuring opeens 5000 rpm doorheen gejast wordt, blaast de zaak ineens wel schoon en heb je dus een te hoge meting...
Oude benzine auto's zonder katalysator is trouwens vele malen vervuilender dan een oude diesel met wat roetuitstoot.Dat scheelt echt een factor 15 a 20 in uitstoot van schadelijke gassen. Maar goed daar hoor je nooit iemand over...