[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Radiateur uitbouwen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:43

Radiateur uitbouwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Radiateur uitbouwen

Berichtdoor MBvO » 17 nov 2009, 17:11

Goeiemoggel! (en dat om 4u 's middags)

Moet ik, als ik mijn radiateur wil uitbouwen, per se ook het koelwater uit het blok aftappen?

Uitgaande van diverse topics op dit forum zou ik zeggen van niet, maar Olving schrijft voor van wel, en die zegt dat je zelfs ook de oliekoeler zou moeten aftappen (maar die mag wat mij betreft gewoon blijven zitten).

Mijn koelsysteem is al gespoeld met schoon water en bevat nu goede, verse koelvloeistof, maar koelt niet genoeg op hellingen.
Ik wil in eerste instantie niet zo'n schoonmaakmiddel in het hele systeem gooien omdat ik niet het hele systeem tig keer wil hoeven doorspoelen om het er weer uit te krijgen. Ik wil gewoon mijn radiateur uitbouwen om die zelf eerst ondersteboven door te spoelen en dan te testen, en als dat niet werkt om hem door een radiateurbedrijfje intern te laten openen & reinigen (kost hier 50 euro dus goedkoper dan een nieuwe en mijn huidige radiateur ziet er aan de buitenkant nog goed uit).

- edit: en als dat niet werkt, zal het dus wel een matig koelkanaaltje zijn en knikker ik er wel citroenzuur van MB in... hope not.

Bvd
Bart<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/17 16:13
MBvO

Re:Radiateur uitbouwen

Berichtdoor Govert » 17 nov 2009, 18:12

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 15:34
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 17 nov 2009, 19:09

Ha Govert, bedankt. Ik heb een handbak dus geen oliekoeler voor de automaat. Wel een voor de motorolie, zwart van kleur (geverfd, niet van de olie...), van voor gezien inderdaad rechts van de koelwater-radiateur. Voor zover ik het kan zien is dat toch een geheel gescheiden radiateur die boven en onder met een klemmetje aan de metaalkleurige koelwater-radiateur zit. Als ik die losmaak, kan dan de metaalkleurige koelwaterradiateur er al uit, of moet ik dus echt de olie ook aftappen/afdoppen?
Ik begrijp niet zo goed hoe die olie- en waterradiateur aan elkaar gekoppeld zijn, ik dacht dat dat losse systemen waren die gewoon naast elkaar stonden?

edit: ik vind de temperatuur toch wat aan de hoge kant. Alleen bij dalen (geen belasting) staat hij op 82-83 graden, bij normaal snelwegverkeer en stationair staat de temperatuur een graad of 5 hoger, en als er gestegen moet worden dan gaat hij hard richting dat 'streepje zonder nummer' (wat volgens mijn logica 100 moet zijn want elk streepje is 20 graden, maar volgens mijn monteur is dat 90?).<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/17 18:12
MBvO

Berichtdoor Govert » 17 nov 2009, 20:38

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 15:37
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 18 nov 2009, 10:49

Ik zal binnenkort de stoute (hand)schoenen aantrekken voor een sleutelnoob als ik (zonder hulp), ik zal het hier laten weten of de oliekoeler (bij mij) kan blijven zitten.
Mijn thermostaat incl. pakking is een paar maanden geleden vervangen samen met de koelvloeistof, na het schoonspoelen van het systeem mbv zo'n 'dialyse'machine bij de garage. Wil niet per se zeggen dat deze nieuwe goed is natuurlijk, maar hij reageert wel goed (komt goed op temperatuur en daalt niet onder de 82 wanneer warm) dus ik denk dat deze toch OK is.

Overigens, ik heb een paar maanden geleden ook eens het koelsysteem van mijn andere auto doorgespoeld, en dan vooral het deel waar ik makkelijk bijkon (expansievaatje, overloopslangetjes en radiateur) en daar kwam een soort roestbruin zand/modder uit, ook echt niet best. Als je (verwarmings)radiateur daarmee volzit... oef.
Ik heb liters en liters schoon water in het expansievaatje gegooid en het liep met dezelfde vaart weer roestbruin onderuit de radiateur.
Na een liter of 100 (10 emmers) was het redelijk en heb ik er maar weer goede koelvloeistof ingegooid.
MBvO

Berichtdoor Semrick » 18 nov 2009, 11:21

Hoi Bart.

Ik heb ook een 300D handbak met een dergelijke oliekoeler als die van jou.
Die kan gewoon blijven zitten. Even loskoppelen van de gewone radiateur (zit boven en onder met een soort klem vast aan de grote radiateur) en dan kan hij gewoon op zijn plek blijven. Stelt echt niks voor. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor JantjeV8 » 18 nov 2009, 14:01

Inderdaad, stelt niets voor:

Onderste waterslang losmaken bioven een lekbak.
Daarna bovenste slang los, dan loopt ineens je radiateur leeg. Ondertussen kun je de kunststof trechterkap rondom de koelvin losmaken, zit gewoon met klemmetjes die je even los moet peuteren.
Je hebt geen automaat, dus er is geen sprake van olieslangetjes die evt. los zouden moeten.
Als die trechter los is, dan nog een paar klemmetjes omhoog wippen waarmee de radiateur vast staat en dan til je de radiateur zo naar boven toe er uit.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor MBvO » 18 nov 2009, 14:44

OK, bedankt! Dat moet ik zelfs kunnen. Wel interessant dat er dus blijkbaar ook weer verschillende oliekoeler/-combinaties zijn gezien Govert's antwoorden.
Dan maar eens zien wat ik daar zelf thuis mee kan... in de badkuip, haha! Heb nl. geen werkplek en woon in een flat, dus. Laatst ook al een avond in de diesellucht gezeten tijdens het schoonmaken van mijn tankvlotter, vond mijn vriendin niet leuk ;-) De dames hebben wat uit te staan met ons hobbyisten, haha.
MBvO

Berichtdoor JantjeV8 » 18 nov 2009, 19:16

andersom niet dan???
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MBvO » 18 nov 2009, 22:55

Haha, ja, af en toe heb je wat tijd voor jezelf nodig he, dus dan ga je maar weer wat aan je auto zoeken ;-)
MBvO

Berichtdoor Markparket » 19 nov 2009, 02:22

Markparket

Berichtdoor JantjeV8 » 19 nov 2009, 08:21

Ja jongens, vrouwen maken meer kapot dan drank goed kan maken...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Hans230CE » 19 nov 2009, 14:10

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MBvO » 20 nov 2009, 11:04

Dat viel inderdaad mee, de radiateur is er uit! Oliekoeler blijft zitten bij deze 300D, zit inderdaad slechts met twee klemmetjes vast. Aan bovenzijde eraf gehaald en aan de onderzijde hoefde alleen het boutje een beetje los om de (water)radiateur er uit te tillen. Het aftap-dopje deed nog even moeilijk maar bleek ook makkelijk te verwijderen uiteindelijk.
Werkwijze:
1) Verwarmingsknoppen op warm
2) Radiateur aftappen via aftapdopje (of onderste slang if you like)
(Waterstroom tijdens het aftappen kun je regelen met het meer/ minder openen van de radiateurdop)
4) Bak onder de onderste radiateurslang (lekt nog wat na), slangklem losdraaien en onderste slang loswrikken, beetje laten uitlekken
5) Bovenste radiateurslang: slangklem losdraaien, slang loswrikken (pas op met oud plastic van radiateuraansluiting, kan afbreken)
6) Boutje bovenkant oliekoeler losdraaien met dopje 10 (moertje zit vast aan klemmetje)
7) Idem aan onderzijde, hoeft alleen los, niet eraf
8) Aftapdopje onderuit radiateur verwijderen, anders krijg je hem niet door de rubberen manchet die door de keienvanger steekt
9) Klemmetjes los van plastic windscherm om ventilator, iets omhoog tillen zodat onderzijde van radiateur los komt en dan zo ver mogelijk naar achter hangen op de ventilator
10) Klemmetjes los waarmee radiateur aan chassis vast zit (let op: kan je aan de voorzijde met je hand bij om beetje open te trekken, anders sloop je de klemmetjes)
11) Radiateur naar boven er uit tillen
12) Onderste waterslang iets omhoog buigen zodat hij niet blijft lekken, en afdekken, en ook bovenste slang afdekken zodat er geen zooi in komt.
13) Iets op je stuur hangen dat jij of een andere gebruiker niet toch per ongeluk de auto start voor de boel weer is teruggebouwd ;-)

Gelukkig ook slechts een klein roestplekje gevonden onder de radiateur, de rest is (voor zover zichtbaar) allemaal puntgaaf.
Ik hem al een keer of 5 met verschillende waterdrukken afgespoeld aan de buitenkant(langs en door) en er blijft maar zwarte zooi afkomen! En dat zelfs ondanks dat ik de nog ingebouwde radiateur een tijd geleden ook al had gewassen (voor zover dat ging). Ik denk dat die 36-jaar-gebakken-ongedierte-koek de koelcapaciteit ook best kan benadelen.
Vanavond maar eens in de weer met een Wynn's middeltje voor de binnenzijde (omgekeerd doorspoelen gaf wel wat rommel, maar zit toch veel vaste aanslag in) en dan een nachtje de buitenzijde weken om het laatste ongedierte eraf te krijgen.
Volgend probleem: gister ook meteen m'n douchekraan gesloopt tijdens het afspoelen (flatje he) dus daar kan ik ook mee aan het klussen... :-/
MBvO

Berichtdoor Markparket » 21 nov 2009, 04:13

Bart,

Pracht verhaal!
Zo zie ja maar weer dat zelfs de niet-klussert een klussert kan zijn;-)
Ben benieuwd naar het vervolg.
En uiteraard willen we nog foto's zien dat je met de radiateur in het ligbad stoeit en douche kraan stuk is;-)
Markparket

Berichtdoor MBvO » 21 nov 2009, 23:27

Haha, nou, hier is het verhaal dan:
Toen ik heel enthousiast met de doucheslang de radiateur aan het schoonspuiten was, knapte het aansluitstukje waar de doucheslang aan de kraan zit. Shit, ik zag al een nieuwe kraan aankomen, maar na wat onderzoek en een grote steeksleutel bleek e.e.a. toch gedemonteerd kunnen worden. Het toch al lekkende plastic onderdeel vervangen door een messing tussenstukje met wat teflontape, en ik kon weer verder... na tig keer afspoelen en weken met allesreiniger vond ik ´m op een gegeven moment schoon genoeg aan de buitenkant. Eigenlijk heb ik natuurlijk lekker met een fles champagne en de radiateur in de jacuzzi gezeten, maar die foto´s zijn niet voor dit forum, haha!
Daarna alle openingen dichtgemaakt, een half blikje radiateurreiniger erin met heet water, en toen een beetje gesambaballensamba´d met de radiateur om de rommel los te krijgen en tussendoor nog een keer verhit met heet water om de temperatuur op peil te houden. Daarna van alle hoeken doorgespoeld met schoon water en nog een beetje geschud totdat er echt alleen schoon water uit kwam.
Vanmiddag teruggebouwd, thermostaat ook nog even nagekeken, en weer volgegooid met koelvloeistof. Helaas vanwege andere verplichtingen niet meer kunnen proefdraaien/ ontluchten, maar dat komt morgen.
Bedankt voor de support, ik leer het nog wel eens!!
MBvO

Berichtdoor Markparket » 22 nov 2009, 02:33

Hahaha!

Ik ben nogal visueel ingesteld en draai dit filmpje dus voor me af;-)
Bart met bubbels en zijn geliefde radiateur in het bad, kaarsjes erbij, Chopin op de achtergrond......

Ik begrijp dat je die foto's voor het familie archief houdt!;-)

En TOP dat je de klus gewoon doet!
Het lijkt vaak moeilijker dan het is, maar op afstand helpen we je er wel doorheen hoor.

Elkaar met raad en daad terzijde staan......ons club motto.
Markparket

Berichtdoor MBvO » 09 feb 2010, 15:12

Nog eens even een update-je op dit topic. Inmiddels alweer een paar honderd kilometer gedraaid, temperatuur blijft nu een paar graden lager (afgaande op het dashboard zou ik zeggen een graad of 4), maar helemaal tevreden ben ik nog niet. Hij komt niet meer aan de 100, dus het heeft wel iets geholpen, maar voorbij de 90 wel regelmatig en daar ben ik toch nog niet helemaal tevreden mee. De radiateur gaat er toch nog een keer uit om hem inwendig te laten schoonborstelen, maar daar heb ik niet zo'n haast mee.
MBvO

Berichtdoor MBvO » 16 apr 2010, 11:04

Met het warme seizoen voor de boeg en vrees voor mijn koppakking, toch maar weer de radiateur uitgebouwd en mij georienteerd op de prijzen voor een nieuwe (uiteenlopend van 170 euro incl. verzenden van eBay Duitsland tot aan 300 euro bij een lokale onderdelenhandel) en toch maar besloten mijn originele radiateur te laten reviseren.
Via mijn garage doorgestuurd naar ' bij mij in de buurt, waar eigenaar en enige medewerker Roman ambachtelijk met soldeerbout, omgebogen schroevendraaier en tangetje de felsrand tandje voor tandje openpeutert, alle koelkanaaltjes schoonborstelt, de boven en onder kant terugbouwt met een fris rubber, de buitenkant reinigt met een zuuroplossing, indien gewenst de radiateur nog even van een zwart laklaagje voorziet en de radiateur met luchtdruk in een dompelbad test op lekken na de operatie ... en dat alles voor 40 euro.
Dat gaat zonder BTW dus zonder factuur, maar als ik problemen had mocht ik uiteraard terugkomen (en daar kan je dan over 't algemeen ook wel op vertrouwen), toen ik mijn radiateur (met enige vrees) achterliet vroeg hij verder ook niet om mijn naam of zo... allemaal niks nodig want toen ik 'm 3 dagen later kwam halen wist hij precies waarvoor ik kwam. Toch grappig.

Volgens hem moet je de radiateur, gezien de smalle koelkanaaltjes, beschouwen als een zeef in je koelsysteem. Ga je dus spoelen etc., haal dan altijd je radiateur uit het circuit want alles wat losspoelt in het systeem blijft bijna altijd in de radiateur hangen, met alle gevolgen van dien.

Vervangen zal vast beter zijn, maar is nou eenmaal een stuk duurder en dit was ook wel eens leuk om te proberen.

Vanavond of morgen terugbouwen en dan zal ik ook even wat fotootjes plaatsen van voor en na. Helaas heb ik geen foto's van de operatie, want ik moest zelf ook werken!
MBvO

Berichtdoor Luigi » 16 apr 2010, 15:14

Hoi MBvO.

Ik was afgelopen zomer met mijn Benz en caravan op vacantie.
Tijdens het rijden met een behoorlijke belasting ging mijn temp. meter ook naar de 100 graden.
Nu blijkt dit normaal te zijn.
Als de motor 100 graden wordt gaat de thermostaat verder open en opent hij een extra koelsysteem om beter te koelen.
Misschien gebeurt dit bij jou ook.

Groet Luigi <br><br>Post edited by: Luigi, at: 2010/04/16 15:17

Luigi

Volgende

Keer terug naar Techniek