door Hans230CE » 26 nov 2009, 10:40
Ik kan in ieder geval meedelen dat mistlampen voer hier in België ook verboden is tenzij, mist of zware neerslag. Dan mogen ze wel in combi met dimlicht branden. Voor de achtermislamp geld het zelfde en moet het zicht beperkt zijn tot 200M.
Er zijn klaarblijkelijk systemen op de markt die je grootlicht dimmen tot dagrijlicht. Ik zag gisteren een Engelse SLK met gedimde grootlichten. Systeem alla Audi (vroeger voor de kerstverlichting) en Peugeot en VW nu. Bij mijn weten is dit systeem niet standaard geweest op MB en dus moet die Teadrinker dat ergens op de kop hebben getikt of is het een handige Harry die het zelf heeft gemaakt. Skoda heeft het daglicht in de mistlampen zitten, ik weet alleen niet of het een extra lamp is, of de mistlamp zelf is die brand bij contact. Dim- en stadslicht branden in ieder geval niet mee!!
Die systemen worden oogluikend toegelaten hier op voorwaarde dat je niet verblind, of je moet ermee gehomologeerd zijn. En dat is tegenwoordig Europees.
Bij brommerkes is het ook zo en daar speelt NL trouwens een heel dubieuse rol in momenteel.<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2009/11/26 09:41
_________________________________________________________________________________
A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.
Gtn van ant zeetje, Hans