[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
past een dynamo van een W114/115 in een W123??!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:51

past een dynamo van een W114/115 in een W123??!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

past een dynamo van een W114/115 in een W123??!!

Berichtdoor Pieter » 23 nov 2009, 15:55

dus ik laatst (terug) naar de sloop voor mijn dynamo, hadtie em niet meer! alleen eentje voor een W114
nu vraag ik mij af of dat past omdat op marktplaats iemand er eentje aanbood voor die auto's (dat wil zeggen, volgens hem past het wel...)
als je op ruilonderdelen zoekt vindt je ook dat de standaard ruildynamo van bosch voor beiden kan, het enige verschil is het laadtvermogen; voor de W114 zou die op 65 ampere liggen, voor de onze is dat 55
is dat een probleem, of zal dat gaan?

zo ja, ga ik em meteen halen...
Pieter

Re:past een dynamo van een W114/115 in een W123??!!

Berichtdoor henklith » 23 nov 2009, 17:16

Hoi Pieter, dat laadt vermogen is dus geen probleem, en ik neem ook aan de beide dynamo's een inwendige regelaar hebben.
Je kan denk ik het beste even met de auto naar die man toe rijden, en hem er dan naast houden, zie dan de eventuele verschillen :o)
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 23 nov 2009, 18:41

Hallo Pieter

jij hebt een 200D met een 615 moter als dat zo is is het geen enkel probleem om de dynamo om te zetten.

maar wat mankeert er dan aan je eigen dynamo?
want herstelen is meestal goedkooper dan een andere koopen je weet niet wat je krijgt.
ja als er een diode stuk is dan kan het goed kooper zijn.
maar een stel sleepringen of een spanning regelaar dat doe ik altijd herstellen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wiebren240D » 23 nov 2009, 22:38

Hallo Pieter

even een aanvulling zit wel verschil in de dynamos.
type 1 past niet op jou auto maar type 2 past echt.
het verschil zit hem in de bevestiging.
type1 dynamo heeft aan de bovenkant van de dynamo een smalle lip waar een M8 bout doorheen past.
die lip is denk ik maar een cm dik en bij een type 2 daar is die lip echt veel breeder en daar komt een lange M10 bout doorheen waar de spanner ook aan vast zit.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pieter » 24 nov 2009, 13:43

hoi Wieb en anderen...

ik heb inmiddels een 240D (uit 82 ofzo)....moet mijn foto nog eens aanpassen...

in ieder geval, regulateur heb ik er wel 2 nieuwe gekocht, ene deed helemaal niks, andere eigenlijk ook niet veel (laden zo rond de 12,5 volt ofzo) met de oude regulateur knipperde het controlelampje heel erg, zo van; nu wel goed, nu weer niet, nu wel...enz.

sleepringen weet ik niks van af helaas.

ik zal de oude maar meenemen dan naar die vent en vergelijken....het probleem hier in Frankrijk is dat een dynamo bijna nergens te vinden is

groeten
Pieter
Pieter

Berichtdoor henklith » 24 nov 2009, 17:18

Persoonlijk vind ik het helemaal niet verkeerd om een dynamo maar even bij een goed bedrijf te brengen hoor.
Ik ken er daar krijg je zowie zo een jaar garantie, dus je heb een betrouwbaar product, zijn echt de slijtage dele van vervangen, hij gaat dan weer 100.000 Km. mee minstens.
Wat kost dat nou 90? 100? 110? euro, informeer even bij een goeie!!!
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 24 nov 2009, 20:20

Hallo Pieter

het komt wel goed hoor gewoon een stel nieuwe sleepringen op je anker zetten en klaar ben je.
even bij een Bosch dienst langs en die maaken hem zo als ze willen.
maar als je nu een gbruikte koopt wel op de sleep ringen letten.
ik pak altijd even de spanning regelaar van de dynamo af zijn maar 2 schroefjes en je kijkt schuin door het gat zo op de sleepringen even ronddraaien en als er al een diepe gleuf in de sleepringen zit laat dan maar liggen.
even met een vinger er over heen als de sleepringen vlak zijn is en geen zwarte plekken in de sleepringen zitten dan zijn ze goed.
kijk maar eens naar je eigen sleepringen zitten zwarte plekken in daarom knippert jou laadstroom lampje op het dashbord ook s een gevolg daarvan.

maar suc6 met herstel met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek