[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Wacht niet tot het rode brandstof lampje oplicht! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:36

Wacht niet tot het rode brandstof lampje oplicht!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wacht niet tot het rode brandstof lampje oplicht!

Berichtdoor henklith » 21 nov 2009, 14:08

Dit geldt dan in elk geval voor mijn 200D.
Ik had na mijn tank vol gegooid (of moet ik zeggen geschonken)? te hebben
ongeveer 600 kilometer gereden, niks bijzonders toch!?
Rode lampje brandde zelfs nog niet eens.
Maar ik stond na tien minuten rijden op een extreem vervelende plek op de A27 stil (was me in tien jaar niet gebeurd).
Ik had al gelijk het gevoel dat er iets haperde met de diesel aanvoer, omdat de auto een beetje begon te haperen, steeds heftiger, tot dat de motor zelfs afsloeg, en ik de vluchtstrook moest insturen.
Ik heb toen de ANWB/wegenwacht gebeld, ik tenslotte al tien jaar voor niks betaald :o) gelukkig hoor!!
Die was er na een half uurtje ik wilde graag zo snel mogelijk weg gesleept worden van die rot plek!
En dat vond de wegenwachte ook.
Die zij trouwens gelijk tank leeg!, ik zeg nou ik ben toch niet achterlijk, hij stond nog niet eens met een rode lamp.
Maar goed,,, om even bij de "zaak" te blijven, de wegenwachter sleepte mij een kilometertje verderom naar een tankstation onder Houten.
Tank helf vol geschonken, en lopen weer, (of beter motor weer draaien)
Ik ben die middag nog maar even bij Harrie (onze Harrie inderdaad) geweest blijkt toch nog al wat kleine luchtbelletjes aan te zuigen, althans deze zijn in het doorzichtige slangetje goed waarneembaar dat van de opvoerpomp naar het feinfilter loopt.
Harrie nog even wat gesleuteld aan divers koppelstukken en slangklemmen.
Het zag er toen inderdaad wel wat beter uit, maar de luchtbelletjes (heel klein stroompje witte belletjes) waren nog wel zichtbaar.
Nu is mijn vraag is het ook jullie ervaring dat je de tank niet te ver moet leeg rjden, omdat je anders problemen krijgt met opvoeren van brandstof?
Is het zowie zo raadzaam alle mogelijke filters in het aanzuig en opvoeer deel van het brandstof citcuit te vervangen, dus ook die in de brandstofpomp zelf!?

Groet, henk
henklith

Re:Wacht niet tot het rode brandstof lampje oplicht!

Berichtdoor 300TD W123 » 21 nov 2009, 16:10

Hallo

Vorig jaar heb ik de vlotter uit mijn tank gehaald en deze zuiver gemaakt. Meteen gekeken of het lampje nog werkte als de vlotter in de onderste stand staat. Dat werkte goed. Als ik nu rijd totdat het lampje gaat branden dan gaat er ongeveer 60 liter in. Dus nog ongeveer 9 liter over.
In het kleine doorzichtige dieselfiltertje zie ik wel altijd een hoekje waar wat lucht zit. Dit heeft nog nooit problemen gegeven.
Het kan dus zijn dat je vlotter niet meer helemaal onder komt en zodoende een verkeerd beeld geeft op je tankmeter.
Een verstopt filter is natuurlijk ook niet goed, dus op tijd je filters vervangen.

Groet Mark<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2009/11/21 15:12
300TD W123

Berichtdoor henklith » 21 nov 2009, 16:37

Hoi Mark, volgens de boeken gaat er 65 liter in de tank.
Klopt wel wat jij zegt, ik zie in het papier filtertje voor de opvoerpomp ook een redelijk constant luchtbelletje, ik zie daar geen luchtbellen stroom, die zie ik alleen maar aan de drukzijde van de opvoerpomp.
Wat er normaal genoemd mag worden aan luchtbelletjes daar weet ik niet, misschien mag je daar helemaal niks zien van bellen of belletjes!?
groet, Henk
henklith

Berichtdoor Brijn » 21 nov 2009, 16:38

Ik ben een schijtert Henk, ik heb het nog nooit geprobeerd, zo ver leegrijden (hoewel één keer: 660km ooit met het zweet in mijn handen en het lampje ging aan), maar ik vind Mark's suggestie het uitproberen waard: doet je rode lampje het überhaupt wel, er zit tenslotte geen controle op als je je kontakt aan zet, toch?
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor 300TD W123 » 21 nov 2009, 16:54

Hallo

Bij mij werkte het controle lampje wel bij contact aan, maar kon de vlotter door de drap in de vlotter niet helemaal onder komen, waardoor deze geen contact maakte en dus geen lampje op het dashbord.
Lampje bij contact zegt dus ook niet alles.
Na de opvoerpomp mag er volgens mij helemaal geen lucht meer in de leidingen zitten.
Heb ook met een andere diesel gehad dat deze na een willekeurige afstand ermee stopte, tien minuten wachten en hij deed het weer. Verstuivers vervangen, pomp gesteld, tank gecontroleerd, nieuwe gloeiers erin, niks loste het probleem op, totdat mijn monteur vroeg of ik het filter al eens had vervangen, TJA vele euries kunnen uitsparen achteraf.

Aan het blok van mijn 240D heb ik de tussenleidingen tussen de verstuivers voor nood vervangen met doorzichtige slangetjes, en daar zie ik wel de nodige luchtbelletjes in, weet niet of dat normaal is, maar de motor slaat niet af en loopt ook regelmatig.

Groet Mark<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2009/11/21 15:58
300TD W123

Berichtdoor henklith » 21 nov 2009, 17:52

Hoi Brijn, ik had denk ik ook net iets van 600 of 630 km. gereden, lampje brandde nog niet, en de meter zelf stond in de buurt van het een na laatste (1/4?) streepje, dus dat zag er allemaal normaal uit nog
Verder ga ik er vanuit dat ik gemiddeld 1 op 12 rij.
dat is met een volle tank incl. reserve dus bijna 800Km :o))
jullie verhalen ook dat van Bart, sterken mij in mijn plan om dat tankfilter er maar eens uit te halen.
Imand nog ideeen om 30/40 liter diesel uit de tank te krijgen op een nette mannier, en dan is dat tankfliter er goed uit te schroeven, of wordt dat hele tank uitbouwen?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor 300TD W123 » 21 nov 2009, 18:02

Hallo

Henk de schoonste manier om de diesel uit je tank te krijgen is gewoon oprijden :)
Ook kun je het eruitzuigen met een stuk slang. Beste met een pompje, diesel is niet lekker kan ik zeggen ;(
Zorg wel voor ruim voldoende opvang mogelijkheden, er zit snel meer diesel in als je denkt.
Over het schoonmaken en uitbouwen van het tankfilter staat er al het een en ander op het forum.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor Haplo » 21 nov 2009, 18:25

Rijdt niet echt zuidig dan je 200D.. Ik begin altijd pas aan tanken te denken bij 700 km, en dat betreft een 300TD. Maar nu moet ik wel zeggen dat ik puur op de dagteller rijdt, en inderdaad niet op het rode lampje.. Die werkt namelijk niet.. ;)

En dat stotteren en inhouden is inderdaad een goede waarschuwing.. Maar wel wat laat. Doordat ik altijd vrij lang doorrijdt heb 'k ook al eens zonder gestaan, en ook toen begon ie inderdaad 10 a 15 km daarvoor op hogere toeren te stotteren en in te houden..

Weet iemand eigenlijk hoe dat rode lampje geschakeld zit?? Is dat onafhankelijk van de vlotter die het wijzertje aanstuurd? Bij de 300TDT gaat het rode lampje namelijk wel branden, en al als de wijzer pas halverwege is (en m'n tankinhoud ook.. :) )<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/11/21 17:28
Haplo

Berichtdoor 300TD W123 » 21 nov 2009, 19:17

Hallo

Bij mij gaat het rode/oranje lampje aan bij contact aan, na het starten gaat het uit als er tenminste nog voldoende diesel inzit.
Onderin de vlotter van de tankmeter zitten twee contactjes, als de vlotter hierop komt dan maakt die verbinding en moet het lampje aangaan. Hoe het verder zit met de bedrading weet ik niet, weet wel dat er een weerstandje in de stekker van de tankvlotter zit, maar dat is volgens mij niet voor het lampje. Correct me if i`m wrong.
Ook al lijkt de tank schoon, kan er in het huis van de vlotter best een hoeveelheid zwarte alg zitten!

Groet Mark<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2009/11/21 18:19
300TD W123

Berichtdoor 1111 » 21 nov 2009, 19:34

<br><br>Post edited by: arie, at: 2010/03/15 19:19
1111
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Mart Gloudemans » 21 nov 2009, 19:35

Hoi,
Ik heb de tankfilter en vlotter van het brandstofniveau schoonmaken in een klus gedaan, je schroeft je bakje van de ehbotrommel op de hoedenplank eruit, dan zie je de vlotter zitten, stekker lostrekken en dan met dop 46 losschroeven voorzichtig omhoog halen en even de tijd geven om leeg te lopen, dan kun je met een electrisch of handpompje via het gat alle diesel mooi uit je tank zuigen, na dit gedaan te hebben moet je onder de auto zijn van achteraf rechts langs de cardan zie je de tankfilter in de tank geschroeft zitten (ook dop 46) in het midden van die schroef zit de aanvoerleiding deze eerst losmaken en een bakje bij de hand houden voor het laatste beetje diesel, dan je tankmeter verwijderen en schoonmaken en dan alles in omgekeerde volgorde weer monteren,om je vlotter uit elkaar te halen zit er aan de onderkant van de buis een klein schroefje je hebt hiervoor eigenlijk sp, eciaal gereedschap nodig, ik heb een oude schroevendraaier gepakt en daar in het midden een stukje uitgeslepen zodat je de vorm van een vork met twee tanden krijgt, als je de vlotterbuis eraf haalt moet je voorzichtig zijn voor de drie dunne draadjes dat deze heel blijven.
Succes met schoonmaken Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 23 nov 2009, 16:32

Ik heb recent mijn vlotter ook schoongemaakt. Het rubber stopje/moertje onderop de vlotterbuis krijg je met een punttang ook wel los, maar dan heb je wel het risico dat je het rubber een beetje beschadigt (voorzichtig dus).
Ik heb ook de bodem van de vlotterbuis schoongepoetst met een lange penseel en schoongespoeld met diesel, daar kwam ook nog best wat drab uit. Voor de rest geheel eens met Mart!

Overigens helpt het schoonmaken van de vlotter niet tegen het onverwacht afslaan van de motor... is mij dus laatst ook overkomen. Dan kan je vlotter nog zo mooi aangeven dat er nog wel diesel in de tank zit, maar als (het onderste deel) van je tankfilter verstopt zit, komt de diesel die nog in de tank zit dus mooi niet bij de motor. Beide doen is dus het devies.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/23 15:37
MBvO

Berichtdoor Weizengelb » 24 nov 2009, 14:00

Henk, de vlotter van je W115 kun je er trouwens gewoon vanuit de kofferbak uitschroeven. de tank hoeft daarvoor niet leeg te zijn.
Ik heb er zelfs eens door getankt toen ik de sleutel van mijn tankdop kwijt was... ;-)

Mijn ervaring is trouwens dat diesels bijna tot geen enkele waarschuwing geven voordat ze ermee ophouden zonder brandstof... op LPG gaat dat een stuk geleidelijker!

Groetjes,
Mathieu
(wiens lampje in de 240D het volgens mij ook niet doet....)
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Starcruiser » 24 nov 2009, 15:01

Hoi,
Ik heb een 200D en wist tot voor kort niet eens dat er ook een waarschuwingslampje op de brandstofmeter zit. Maar een tijdje terug ging dat lapje netjes branden toen ik de tank ver leeg had gereden. Daarna heb ik nog een km of 25 gereden totdat ik ging tanken. Probleemloos dus. Er zitten bij mij trouwens geen luchtbellen in het filtertje.
Starcruiser

Berichtdoor SgtPeppers » 24 nov 2009, 15:06

En even ter opmerking: alleen bij de latere typen gaat het waarschuwingslampje branden bij contact.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor henklith » 24 nov 2009, 17:22

oh,,
ik zal is kijken wat er gebeurt als ik contact aan zet.
Mathieu, het gaat bij mij echt om mijn W123 200D, niet om de 200 W115!
Groet, henk.
henklith

Berichtdoor Martijn_200D » 24 nov 2009, 17:28

Bij mij gaat het lampje niet branden bij contact.
Wel als de reserve wordt aangesproken, maar als ik dan tank, dan gaat er maar zo'n 50 liter in, dus hij gaat te vroeg branden.

Laatst wel mijn tank schoon leeg gereden (blush blush).
Gelukkig daarna geen rare stotteringen o.i.d. dus ik denk dat de leidingen, filters en tank schoon genoeg zijn om dat een keertje op te vangen.
Martijn_200D

Berichtdoor MBvO » 24 nov 2009, 18:59

Martijn, volgens Govert hebben alle diesels een 65 liter tank, en bij mij ging de motor ook klatsboem uit na 50 liter opgedronken te hebben. Misschien toch maar eens je tankfilter uitdraaien als je in de gelegenheid bent, voor de rest vooral niet leegrijden. Maar volgens Toontje hangt het aantal liters wat in de tank gaat ook af van hoe de auto staat bij het tanken... it's a crazy world!
MBvO

Berichtdoor SgtPeppers » 24 nov 2009, 21:25

Het verschilt ook per tankstation heb ik gemerkt. Slang een beetje draaien en heen en weer halen helpt ook om hem voller te krijgen. Het beste natuurlijk een slang zonder automatische afslag, maar dan heb je binnen de kortste keren peut over je kleren ;-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Martijn_200D » 25 nov 2009, 14:52

MBvO wrote:
[quote]Martijn, volgens Govert hebben alle diesels een 65 liter tank, en bij mij ging de motor ook klatsboem uit na 50 liter opgedronken te hebben. Misschien toch maar eens je tankfilter uitdraaien als je in de gelegenheid bent, voor de rest vooral niet leegrijden. Maar volgens Toontje hangt het aantal liters wat in de tank gaat ook af van hoe de auto staat bij het tanken... it's a crazy world![/quote]

De brandstof was na 50 liter niet op hoor !!
Het lampje begon te branden, toen heb ik direct getankt en toen ging er maar 50 of 51 liter in.
Inderdaad heeft mijn 200D een 65 liter tank, en volgens de WIS is de laatste 9,5 liter reserve.
Als mijn lampje gaat branden, heb ik dus nog 15 liter reserve.

Tja, en als je dan zo eigenwijs bent dat je denkt wel thuis te kunnen komen op die laatse 15 liter .... dan kom je van een koude kermis thuis heb ik gemerkt ;-)
Gelukkig was het slechts 300 meter van een tankstation af, dus ik hoefde niet ver meer ;-)
Martijn_200D

Volgende

Keer terug naar Techniek