MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:00

Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor pimito » 22 nov 2009, 18:21

Hallo,

Gisteren olie ververst van mijn 240D. Heb me laten overtuigen om half sythetische te nemen. Deze schijnt de beste eigenschappen te hebben. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Maar goed, olie heeft altijd goed op peil gestaan, precies op de helft op de peilstok. Nou heb ik alle olie eruit laten lopen, 1,5 uur laten uitlekken, komt er maar 3,5 liter uit terwijl de officiele handleiding vermeldt 6,5 liter. Weet iemand wat nou de echte inhoud is? En misschien ook nog hoe er maar 3,5 uitkomt terwijl het peil altijd op niveau stond? Oh ja, de auto stond ook recht.

Uiteraard heb ik ook oliefilter vervangen en weer vol laten lopen door de motor even te laten draaien.

Bedankt voor je reactie.

Pim<br><br>Post edited by: pimito, at: 2009/11/22 17:22
pimito
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor willie280 » 22 nov 2009, 20:02

Je zegt hetzelf al precies op de helft van de peilstok...??
Wel even warm draaien en dan 15 minuten wachten he
gr
Willie
willie280
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor MajikSimon » 22 nov 2009, 21:54

Er blijft helaas altijd olie achter in de motor, denk 300 a 500 cc..ook in je oliefilter blijft makkelijk 500 cc zitten.
Dat plus dat eerst je oliepeil idd halverwege stond verklaart denk ik het meest.
Maak je maar niet druk..

In je motor zelf blijft 0,5 liter achter, in de oliefilter zelf blijft 0,5- a 1 liter zitten ( haal je er dus wel uit), halverwege de peilstok: 1 cm is ongeveer 1 liter dus zeg dat verschil tussen max en min 3 cm is, dan is halverwege 1,5 en dus 1,5 liter. Maakt totaal reeds een verschil van 2,5 liter.
2,5 plus 3,5 is 6 liter...<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/11/23 00:10
MajikSimon
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor Martin123T » 22 nov 2009, 21:57

Hoeveel olie kon je bijvullen tot het peil op maximum stond?
Martin123T
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor MBvO » 23 nov 2009, 00:05

1,5 uur lijkt me ruim voldoende! Heb je de olie warm of koud afgetapt? Warm (maar niet zo heet dat je je eraan verbrandt natuurlijk) wordt aangeraden omdat de olie dan dunner is en makklijker uit de motor loopt. Dat er drie liter zou achterblijven lijkt me stug. Als ik me niet vergis bevat mijn 300D 6,5 liter, dus het lijkt me dat een 240 iets minder bevat?
MBvO
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor Markparket » 23 nov 2009, 02:19

Motor olie lekker warm (kijk uit voor olie op je handen!)

Filter eruit, olie vuldop eraf en ook je peilstok.
Maximale doorstroming dus.
Zelfs met mijn M102 haal ik bijna de inhoud van 4,5 liter eruit;-)

Maar de vraag is natuurlijk hoeveel erin zat voordat je begon met verversen.
Markparket
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor pimito » 23 nov 2009, 14:47

Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie!
Ik ben ermee naar mijn werk en zal vanavond nog eens met de microscoop kijken ;-)

Greoten,

Pim
pimito
 


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor SgtPeppers » 23 nov 2009, 15:36

Ik heb laatst de olie van mijn 240D ververst en er kwam zeker 6 liter uit, heb hem toen goed warm ongeveer een half uur laten uitlekken. Had overigens de vuldop er niet af en de peilstok er ook niet uit.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Olie verversen inhoud 240D 6,5 liter

Berichtdoor MBvO » 24 nov 2009, 19:17

Even een gedachte, beetje theoretisch en misschien maakt het wel helemaal niet uit, maar ik zou denken dat het het best is om
- de peilstok erin te laten, of eventjes eruit en daarna weer erin
- de olievuldop eraf te leggen
- oliefilter eruit en oliefilterhuisdeksel eraf

Waarom? Nou, de olie loopt van boven naar beneden uit het blok en dus wordt van bovenuit lucht 'aangezogen' en komt op de plaats te zitten waar eerst de olie zat. Dus wil je een zo groot mogelijke "luchtstroom" van boven naar onder door het filterhuis (daarom filter eruit en deksel open) en het blok (daarop vuldop eraf) zodat de olie er zoveel mogelijk uitloopt. Omdat de peilstok direct onder in het carter steekt zou ik die er even uithalen om het peilbuisje te laten leeglopen, maar daarna weer er terug in te steken zodat de olie wel via blok en filter naar het carter moet, en niet via de peilbuis kan.
Nou ja, is maar een gedachte, het zal vast in de praktijk een stuk minder uitmaken dan warme/koude olie en 15W40 of 10W40 olie etc.
MBvO
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron