[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
(Kunst)Leer ipv Hout : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 01:14

(Kunst)Leer ipv Hout

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

(Kunst)Leer ipv Hout

Berichtdoor Sandbeige » 24 nov 2009, 16:51

De (wortel) houten strip op mn dashboard is op verschillende plekken losgelaten. Ik heb op t forum al gelezen dat dat een veelvoorkomend probleem is
1. Is er inmiddels een afdoende oplossing om t vast te krijgen?
2. Veel auto's hebben een (kunst)lederen strip ipv hout. Is die nog wel te verkrijgen?
Sandbeige

Re:(Kunst)Leer ipv Hout

Berichtdoor Brijn » 24 nov 2009, 17:05

Het hout trekt krom na al die jaren, de kant met de lak erop wordt korter dan de ongelakte kant aan de binnenzijde, die op een blikken ondergrond geplakt zit. Oplossing:

1. De complete strip eraf halen, achter het dashboard zitten ze vast met een iets gedraaid lipje. Dashboard kastje is weer iets anders maar het wijst de weg vanzelf.
2. IJzeren basis loshalen, en, schrik niet: weggooien, die is toch al krom geworden.
3. Van het losgekomen houtdeel lijmresten weghalen, met aceton of desnoods nagellakremover, liever aceton, in nagellakremover zit wat olie en dat plakt slecht.
4. Met snelle (vijf minuten) twee-komponentenlijm het houtdeel direct op het dashboard plakken. Die vijf minuten stevig aandrukken natuurlijk zodat de kromming weggedrukt wordt.

Resultaat was, bij mij in ieder geval, uitstekend, het zit zelfs fraaier dan het origineel mèt de ijzeren onderplaat. Alle andere oplossingen eindigen ermee dat het hout binnen de kortste keren toch weer krom trekt.

Bert<br><br>Post edited by: brijn, at: 2009/11/24 16:09
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 24 nov 2009, 18:36

Ik heb hetzelfde gedaan als Brijn, alleen had bij mij het hout losgelaten van de aluminium strip, die nog prima op z'n plek zat. Het was bij mij ook niet zozeer de lijmlaag die losgelaten had, maar het leek destijds met een soort dik/ luchtig dubbelzijdig plakband te zijn vastgeplakt en precies dat laagje was met de jaren opgelost, dus zat er een dun zwart schuimrubber laagje op zowel het losgelaten hout als de aluminium strip. Ik heb alle houtstips er af gehaald, achterzijde hout en alumium schoongemaakt en er weer opgeplakt met secondelijm. Daar had ik denk ik beter montagekit voor kunnen gebruiken, maar dat had ik niet voorhanden toen.
MBvO

Berichtdoor Sandbeige » 25 nov 2009, 09:35

MBvO,
Denk je dat montagekit een betere oplossing is?
Sandbeige

Berichtdoor Hans230CE » 25 nov 2009, 10:00

Iemand al geëxperimenteerd met echt leer te overtrekken op die plaatsen??
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor Brijn » 25 nov 2009, 11:07

montagekit moet je urenlang klemmen.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor MBvO » 25 nov 2009, 11:26

Ja, da's ook waar, een andere meer sneldrogende lijm dan.
Het probleem wat ik had met secondelijm is dat dat een superdun en heel hard laagje is. Dun is een probleem omdat het hout niet overal perfect aansluit op het dasboard (dat geldt vooral bij de hoekstukjes) en keihard is een probleem omdat het makkelijk weer losknapt als je er tegen aan tikt (ook bij de hoekstukjes, bijv. bij het instappen).
Klemmen is natuurlijk een probleem, ik wist ook niet hoe ik het kromgetrokken hout gedurende langere tijd tegen het dashboard kon drukken om het te laten hechten (en zo de kracht van het hout wat zich van het dashboard afbuigt te overwinnen zeg maar), dus toen heb ik maar voor een supersnel drogende lijm gekozen... maar dat heeft dus ook nadelen.

edit: ik zou overtrekken met leer niet overwegen want ik vind de houtstrip veel mooier, zeker bij de donkere houtkleur. Een geheel houten dashboard vind ik wat veel van het goede, maar de houtstrip vind ik perfect qua aanzicht.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/25 10:28
MBvO

Berichtdoor Sandbeige » 25 nov 2009, 11:56

Zijn die strips wel te koop in Leer?
Sandbeige

Berichtdoor Limpsalot » 25 nov 2009, 15:41

Je kunt secondenlijm en montagekit combineren. Het lange-termijn lijmen doe je dus met montagekit zeg maar, en tijdens het uitharden zit de strip op zijn plaats met hier en daar wat secondenlijm. Dit werkt heel goed, ook op andere plaatsen in de auto.
Limpsalot

Berichtdoor Toyman » 25 nov 2009, 19:35

ik denk dat het beste bizon tix

Toyman

Berichtdoor Herobert » 28 nov 2009, 13:51

Bij mij is het prima gelukt met Bizon Tix, zit er nu een paar maanden op.
Een hoekstukje lag er helemaal af, van het handschoenen klepje ongeveer 1/3 los en van het vaste deel
ongeveer 1/4 los.

Heb met deze lijm ook goede resultaten gehad met het lijmen van het kunstleer op de panelen.

Gr. Robert<br><br>Post edited by: Herobert, at: 2009/11/28 12:51
Herobert

Berichtdoor MB280E » 01 dec 2009, 23:00

Ik had hezelfde probleem.
Was ook de tape die vebrokkeld was.
Alles (hout en aluminum strip) gedemonteerd, zuiver gemaakt, en gelijmd met TEC7.
Na 24uren drogen de strips terug op het dashbord gemonteerd en zo zit ie nu al een 19maanden.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Hans230CE » 01 dec 2009, 23:51

En met TEC7 plak je de paus aan het plafond en heb je daar ook nooit geen last meer van, wel een hoog plafond nemen, anders trekt hij nog aan je oren.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor blok_lex » 02 dec 2009, 00:51

Hallo,

Ik heb een soort 2-componentenlijm gebruikt van pattex (supermix epoxy-lijm) maar ze zijn er ook van bison. Het zit in een soort dubbele injectiespuit, je drukt er twee rupsjes lijm uit die je even door elkaar moet roeren en het droogt echt binnen een minuut. Je moet het in de auto mengen anders ben je te laat en is het alweer opgedroogd.

De stripje die ik met die lijm heb gemaakt (ze zitten bij mij weer gewoon op de aluminium onderstrips) zitten nog steeds muurvast. Die ene die ik met bisonkit heb gelijmd is inmiddels weer half los.

Groet,

Lex
blok_lex

Keer terug naar Interieur