door MarceldB » 22 nov 2005, 19:10
Van: majiksimon Verzonden: 21-11-2005 16:03
Dit is zo'n onderwerp net als met olie waar je lang over door kunt praten zonder dat er eenduidigheid ontstaat. Omdat iedereen wel een wat vaststaande mening heeft, of die nou berust op werkelijkheid of niet. Hieronder mijn mening niks meer of minder dan dat..
Een motor die prima start op gas, kun je mijns inziens ook prima starten erop. De reden dat de meeste huidige auto's op benzine starten is omdat ze helemaal niet goed op gas kunnen starten.
De koude start slijtage is minder met gas dan met benzine, de benzine lost bij een koude start de olie in het bereik van de cilinderkop/ bij de zuigerveren op, ook omdat er bij een koude start een heel rijk mengsel is. Dat doet LPG niet.
Verder zijn er altijd praatjes over dan LPG, dat het een droge brandstof is die niet smeert..maar benzine smeert ook nul komma nul. Zeker bij een koude start waneer het in overmaat aanwezig is, lost het alleen maar de olie op.
Alleen warmt de boel wel snel op bij LPG, reden om in het begin niet volgas te rijden
Belangrijk is wel om van tijd tot tijd op benzine te rijden om idd het benzine systeem door te flushen en goed doorgankelijk te houden. Ook veroudert benzine vrij snel, na een paar weken is het daardoor vaak merkbaar dat ie lastiger start, maanden oude benzine presteert gewoon minder.
Bij koude starts kan ook idd je verdamper bevriezen bij starten op LPG.
In het algemeen kunnen mb motoren goed op gas lopen.
De backfires zijn grotendeels te voorkomen door goed regelmatig kleppenstellen, ontsteking afstellen, en de verdelerkap en bougiekabels idd zoals boven beschreven in goeie conditie houden.
Alleen is het wel zo dat er pas op een bepaald moment geharde klepzetels en kleppen gemonteerd zijn.
Hierover is geen absolute duidelijkheid maar mijns inziens is mb ermee begonnen in +/-1983-1985. Hierover is echter veel verwarring.
Omdat LPG gewoon heter verbrand, en er geen lood meer in de benzine zit om een beschermend/ warmte geleidend laagje op de kleppen(zittingen) af te zetten wordt alles dus heter. Daarom verbranden/ slijten de kleppen/ zittingen sneller bij (hard) rijden op LPG.
Maar goed, wat ik ervan zie, bouwt bijna iedereen LPG in bij de oude series, begrijpelijk ook. Alleen denk ik wel dat bij deze auto's de koppen wel wat kwetsbaarder zijn. Ze hebben er al vaak 2 a 3 ton aan echte kilometers op zitten
(dus niet de tellerstand), en vaak niet alleen met gelode benzine. Als je het echt helemaal goed wilt doen moet je de kop laten reviseren, met geharde kleppen/ zittingen en dan LPG inbouwen. Dan kun je wellicht nog 2 a 3 ton rijden. Maar ja dat kost veel geld, en dan nog kan er vanalles ( eerder) kapot gaan, dus wellicht is er wel wat voor te zeggen om het gewoon in te bouwen en kijken hoelang ie het trekt, en dan tzt zonodig te reviseren.
In het algemeen, zijn de M115 en M110 wel robuuste motoren, en ik denk dat ze ( een stuk) sterker/duurzamer zijn dan de M102 200 en 230's die sinds 1980 gemonteerd zijn.