door MajikSimon » 05 dec 2005, 04:31
OK het oude gloeisysteem dus met die gloeibougies met een krul/ rondje aan het einde.zlefde als in de W115.
De nieuwere zijn namelijk "stiften".
Er komt pas na enkele minuten leven in de motor? dan heeft je accu het wel zwaar...gloeit ie uberhaupt wel ECHT voor dan? zie je de rails heet worden bij het starten? laat iemand anders KIJKEN terwijl je gloeit,niet voelen;)
Bij de nieuwere serie (vanaf 1980 240 en 300D) weet ik dat er een gloeirelais zit tegen je linker schutbord met een zekering van 80 Ampere, die kan kapot zijn maar volgens mij is dat bij jou serie nog anders.Zoek dat na, er moet wel ergens een relais/zekering zitten, die natuurlijk heel dient te zijn.
Hoe was dit bij aankoop dan als je hem pas hebt? ik neem aan dat ie toen niet zo beroerd startte. Die oliedruk zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. ik weet dat sommige mensen daar veel waarde aan hechten..
Als ie maar boven de 1 is, dan is het goed. Ik heb een aantal diesels gereden, en bij de meeste kwam de oliedruk niet boven de 1 a 2 als ie echt goed warm was.Dat is normaal voor een MB diesel met 2 a 5 ton op de teller. Het is ook normaal dat de oliedruk bij starten 3 is(dan is ie ws veel hoger nog) maar na een langere rit daalt tot 1 a 2 .Ik vind het eerlijkgezegd eerder wonderlijk dat ie bij jou continu 3 aangeeft.
Je zegt dat de druk stationair 3 is maar bedoel je dan na ook na een lange snelweg rit of enkele minuten na de start?
je moet gewoon wat dingen checken, er kan ook heel oude diesel met prut/ rotzooi in de tank zitten waardoor ie slecht start omdat ie gewoon weinig diesel krijgt.Onder de tank zit een aflaat dop.De filters moet je checken/ vervangen als je dat nog niet gedaan hebt.Wanneer was de laatste olie/ filter wissel? De klepspeling is belangrijk en beinvloedt de koude start en de compressie aanzienlijk; dus die moet je ook checken / evt aanpassen.Dan kun je nog verstuiverreiniger gebruiken om te kijken of dat wat uitmaakt. Als dat alles niet helpt zou ik de compressie eens gaan meten. Als je daarmee begint dan weet je nog niet waaraan het ligt want je moet eerst bovenstaande afgaan (klepspeling/filters)
Als je echt " minutenlang" moet doorstarten lijkt me dat ie helemaal niet voorgloeit, en dat er ergens in het gloeisysteem iets niet in de haak is.
succes en laat het resultaat van e.e.a.weten!