Beste Lotgenoten,
Ik heb een probleem met de niveauregeling van mijn 300TD.
De eerder geposte zaken al bekeken onder Techniche Onderwerpen, maar kom er niet uit.
Onlangs had ik een lekke slang van de hydrauliekpomp (voor op de motor) naar achteren. De slang was lek geraakt door leeftijd en het feit dat deze over een 6-kantige bout van de koelvloeistofpomp schuurde. De slang heb ik vervangen (laten persen bij een hydrauliekbedrijf in de buurt en een nieuwe wartel aan de Mercedeszijde gezet: draad week af). Dit ging super. De olie had een kleur waarvan je dacht: hmmmm....... De olie heb ik afgetapt bij het regelventiel bij de achteras: ontluchtingsventiel losgedraaid en leeg laten lopen. Dicht gedraaid en de olie vervangen door Kroon Sp3013 olie (2,5 liter ging erin!).
Dit ging goed, maar nu......
De niveauregeling werkt goed. Als de auto stabiel ligt en op een rechte weg rijdt, geen bijgeluiden. Rijd ik echter door een kuil, over een drempel of door een bocht, dan komt er een bijgeluid dat lijkt op een koffiemolen. Ga ik dan weer recht en geen oneffenheden wordt het vanzelf weer stil (ik denk zelf als de hoofdleiding weer alleen olie bevat en geen lucht meer. Tot de volgende bult... Kijk ik dan in het oliereservoir, dan zie ik schuim. Dus wordt er lucht in de hoofdleiding gedrukt vanuit de leiding van de bollen, zo is mijn theorie, wat er door de pomp wordt doorgedrukt tot in het reservoir.
Ik twijfel of de veerbollen kapot kunnen zijn, of dat ik nog iets moet ontluchten, ergens. Het duurt al een week of 2 en je zou denken dat de lucht toch een keer op moet zijn.
Wie heeft de juiste tip om weer te rijden zonder bijgeluiden???
Alvast bedankt, Ivo.